• LillaÄrtan

Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?

Nyss hemkommna efter en vecka i Turkiet med sambon & dottern på 18 månader.
    Olyckligtvis blev dottern magsjuk, hamnade en kort sväng på sjukhus, febrig osv. och det bara efter 3 dagar där nere. Så hela semestern spenderade vi inne på vårt hotellrum.
    Jag & sambon blev också sjuka men har dock inga läkarintyg på detta så för oss kan vi ju inget begära.

Haft kontakt med Folksam idag (reseskydd via hemförsäkring) och dem säger att vi ska få tillbaka en summa för mig som vårdat dottern & för dottern själv. (men hon kostade ju bara 300:- ändå..)

Någon som har en aning om vad det är för slags summa man får tillbaka?
    Handlar det om en tusenlapp eller kan man ha tur & få mer tillbaka?
    Känns så trist iom att resan var snordyr..

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071023 ~
  • Svar på tråden Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?
  • Mariajac

TS: Du har ju bett om att få veta hur andra blivit behandlade när de blivit sjuka på semestern, då är det väl inte konstigt att man svarar utifrån sina egena erfarenheter. Jag är ju liksom inte representant för Folksam utan berättar vad JAG har upplevt med ett annat bolag, så du kanske har någonting att gå efter.

Inte alls meningen att "förstöra din tråd" som du utrycker det, även om det blev mer diskussioner huruvida man ska teckna extra reseförsäkring eller inte, än om ditt fall.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Molly & Ludvig ♥¸.?°´¯) ♥
  • Mariajac

TS: "och nu ska alla veta allt"???

Fattar nada! Först vill du att man ska svara på vad man har för erfarenheter - men vaddå? Hur ska man kunna svara på vad du kan tänkas få för ersättning om du inte vill prata om detaljer?

• LillaÄrtan
    hotten skrev 2007-06-15 14:57:06 följande:
    då har du ju tydligen fattat mig rätt nu iallafall, men varför tycker du det är ett påhopp å ren elakhet av mig att säga att det kan vara så att de gör ett avdrag, presic som de skulle ha gjort om det var ett tillläägg.. sen är det ju ingen som sagt att någon skulle mena att maten skulle ha vart värd 12000,- å resan 2000,-.... (i såfall snarare tvärtom) sen kan man ju bo olika i allinclusive hotellen, ibland är all inclusive ett tillägg i resans pris...
    Det fanns bara all inclusive på de hotellen som fanns när vi bokade resan. Så det är inget vi valt till eller betalat ett tillägg för, man kan inte välja utan all inclusive alltså.

Jag känner att jag inte fått någon hjälp utav några av er i tråden. Bara att allt är negativt, jag kommer nog inte få tillbaka något alls, och speciellt inte för någon mat på mitt snordyra all incusive-hotell. Och varför jag inte tecknat andra försäkringar och varför jag inte gjort si eller så. Läger är ju som det är, hade jag vetat detta tidigare så hade jag ju naurligtvis skaffat en snordyr försäkring till min snordyra resa, men jag förlitade mig på den hemförsäkrigen vi haft i alla år... Vi har alltid haft den bakom oss när vi rest förr så vi såg inga problem i det denna gången heller.
    Jag tycker att jag lämnat ut mycket information om mig själ vo min familj, min resa osv... Det är inte så att jag inte vill berätta. Men om jag skall behöva tala om vilka dagar jag ätit på under resan eller inte ätit på undre resan osv... Tycker liksom inte tat det hör till saken. Inte det minsta relevant i mina ögon. Det blir liksom bara för mycket...
    Min försäkringkvinna sade i telefon åt mig att vi kommer att få en ersättning, VAD vet jag inte men något... Så därför är ju svar som "Du får nog ingenting" ganska onödiga och jag fattar inte ens varför man skriva om man inte hade nått vettigt eller vikitgt att säga....

Jag tycker att jag berättat många detaljer.. Ja, det flesta jag kan tänka mig faktiskt..
    ~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071023 ~
  • LillaÄrtan

Och tack för alla tips om Extra reseförsäkring, nu vet jag till nästa gång vi skall resa. Men just nu känns det inte till någon större hjälp att få veta vilka som är bra eller ej, vad man får ut och hur fort man får ut och vilken hjälp man får och att man aldrig behöver ligga ute med kostnader själv osv. Det har inte jag heller, trots att jag BARA haft hemfölrsäkringen...

