• Anonym (Maja)

Amning era erfarenheter

Hej. Jag behöver alla erfarenheter jag kan få.
    Har en 7 dagars gammal bebis hemma. Vi testade amma intensivt i 4 dagar sedan gav jag upp eftersom jag stor grät varje gång. Jag har stora bröstvårtor vilket troligtvis gör det lite tuffare också.
    Den 5e dagen ammade jag bara en gång, därefter 6e dagen testade jag amma lite igen och få gjorde det inte så ont längre men han ville inte ha bröstet eftersom han nu fått mer ersättning. 
    1. Är det kört med amningen? 
    2. Kan det ha gjort mindre ont för att han inte sög lika intensivt eller kan det bero på att bröstvårtorna "vant sig"? Vad är era erfarenheter? 
    3. Hur pass bra fungerar en köpt bröstpump för att få igång bröstproduktionen så att det kommer snabbare mjölk? När jag testar handmjölka kommer det 1-2 droppar efter lång tid trots brösten är spända och hårda?
    4. Gjorde en ökad produktion att er bebis ville ha brösten igen?

• Svar på tråden Amning era erfarenheter
  • Anonym (sällan)
    Anonym (Maja) skrev 2025-04-04 11:43:31 följande:
    Amning era erfarenheter

Hej. Jag behöver alla erfarenheter jag kan få.
    Har en 7 dagars gammal bebis hemma. Vi testade amma intensivt i 4 dagar sedan gav jag upp eftersom jag stor grät varje gång. Jag har stora bröstvårtor vilket troligtvis gör det lite tuffare också.
    Den 5e dagen ammade jag bara en gång, därefter 6e dagen testade jag amma lite igen och få gjorde det inte så ont längre men han ville inte ha bröstet eftersom han nu fått mer ersättning. 
    1. Är det kört med amningen? 
    2. Kan det ha gjort mindre ont för att han inte sög lika intensivt eller kan det bero på att bröstvårtorna "vant sig"? Vad är era erfarenheter? 
    3. Hur pass bra fungerar en köpt bröstpump för att få igång bröstproduktionen så att det kommer snabbare mjölk? När jag testar handmjölka kommer det 1-2 droppar efter lång tid trots brösten är spända och hårda?
    4. Gjorde en ökad produktion att er bebis ville ha brösten igen?

Om du vill fortsätta amma så tycker jag att du ska ta kontakt med en amningsmottagning och få riktig hjälp. 

Det brukar sällan vara kört att amma, men det kan vara alltför jobbigt för att vara värt det, och det kan ju bara du bedöma om det är för dig. 
  • Fjäril kär

Se till att bebis har rätt tag om bröstet , åk till bb/BVC för att få rätt anvisningar.  Fel tag gör oftast ont och en överhungrig bebis kan suga för intensivt att det gör ont.

Testa amningsnapp , det var guld värt med mitt andra barn 

Jag delammade mitt första barn och jag gav flaska först och sen avslutade med att amma 

Efterfrågan styr tillgången så vill du ha gott om mjölk så amma ofta . 

• Anonym (Maja)

Tack. Hur snabbt skulle ni säga att er mjölk kom?
    Jag har suttit med Pump i 15 min ( när bebis var 4 dagar)
    Och det kom 1 eller 2 droppar. Är det normalt? Hur var det för er?
    När jag handmjölkar går det också långsamt?

• Fjäril kär
    Anonym (Maja) skrev 2025-04-04 12:21:41 följande:

Tack. Hur snabbt skulle ni säga att er mjölk kom?
    Jag har suttit med Pump i 15 min ( när bebis var 4 dagar)
    Och det kom 1 eller 2 droppar. Är det normalt? Hur var det för er?
    När jag handmjölkar går det också långsamt?

Efter 4 dagar har ibland inte mjölken hunnit rinna till ordentligt utan är fortfarande råmjölk.  Ganska vanligt att det då bara droppar.  Även vanligt att stress och press på att prestera mjölk i själva verket stoppar mjölken. 

Handmjölka har för mig bara funkat när brösten varit överfulla och jag måste lätta på trycket för att kunna börja amma.  Även handmjölka kräver en viss teknik för att kunna stimulera själva utdrivningen av mjölk , att bara klämma om bröstvårtan funkar inte.  
  • Sucken

En barnmorska på BB gav mig en nässpray med oxytocin i för att hjälpa mjölken att rinna till. Jag hade också svårt att få igång produktionen, så jag använde nässprayen inför varje amning i några dagar så funkade det bättre för mig. Du kan ju fråga någon på BB om du kan få testa en sån nässpray.

