• Svar på tråden Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))
  • Snöviolen
    Beccan85 skrev 2011-12-18 19:56:24 följande:
    Du förstår inte? Men du säger ju att ordet inte är ok att använda idag, varför ska du då ändå använda det?

Jag skulle gärna läsa Pippiböcker för min son, men hur ska jag kunna förklara för honom att det är ok att ordet neger används i detta sammanhang, men inte i andra? Gud förbjude den dag (som jag vet kommer komma förr eller senare) när han kommer hem från dagis eller skola eller div fritidsaktivitet när han blir äldre  och berättar för mig och sin pappa att han blivit kallad för jävla neger! Hur ska jag som mamma då förklara att det är fel på alla jävla sätt, när han själv läst om pippis pappa som är negerkung och i det sammanhanget är det helt ok att använda ordet??
    Kommer inte ditt barn få läsa Pippi själv då han har lärt sig att läsa?
  • Regnig måndag
    Anders3000 skrev 2011-12-19 18:47:25 följande:
    Jo du, PUSS! Vad jag menar är att om vi ska springa omkring och kalla folk med mörk hy för neger och vita människor för människor.. Så blir det en väldigt konstig och obehaglig verklighet, alltså vi har människor och vi har negrer... Därför bör man INTE använda ordet neger...
    Men trots allt är det en viss skillnad mellan att ordet finns med i en bok skriven för 50 år sedan och att gemene man springer runt och säger det. Ser du den skillnaden?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anders3000

Jag fattar skillnaden ja, men eftersom Astrid Lindgrens böcker fortfarande ligger högt på utlån och försäljningslistor, plus att Lindgren är en högt ansedd författare så kan man tänka att bokens innehåll blir än viktigare att granskas, då boken har stor spridning.

Det snackas här om att man inte ska ändra historien.... Det jan man ju tycka, men om rasbiologiska läroböcker fortfarande skulle delas ut till barnen i förskolan,skulle vi nog vilja BRYTA reproduktionen av historien.

Det fyller ingen funktion att ha kvar ordet neger i boken.
    Det som det bl. a ställer till, är att föräldrar som vill lära sina barn att skilja på människor och negrer, får eldunderstöd i en pippi långstrumpbok. Astrid skrev detta i en tid då man använde ordet neger och hade förmodligen inte använt ordet om hon skrivit boken idag.

En mörkhyad människa är inte gjord av choklad.

Fridens!

• Regnig måndag
    Anders3000 skrev 2011-12-19 22:13:44 följande:
    Jag fattar skillnaden ja, men eftersom Astrid Lindgrens böcker fortfarande ligger högt på utlån och försäljningslistor, plus att Lindgren är en högt ansedd författare så kan man tänka att bokens innehåll blir än viktigare att granskas, då boken har stor spridning.

Det snackas här om att man inte ska ändra historien.... Det jan man ju tycka, men om rasbiologiska läroböcker fortfarande skulle delas ut till barnen i förskolan,skulle vi nog vilja BRYTA reproduktionen av historien.

Det som det bl. a ställer till, är att föräldrar som vill lära sina barn att skilja på människor och negrer, får eldunderstöd i en pippi långstrumpbok. Astrid skrev detta i en tid då man använde ordet neger och hade förmodligen inte använt ordet om hon skrivit boken idag.

Fridens!
    Lite höga växlar du drar mellan ett ord i en bok och att dela ut rasbiologiska böcker på dagis.
    Du förväntar dig inte att bli tagen på allvar hoppas jag...
  • Regnig måndag
    Anders3000 skrev 2011-12-19 23:00:24 följande:
    Herrgud... Lär dig tänka makro
    Det är inte det du sysslar med om du nu mot all förmodan inbillar dig det. Vill du fortsätta ha på dig foliehatten är det ditt val. Du kan ju alltid glädja dig med att du roar andra.
  • Fanny b
    Anders3000 skrev 2011-12-19 22:13:44 följande:

Fridens!
    Det är många gamla böcker, vars innehåll inte är aktuellt idag. Som tex geografiska beskrivningar av Afrika, där det står något i stil med att "negrer är glada som barn och dyrkar rötter på marken". Eller den läsebok, som mina föräldrars generation fick läsa i skolan, där följande text finns. "Negern blir så ren och fin, titta på hans glada min". Eller Vilhems Mobergs beskrivning av befolkningen i den by i Småland, där utvandrarna bodde, där beskrivningen idiot och halvidiot finns med. Trots dessa beskrivningar av mörkhyade personer i Afrika, och en läsebok som beskriver hur ett neger blir glad över att bli ren, så har jag inte märkt att varken mina föräldrar eller någon av deras bekanta ständigt går och kallar mörkhyade personer "neger" eller kallar personer som är förståndhandikappde eller psyskisk sjuka för idioter. För sådana här begrepp tenderar att försvinna med tiden, särskilt när det verkar som i alla fall den svenska befolkningen blir allt känsligare för sådana här begrepp, och kopplar ihop det med rasism.

Jag tycker inte lösningen är att censurera sådan här texter, utan om barn börjar säga neger för att det står i en bok om pippi, så får man förklara för barnet att numera säger man inte neger.