• LillaÄrtan

Förlåt alla för att jag är sur och otrevlig. Inte min mening att hacka på alla nu. Ni som har hjälpt mig, Tack!

Men jag är less & ledsen och det är inte direkt kul, uppiggande eller förhoppningsfullt när folk skriver till en att dem inte tror att man får tillbaka en krona trots att jag i TS skrivit att Folksam skall ersätta sjukdagarna för mig + min dotter. Dem säger ju inte det om det är så att ingen ersättning utgår till någon av oss?
    Och jag är väl medveten om att det finns bra försärkingar att ta som extra skydd, vilket vi aldrig gjorde. Gjort är gjort men nu vet man till nästa gång iallafall!
    Det känns ganska lönlöst att läsa sida efter sida om tex. europeiska och att dem betalar ut ersättning redan efter en vecka och man behöver inte skicka in några pappper och inte göra något själv osv..... Det hjälper ju inte mig känns det som

Jag skall skicka in biljetterna och en kopia av dotterns läkarintyg och en redogörelse om hur resan varit i största helhet. Om de sjuka dagarna för dottern & oss vuxna, vården hon fick i Turkiet osv. Sedan om det tar 3 månader innan ersättningen betalas ut är inga problem, jag väntar mig inte pengarna denna veckan ändå...

Min mening med denna tråden från början var erfarenheter, fick ni tillbaka något och hur mycket fick ni? Fattar att det är mycket olika beroende om man varit i Turket eller Indien om resan kostade 3000:- eller 30 000:-.. Undrade bara hur allting gick till.

• Mariajac
    LillaÄrtan skrev 2007-06-15 21:06:39 följande:
    Förlåt alla för att jag är sur och otrevlig. Inte min mening att hacka på alla nu. Ni som har hjälpt mig, Tack! Men jag är less & ledsen och det är inte direkt kul, uppiggande eller förhoppningsfullt när folk skriver till en att dem inte tror att man får tillbaka en krona trots att jag i TS skrivit att Folksam skall ersätta sjukdagarna för mig + min dotter. Dem säger ju inte det om det är så att ingen ersättning utgår till någon av oss? Och jag är väl medveten om att det finns bra försärkingar att ta som extra skydd, vilket vi aldrig gjorde. Gjort är gjort men nu vet man till nästa gång iallafall! Det känns ganska lönlöst att läsa sida efter sida om tex. europeiska och att dem betalar ut ersättning redan efter en vecka och man behöver inte skicka in några pappper och inte göra något själv osv..... Det hjälper ju inte mig känns det som Jag skall skicka in biljetterna och en kopia av dotterns läkarintyg och en redogörelse om hur resan varit i största helhet. Om de sjuka dagarna för dottern & oss vuxna, vården hon fick i Turkiet osv. Sedan om det tar 3 månader innan ersättningen betalas ut är inga problem, jag väntar mig inte pengarna denna veckan ändå...Min mening med denna tråden från början var erfarenheter, fick ni tillbaka något och hur mycket fick ni? Fattar att det är mycket olika beroende om man varit i Turket eller Indien om resan kostade 3000:- eller 30 000:-.. Undrade bara hur allting gick till.

Nu orkar jag inte engagera mig i den här frågan längre, men jag vill bara att du ska veta en sak: När jag har skrivit om MINA erfarenheter med Europeiska, har det över huvud taget inte varit för att trycka ner dig som inte tagit en extra semesterförsäkring. Tvärtom har jag delat med mig av mina erfarenheter, precis som många andra i tråden, om HUR det kan gå till när man får ersättning - oavsett vilken försäkring man har. Jag har också vid flera tillfällen skrivit att jag hoppas att du får en bra kompensation.