• Anonym (nappen)

för oss var amningsnappen räddningen, dels för att han fick bättre grepp med sin lilla mun om mina överfyllda bröst, dels fick jag inte ont. Efter ett tag kunde vi fasa ut nappen, använde den varannan gång ett tag tills vi kunde sluta helt.

• cosinus

Jag har fyra barn. 

Barn 1-3 har behövt tilläggsmatas på BB/neo p g a lunginflammation vid födseln, klarade inte av att hålla blodsockret respektive för liten för vad de godkände utan att stödmata (2,5 kg fullgången)

med första pumpade jag massor, kom ut väldigt lite och när jag kom hem åkte jag på en rejäl mjölkstockning. Mina bröst gillar inte pumpar. Jag har inga problem att amma barn men har aldrig kunnat få ut vettigt till en pump. Varken med sjukhuspumpar eller såna för hemmabruk. Bäst har det gått om bebisen ammat samtidigt men ff har det krävts en dag för att få ihop en dl.

Men i princip så har nummer 1 och 2 stödmatats i en vecka vad. Trean räckte det med 3 dygn. Därefter har mjölen kommit igång och det har gått att helamma tills jag själv tagit beslutet att införa annat efter 4-6 månader.

fyran var fullt normal på alla sätt och fick då klara sig utan ersättning på bb och helvete vad chockad jag var över hur sjukt ont det gjorde i bröstvårtorna när hon skulle suga igång mjölken på egen hand. Hon såg ju typ konstant ett dygn innan det hände något. Bröstvårtorna blödde och man var inte direkt sugen på att stoppa in dem i munnen på bebisen.

Då tänkte jag att shit, hon är ändå nummer fyra. Mjölken kommer igång fort ändå. Det här hade inte varit kul med nummer ett. Tog någon vecka innan brösten läkt och det slutade göra ont men sen flöt även den amningen på bra.

jag tror absolut du kan få igång amningen om du vill
    vad brösten levererar till en pump behöver inte säga något om tillgången till bebisen.
    vill du alla satsa på det, men var beredd att både ta hjälp och att amma ofta i början. 

• Jårdi

Babybaby.se har många bra tips kring amning! Hjälpte mig mycket! men generellt sett är mitt tips att amma så mycket du kan och på varje signal. Ge det mycket tid och öva på att bebis har rätt grepp. 

• Jårdi

när jag ammade kom det knappt någon mjölk i pump men när bebis åt gick det bra. Så pumpen behöver inte säga något om hur mycket mjölk du har eller så 

• stoltmamma

Bröstvårtorna vänjer sig. Gör det väldigt ont kan det ju handla om att barnet har fel grepp osv? 
    Annars minns jag med mitt första barn att det var lite ömt i början men att det gick över sen. Man kan smörja bröstvårtorna med bröstmjölk det brukar lindra

• Anonym (Isabella)

Det kan vara så att man har mycket mjölk men bara får igång utdrivningsreflexen ordentligt när barnet suger, jag har haft svårt att få igång den med pump eller när jag handmjölkar. 

Med mina två yngsta har jag behövt ge ersättning första veckan för att det dröjde innan mjölken rann till ordentligt (kanske pga snitt), sen helammat efter det, näst yngsta ammade jag tills han var 2 och jag blev gravid igen och yngsta är 2 månader nu och väger 6,6 kg (3,8 när hon föddes). Bara bröstmjölk sen hon var en vecka gammal. Så det är inte kört att helamma för att man behöver ge ersättning i början . Man kan ju fortsätta kombinera också om man vill. Och självklart måste man inte amma om det blir för jobbigt.

Tror som någon skrev att det bästa är att prata med BVC eller amningsmottagning så kan de nog hjälpa till.

• Severes

Ge inte upp utan ge det lite mer tid! Ta kontakt med amningsmottagningen i din stad.  mig hjälpte det verkligen att pumpa var tredje timme samtidigt som barnet fick ersättning för att inte vara så hungrigt att barnet inte har ro att ta ett bra tag. något vi använde oss av var också att barnet fick suga och så gav man ersättning/utpumpad bröstmjölk i en sond slang in i mungipan på barnet. För mig funkade amningen inte alls de första dagarna men sedan släppte det på typ sjätte dagen. För mig så var det svårt med sprattlig bebis och snitt-ärr så jag kan tipsa om att prova liggamma där du ligger på sidan och barnet ligger på sidan vänd mot dig. då kan du ju lätt justera läge etc och mer rofylld situation tyckte jag än med amnings kudde sittande. ???? 

Svar på tråden Amning era erfarenheter