Lite ot, men just det där med att inte ändra i historiska dokument tycker jag är viktigt med tanke på att lära de nya generationerna att förstå att historien har ändrats med tiden, för utan denna förståelse finns risken att många barn kommer växa upp med tanken att människorna som enligt våra nutida ideal agerade på ett felaktigt sätt var elaka. Ett exempel på detta är reaktionen när tidningarna skriver om svenskar, som på något sätt stod på Nazitysklands sida undar 2 vk, eller att fångvaktarna i de tyska lägren var elaka, för att de inte kämpade emot. För personer som är födda långt efter denna episod kan det verka naturligt att inga snälla personer var nazister, men verkligheten är mera komplicerad än så.
  • Tonx
    Fanny b skrev 2011-12-20 00:18:30 följande:
    Det är många gamla böcker, vars innehåll inte är aktuellt idag. Som tex geografiska beskrivningar av Afrika, där det står något i stil med att "negrer är glada som barn och dyrkar rötter på marken". Eller den läsebok, som mina föräldrars generation fick läsa i skolan, där följande text finns. "Negern blir så ren och fin, titta på hans glada min". Eller Vilhems Mobergs beskrivning av befolkningen i den by i Småland, där utvandrarna bodde, där beskrivningen idiot och halvidiot finns med. Trots dessa beskrivningar av mörkhyade personer i Afrika, och en läsebok som beskriver hur ett neger blir glad över att bli ren, så har jag inte märkt att varken mina föräldrar eller någon av deras bekanta ständigt går och kallar mörkhyade personer "neger" eller kallar personer som är förståndhandikappde eller psyskisk sjuka för idioter. För sådana här begrepp tenderar att försvinna med tiden, särskilt när det verkar som i alla fall den svenska befolkningen blir allt känsligare för sådana här begrepp, och kopplar ihop det med rasism.

Jag tycker inte lösningen är att censurera sådan här texter, utan om barn börjar säga neger för att det står i en bok om pippi, så får man förklara för barnet att numera säger man inte neger.

Lite ot, men just det där med att inte ändra i historiska dokument tycker jag är viktigt med tanke på att lära de nya generationerna att förstå att historien har ändrats med tiden, för utan denna förståelse finns risken att många barn kommer växa upp med tanken att människorna som enligt våra nutida ideal agerade på ett felaktigt sätt var elaka. Ett exempel på detta är reaktionen när tidningarna skriver om svenskar, som på något sätt stod på Nazitysklands sida undar 2 vk, eller att fångvaktarna i de tyska lägren var elaka, för att de inte kämpade emot. För personer som är födda långt efter denna episod kan det verka naturligt att inga snälla personer var nazister, men verkligheten är mera komplicerad än så.
    Du har verkligen en poäng i din text som har förbigåtts i den här tråden.
    Rädslan verkar fokusera på att barnen ska lära sig att neger är ett okej ord om det finns med i en sagobok.
    Lustigt nog verkar man glömma att vad gäller denna fråga så har tom de flesta gamla hundar lärt sig sitta.
    De flesta människor idag använder inte ordet neger. Inte ens gamlingarna som annars brukar vara jävligt tjuriga på att ändra sig.
  • Merlot

Jag personligen tycker det är ett bra tillfälle att förklara för ett barn varifrån ordet neger kommer, hur det har använts och varför man inte ska säga så idag. För ALLA barn kommer att höra det ordet någongång. Och då är det väl bättre att de vet vad det betyder, att det var fult sagt av den andre och att barnet ej bör upprepa det.

Historia och kunskap är två viktiga saker för att man ska kunna utvecklas. Varför ta bort det från barnen? Barn ser inte så komplicerat på saker. Gammal bok = gamla uttryck där neger är okej.Ny bok = dagens uttryck och där är inte neger okej. Hemskt enkelt att förstå tycker jag.

• Anders3000

Jag håller med dig! Vi kan inte ändra gamla historieböcker eller medicinska skrifter som benämner psykisk ohälsa med vansinne, idioter osv. Min poäng är att 1: Lindgrens böcker säljer som smör och har en större påverkan. 2: långt ifrån alla barn kommer art få en nyanserad bild av sina föräldrar.

• Anders3000

Alltså... Man måste skilja på gamla inaktuella historieböcker och högaktuell barnlitteratur.

• Anders3000

Så på vilken nivå är det jag tänker då? Du med gummihatten, eller vad det ny är du har på huvudet...

• puss

han är väl inte alls negerkung? det var väl beppe volgers som var pappan?

Ät min sidfot
  • Anders3000

Frågan är ju högst relevant. Om nu en neger (hör hur det låter) är en mörkhyad människa, hur fan kan då Beppe var en negerkung? Om inte han är kung över en skara negrer..,

• KalleKn
    MrBlueSky skrev 2011-10-29 22:53:50 följande:
    Lustigt det där. Jag har aldrig sett ett enda recept i mitt liv där det hetat något annat än choklad/kokosbollar. Och inte heller hört någon seriöst använda ordet "negerboll" förutom envisa lowlifes på internet.
    Det är inte tillräckligt mycket choklad i dom för att få kallas chokladboll, därför heter dom saker som Delicatoboll, brancoboll (BRödernaANderssonsCOnditori) osv. Så är det nått som är fullständigt fel är att det att kalla dom chokladboll. Kokosboll är ett helt annat bakverk.
    Här har du en kokosboll www.fotofinnaren.se/albums/februari06/lexia_kokosboll.jpg

Däremot så innehåller en negerboll kaffe. Så man skulle ju kunna kalla den Kaffeboll och om man är lustig för Kaffe(r)boll en reaktionär kaffeboll ;)
  • Glimma76
    Fanny b skrev 2011-12-20 00:18:30 följande:

Svar på tråden Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))