• LillaÄrtan
    Mariajac skrev 2007-06-15 21:34:00 följande:
    Nu orkar jag inte engagera mig i den här frågan längre, men jag vill bara att du ska veta en sak: När jag har skrivit om MINA erfarenheter med Europeiska, har det över huvud taget inte varit för att trycka ner dig som inte tagit en extra semesterförsäkring. Tvärtom har jag delat med mig av mina erfarenheter, precis som många andra i tråden, om HUR det kan gå till när man får ersättning - oavsett vilken försäkring man har. Jag har också vid flera tillfällen skrivit att jag hoppas att du får en bra kompensation.
    Tack!
  • hotten

men härre jävlar ts, fler än jag har berättat hur det gått till, för oss tom på flera resor, hur vi fått nya resor för helafamiljen genom just hemförsäkringen... å så tackar du alla med att ingen svarar de du frågar??

att jag gör ett tillägg att det kan ju vara så att de gör avdrag för maten, då avdrag normalt görs för mat, avbeställningf, försäkring osv.. ja då är man elak mot dig??

vad fan är det du vill veta???????????? när man inte får tala om nått...

i ert fall har ni ju tydligen läkarintyg osv på att en av er varit ordinerad vila på rummet i mer än halva resan (fast du inte vill klargöra för vi behöver inte veta bara svara?), å då spelar det ju ingen roll om ni har nån extra försäkring eller hemförsäkring, ni får ju en ny resa för helafamiljen (förutsatt att intygen är klara å tydliga och att ni bor på samma adress och är tecknade på försäkringen alla, varför menar du att bara du å dottern skulle få ersättning? det är ju väldigt klara regler där! det är väll klart att vi vill veta hur det gått till om försäkringsbolagen säger så, annars kan vi å ni inte göra nån paralell på hur det brukar gå till å vad ni kan förvänta er/hoppas får tillbaka, då är ju våra svar till ingen nytta ändå)

ingen har brytt sig om om du äter eller dricker på din resa DU talade om två olika saker, å DÅ undrar man ju, konstigt? jaha..

sen var er resa verkligen inte snordyr!

• LillaÄrtan

Antagligen tycker jag att resan var dyr iom att jag skriver det. Jag måste väl ändå få tycka vad jag vill? Det handlar ju inte om din eller någon annans ekonomi utan Min. För OSS är 14 000:- inget vi har i bakfickan bara sådär. Tyvärr! Vi har fått spara pengar fär att göra denna resa. Sedan tillkommer ju andra kostnader så som fickpengar osv. Tyvärr är Jag inte gjord av pengar.

Står inget i dotterns läkarintyg om att hon ordineras vila. Det står att hon är uttorkad, behöver dropp & mediciner, har feber & diarré & kräks med hemska magsmärtor.
    Och varför vi bara skall få ersättning för dottern + en vuxen är just för att det BARA är dottern som har ett läkarintyg. Varken jag eller sambon har intyg på att vi vart magsjuka och kan därför inget få tillbaka. Men Iom att dottern bara är 18 månader gammal så får en vuxen ersättning på hennes intyg då någon av oss måste "vårda" henne under sjukdomstiden och mister då vår "semester" för dottern kan inte ta hand om sig själv medans vi solar, badar & äter gott!

• LillaÄrtan

Jag har rest förr men då 2-4000:- resor till Turkiet&Grekland tex... Så 14 000:- för en vecka är mycket för mig för två vuxna alltså... dottern kostade bara 300:-

• hotten

ok då har ni kanske inte nog bra läkarintyg, å då får du helt enkelt vänta å se, men det kan ju ändå bedömmas så att dottern verkligen varit väldigt sjuk mer än halva resan och behövt vila på rummet mer än halvatiden (vila på rummet eller på sjukhuset) tex då feber finns med. Men det hade vart bättre/säkrare att se till att fått det nerskrivet...
    Å då får man ju i de allra flesta hemreseförsäkringars reseförsäkring en ny resa för helafamiljen! Inte behöver ni ha vart sjuka eller ha läkarintyg på er!!!
    men bedöms det att barnet varit sjukt men inte så väldigt sjukt, ja då får bara en vuxen tillbaka för att denne vårdat barnet, i bästafall även halvdagsandel för resten av sällskapet (dvs pappan)

varför inte läsa på försäkringsbolagets hemsida direkt om vad som gäller?
    å får du bara för dig å barnet så vänd dig till kliniken ni vårdats på å försök att få bättre intyg i efterhand (fast som du sa tidigare så har de redan saftat på intygen å att barnet inte var så sjukt egentligen, å då borde du ju vara nöjd även med mindre?), inte sagt att det går men jag har gjort så å det har funkat de med!

