• capybara

Borsta tänderna på ettåring

Hur gör ni för att borsta era ettåringars tänder? Min son är femton månader och fick tänder ganska sent, vilket innebär att han vande sig vid tandborsten ganska sent. Det är väldigt svårt att få borsta hans tänder mer än kanske 30 sekunder, sen tvärstänger han munnen och ska bara ha tandborsten själv.

Jag vill inte tvinga honom, då kanske han blir ännu mer negativ till tandborstning. Hur gör man då?

Finns det något som är särskilt bra att tugga på för små barn, om det nu är så att borstningen inte riktigt funkar?

• Svar på tråden Borsta tänderna på ettåring
  • Fabians mamma

Var på infoträff på bvc och då frågade jag vad som var viktigast - att man tvingar ungen att borsta tänderna ordentligt direkt eller om det är ok att "fuska" i början men att på lite längre sikt skapa en positiv känsla för tandborstning. Alternativ två fick medhåll så det kör jag på nu! Min kille är 14 månader och han får stå o hålla sig i toaletten medan jag borstar, han gapar så jag kommer åt både uppe o nere och sen får han ha tandborsten själv en stund. Det är inte lång stund jag får hålla på innan han tröttnar och han hinner stänga munnen flera gånger o suger av tandkrämen, men det blir en mikrosekund längre för varje dag...

• jagälskarallaminabarn

Tack för alla svar! Blir så paff bara, självklart tror jag på er men det är konstigt ändå att man får olika information på det här viset. Är det någon som kan tipsa om någon bra tandkräm och tandborste för 1-åringar? Är det ok att köpa i livsmedelsbutiker eller bör man gå på Apoteket? Vore jättesnällt om någon vill svara igen.

M V H Ulrika

• vivianne

Jag kan bara varmt rekommendera Jordans babytandborste (med handtag som en ögla). Lätt för barnet att hålla i. Dottern kan gå omkring och tugga på sin hur länge som helst. Finns i välsorterade livsmedelsbutiker, jag köper våra på ICA. Tandkräm har vi någon Bamse-kräm som dottern gillar. Det enda jag hört är att de helst ska smaka mint så att barnen vänjer sig vid det.

• betsla
    bohusläntös: Jag kan mycket varmt rekommendera Weledas tandkräm, den är speciellt framtagen för mjölktänder och innehåller inga skumma tillsatser.... hela deras sortiment är för övrigt väldigt naturligt och "skumma tillsatser-fritt"
    ܍ mamma till Tova, född 050104 ܍
  • Niquilota

Vi har flera tandborstar, Calle brukar vilja hålla i en själv och borsta lite på mig eller på pappas tänder. Den jag använder mest är en jag köpte hos tandläkaren som är trevinklad inuti. Det är nog det bästa tipset jag harm, köp en sådan!!! Fördelen är att den går runt tänderna och om du har kort om tid och han stänger munnen så vet du att du har kommit på fler ställen än om du måste vinkla tandborsten. Denna tar insida, utsida, ovansida, samt tandköttskanten samtidigt. Mycket bra!

Annars har jag inget bra tips, det är så olika här från gång till gång. Ibland är han jätteduktig och ibland biter han och gallskriker och då får man låta det vara lite grann. I alla fall inte propsa på det om han är verkligt olycklig. Det går lite i vågor.

• Nötkaka
    Niquilota:
    vilket bra tips om den trevinklade tandborsten! Låter jättebra!
    Finns den på apoteket?
  • betsla
    bettiz: Den smakar nåt mintaktigt den också, som annan tandkräm. Inte godis som vissa barntandkrämer gör... tycker själv att det är äckligt med en tandkräm som smakar sötsliskigt Fundersam
  • Bettiz

betsla: Okej, va bra! Jag gillar inte heller när det är godissmak. Vi brukar köpa Zendium Junior på Apoteket, den smakar typ mint (el det står kanske salmiak el lakrits el nåt sånt på). Det är iaf det närmaste vi har kommit mintsmak på barntandkrämer när vi letat.
    Jag ska prova Weledas nästa gång. Tack för tipset!

• SandvikenMamma

Vart köper man Weledas tandkräm då?

• jagälskarallaminabarn

betsla:

Tack så mycket för tipset! Undrar som SandvikenMamma vart man köper den tandkrämen? Vore tacksam för svar igen.

Niquilota:

Tack för ditt svar! Vet du om den trevinklade tandborsten även finns någon annanstans, t ex på Apoteket? Tack för svaret på förhand!

• Niquilota

Jag vet inte om den tandborsten finns på Apoteket, men jag har för mig att de sa att den bara säljs hos tandläkare. Det var på Folktandvården så det borde ju gå att skaffa var som helst i landet. Vi tycker den är väldigt bra i alla fall.

• capybara

Kan meddela att idag fick han stå på toalettstolen och spola med kranen i handfatet, då gick det rätt bra. Får väl fortsätta med det tills det slutar vara intressant.

• betsla
    SandvikenMamma och bohusläntös: Jag har för mig att jag köpte tandkrämen på www.bodystore.nu - mycket trevlig nätbutik med stort sortiment "naturlig hudvård". Håller faktiskt på att göra en till beställning nu... Lite schampo och tvål till mig och Tova.
  • Lhinda021
    jagälskarallaminabarn skrev 2006-06-24 22:13:09 följande:

Hej där!

Hoppas inte du, TS, misstycker att jag "lånar" din tråd! I hälsoböckerna vi har till tvillingarna står det att man ska börja borsta tänderna när de första kindtänderna kommit. Våra små är 1 år och har än så länge inte fått några kindtänder. Undrar nu om ni andra hört något annat angående när man ska börja borsta deras tänder eftersom flera här verkar borsta fastän vissa av era småttingar inte fyllt 1 år än? Vore jättetacksam för svar.

M V H Ulrika

Oj..... Man ska börja borsta så fort den första tanden kommit. De kan du läsa och få reda på överallt. Så man väntar verkligen inte till ngn första kindtand kommer då dom kommer senast av alla tänder? Då har alltså dina barn gått med oborstade tänder sedan dom fick sina tänder? Du lär göra något åt detta snarast. Man borstar när den första tanden kommit vart den än kommer, troligtvis kommer ngn framtand nere eller uppe ..... Förlåt men denna information finns överallt hur kan du missat?????
  • Lhinda021
    Lhinda021 skrev 2025-03-04 09:56:43 följande:
    Oj..... Man ska börja borsta så fort den första tanden kommit. De kan du läsa och få reda på överallt. Så man väntar verkligen inte till ngn första kindtand kommer då dom kommer senast av alla tänder? Såg nu att de va jätte gammalt inlägg 
  • Anonym (Gammal tråd)
    Lhinda021 skrev 2025-03-04 09:56:43 följande:
    Oj..... Man ska börja borsta så fort den första tanden kommit. De kan du läsa och få reda på överallt. Så man väntar verkligen inte till ngn första kindtand kommer då dom kommer senast av alla tänder? Då har alltså dina barn gått med oborstade tänder sedan dom fick sina tänder? Du lär göra något åt detta snarast. Man borstar när den första tanden kommit vart den än kommer, troligtvis kommer ngn framtand nere eller uppe ..... Förlåt men denna information finns överallt hur kan du missat?????
    Hur kan du ha missat att du skriver i en 19 år gammal tråd?
Svar på tråden Borsta tänderna på ettåring