• CyberHarmony

Massage när man är gravid??

Vi har massage på jobbet... har bokat upp mig på några stycken.. Sen kom jag på att det kanske inte är så bra, kroppen kanske frigör något som kanske går över till bebben (är i vecka 9 nu)..

Därför är min fråga: Är det någon som vet om det är OK att få massage när man är gravid.. (fortfarande ingen som vet på jobbet)

(¯`°?.¸ ♥ Familjen är mitt allt ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Massage när man är gravid??
  • Fruochmamma

Det finns speciell gravid-massage vet jag men vad det är specifikt som man bör "undvika" vet jag inte.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Angel1978

ja det är ok, men massören ska ju inte massera ländryggen. vår massös har masserat mina axlar och övre delen av ryggen under hela min graviditet. Hon är väldigt noga med att inte gå för långt ner.

• Aaglars

De tre första månaderna är det INTE bra med massage. Däremot finns det speciell gravimassage

• TheStar

Fick också massage på jobbet, men inte de första 12 veckorna. Efter det fick jag "vanlig" massage, men kanske inte exakt lika som icke gravida.

• MartinaE

När man är avslappnad och får massage frigörs samma hormon som sätter igång värkarna till livmodern. På axelssons får man lära sig att inte massera de tre första och de två sista månaderna av graviditeten.

• CyberHarmony

Kanske borde säga till den som masserar mig att jag är gravid, förhoppningsvis vet hon hur hon ska massera då???

• Angel1978
    CyberHarmony skrev 2009-08-13 15:42:15 följande:
    Kanske borde säga till den som masserar mig att jag är gravid, förhoppningsvis vet hon hur hon ska massera då???
    Det är ju det allra bästa, så får hon avgöra om hon tycker det är lämpligt.
  • Spartacus

som sagt så är det väl främst ländryggen man ska undvika, för att inte trigga sammandragningar...

sen så är det den djupa lymfdränagemassagen som frigör giftiga ämnen i kroppen och anses olämplig.

den vanliga, ytligare massagen, som man ofta ger varandra, är nog helt riskfri och säkert nyttigt, för avslappnings skull!

bara nämn att du är gravid till massör inför varje gång, dom vet hur dom ska agera, säkert!

(för övrigt så hade jag så jäkla ont i lederna kring rumpa höft förra graviditeten så min sambo masserade mig typ varje dag sen vecka 8 )

• Vårhumlan83

Det finns tydligen ingen forskning på att massage skulle vara farligt innan vecka 12, men man avråder det eftersom man inte vill att ett missfall som är vanligast innan vecka 12 ska förknippas med massagen. Samma som med att bada bubbelpool, finns ingen forskning därför avråder man från det innan vecka 12.
    Men som alla säger, be dem massera försiktigt och inte ländryggen. Sen ska man tala om att man är gravid!

• Nedra

Fick höra att det finns risk att få blodpropp om man får massage när man är gravid... Kanske prata med barnmorska eller läkare först?

• Jolliver

Det massören jag brukar gå till sa var att innan v 12 är det inte bra, pga att massagen ökar blodcirkulationen så mycket att det kan göra miljön i livmodern dålig, ägget har ju inte suttit fast så länge.

**BF 3 september 2009**
  • CyberHarmony

Berättade för massörskan om min graviditet.. Hon sa att axlar och nacke gick bra.. Hon va dukttig och försökte få bort alla spänningar.. Det hela slutade med att det triggade igång migrän så jag har avbokat mina andra massagetider.. =o)

Har bara haft migrän en gång innan och det va sist jag va gravid.. Tycker synd om dom som lider av det...  Nepp, en välförtjänt massage ska jag ha efter bebben är här.. =)

• mrs W
    CyberHarmony skrev 2009-08-31 08:18:48 följande:
    Berättade för massörskan om min graviditet.. Hon sa att axlar och nacke gick bra.. Hon va dukttig och försökte få bort alla spänningar.. Det hela slutade med att det triggade igång migrän så jag har avbokat mina andra massagetider.. =o)Har bara haft migrän en gång innan och det va sist jag va gravid.. Tycker synd om dom som lider av det...  Nepp, en välförtjänt massage ska jag ha efter bebben är här.. =)
    det kan inte varit så att du var riktigt stel och när blodomloppet väl fungerade igen fick du huvudvärk? det har jag fått även om jag inte varit gravid..
  • Coccio

Enligt min BM ska man leva som vanligt under första trimestern. Massage är inget hinder alls, dock bör man berätta för massören att man är gravid. Jag har gått på massage varje månad i många år och tänker frotsätta med det hela graviditeten. Var på massage första dagen i v4, v8 och v12 - inga problem. Massören tar lite lättare över ländryggen bara. När jag inte längre kan ligga på magen kommer jag att ligga på sidan istället. No problem.
    Kiropraktor och dylikt däremot ska man vara försiktig med - det de gör går djupare in i kroppen och bör inte göras före v13.

Vad gäller det ämne som frigörs vid massage är det detsamma som frigörs när man haft sex - ska ni sluta ha sex också..?

• Mamma2Sthlm

Hej, 

Det går alldeles utmärkt att få massage när man är gravid. Kolla upp en certifierad massageterapeut som har Gravidmassage i sitt utbud. 

Jag kan rekommendera Sofia på Hermelin Massage. Hon är en fantastisk massör och har gått till henne för gravidmassage flertal gånger. 

Hemsida: 

www.hermelinmassage.se

Google: 

g.co/kgs/2mUJyTf

Svar på tråden Massage när man är gravid??