å hoppa nu inte på mig om hurvida hur sjuk barnet var eller inte var, jag säger bara hur försäkringsbolagen fungerar. jag skiter fullt i vem var hur sjuk å vilka dagar!

• LillaÄrtan

Jag får vänta och se.
    JAG själv anser ju att man måste vila om man har akut gastroenterit, är väldigt uttorkad och behöver dropp. Provsvaren på blodproverna dem tog är ej heller bra.. Och allt finns svart på vitt. Så jag hoppas Folksam inte säger att hon varit FÖR frisk för att vi skall få ersättning.
    Har läst deras försäkringregler i de papper jag har hemma och det står inte så mycket mera änn att man får ersättning om man blivit sjuk på semestern... tyvärr.
    Min handläggare på Folksam sade att även vi måste ha ett läkarintyg om vi skallkunna få ut ersättning för förlorad semester...

• hotten

men om du läser på internett så finns det bättre mer ingående att läsa om vad som gäller, eller fanns för typ ett år sedna då jag läste igenom allt!

• hotten

ok var inne å kolla på folksam, å man var tvungen att ha deras resklar för att få ersättningen "ny resa osv"...
    du kan få max 500,- dag med den vanliga du har nu. om det sedan vart ännu 2 daras bortdragning ja det blir ju inte många tusenlappar kvar... ja tar de ännu självrisken bort...
    Du kan ju inte säga att du inte godkänner som du skriver du har ju redan godkännt det när du tecknat försäkringen...
    tråkigt!

tycker man nu att man åker på en snordyr resa så borde man väll kolla upp försäkringarna? ta å teckna resklar tilläggsförsäkring på er hemförsäkring så fort ni skall nånstans nästa gång, då har du ju avbeställningskydd å allt för hela familjen för hela året för hur många resor som hellst, höjda ersättningar å ingen självrisk....

• teatime

Jag menade heller inget illa, utan hoppas verkligen ni får tillbaka mer pengar så ni kan åka på en ny semester eftersom den första inte blev som ni tänkt er. Även om jag också hade en extra försäkring, jag menade verkligen inget illa!

Håller tummarna för er!

• Inka

Jag var pa en manads lang resa till bali, dag 2 fick jag en parasit i magen av nat jag druckit eller atit. Fick forst dropp pa hotellet och massa mediciner som jag fick betala pa plats, dagen efter var jag sa dalig att jag fick aka ambulans till ett sjukhus laaangt bort, lag med dropp fem dagar och kunde inte ata och inte ens ga....betalde runt tusen kronor direkt i handen till doktorn for mediciner...ja,jag var lite borta i huvudet! sen vagrade dom acceptera min forsakring och ville ha runt 10000 kr for sjukhusvistelsen, da ringde jag sos international som genast kontaktade sjukhuset och stod for den kostnaden.
    Jag var dalig och spenderade flera dagar pa rummet efter sjukhuset.
    Jag fick intyg av lakare, var pa tva sjukhus. Jag skickade med n lang redogorelse till FOLKSAM och det jag fick tillbaks pa min dyra och hemska resa var runt 900 kr!!!!

• Studenten123

Jag har liknande fråga, var i indien i 3 veckor och första vecka blev jag sjuk i lunginflamation och fått intyg på det. Jag var inlagd på sjukhus i 3 dagar och läkaren sa att jag ska vila i två veckor efter det. Jag har även kvitton på sjukhusbesöket och medicinkostnader osv. Problemet är att jag inte visste att man ska kontakta SOS international... så nu undrar jag om jag har rätt till någon försäkring? Hur ska mitt försäkringsbolag kunna verifiera att intyget är äkta osv? Är det kört för mig?

• Anonym (Det)

Var 15 år sedan. Men vi var mamma och två barn som var utomlands. Ena barnet skadade sig allvarligt i en hand. fick full återbetalning för ena barnet och mamman. Var tonåringar så de ansåg att andra syskonet kunde semestra som vanligt så behövde betala för denne. 

Svar på tråden Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?