Oense med sonens pappa
Jag har en son på snart 10 år som har asperger (vet att man inte använder den benämningen längre). Jag och hans pappa är separerade sen ca 5 år tillbaka. Vi har väldigt olika syn på vad som är "rätt och fel" när det gäller barnen (vi har en gemensam 7åring också).
För hans pappa är det viktigt att vara "rätt och riktig". Sonen använder gärna mjukisar eller typ adidas-byxor men pappan vill gärna att han börjar använda "snyggare" kläder, typ jeans. Sonen har alltid varit sensoriskt känslig och för mig är kläder bara kläder så jag låter honom ha det han tycker är bekvämt. Skor har alltid varit jobbigt för honom då han inte klarar av att dom sitter åt nånstans så vi har alltid haft svårt att hitta skor han gillar. Nu har han för första gången helt själv valt ut ett par skor (innan har jag köpt och han har fått godkänna). Det är ett par slip-on skor (han har haft såna slags skor på vår/sommar senaste åren). Jag berättade för hans pappa att han valt ut dom helt själv. Pappan kontrar då med "bra men han bör även välja ett par riktiga skor med snöre nu när han ändå snart är 10 år".
Det gör mig ledsen att han är så fixerad vid hur sonen bör vara bara för att han snart är 10 år. För mig är kläder just bara kläder och vill han ha mjukisar och slip-on skor tills han är 85 så varsågod. Vem är jag att bestämma vad han ska ha på sig? Det gör mig också ledsen om han faktiskt signalerar till vår son att han väljer fel, är fel eller klär sig fel. Sonen är trygg i sig själv och vet vad han vill.
Jag diskuterade detta med en vän som menade att det är bra att han erbjuder flera alternativ, som tex jeans eller knytskor. Sonen har säkert 5 par jeans hängandes hos mig som han aktivt väljer bort. Så alternativ finns. Jag visade också på massa olika skor i affären men han valde bort dom. Min vän kontrade med att han då kanske också vägrar skjorta och finskor på studenten men jag känner samma där, vad spelar det för roll? Det gör mig snarare stolt än bedrövad om sonen vågar gå mot normen och faktiskt väljer det han är bekväm med.
Jag har antagligen också drag av autism och vet inte om jag tänker helt fel här? Är det viktigt att sonen klär sig ?rätt? eller är det viktigare att han själv får bestämma hur han vill se ut och vara. Hämmar jag honom för att jag inte ?lär? honom att använda jeans och knytskor?
Nu blev det här jättelångt men jag vill bara veta hur andra tänker och resonerar kring det här.