Anders3000 skrev 2011-12-19 22:13:44 följande:
Jag fattar skillnaden ja, men eftersom Astrid Lindgrens böcker fortfarande ligger högt på utlån och försäljningslistor, plus att Lindgren är en högt ansedd författare så kan man tänka att bokens innehåll blir än viktigare att granskas, då boken har stor spridning.
Det snackas här om att man inte ska ändra historien.... Det jan man ju tycka, men om rasbiologiska läroböcker fortfarande skulle delas ut till barnen i förskolan,skulle vi nog vilja BRYTA reproduktionen av historien.
Det fyller ingen funktion att ha kvar ordet neger i boken.
Det som det bl. a ställer till, är att föräldrar som vill lära sina barn att skilja på människor och negrer, får eldunderstöd i en pippi långstrumpbok. Astrid skrev detta i en tid då man använde ordet neger och hade förmodligen inte använt ordet om hon skrivit boken idag.
En mörkhyad människa är inte gjord av choklad.
Fridens!
Det är många gamla böcker, vars innehåll inte är aktuellt idag. Som tex geografiska beskrivningar av Afrika, där det står något i stil med att "negrer är glada som barn och dyrkar rötter på marken". Eller den läsebok, som mina föräldrars generation fick läsa i skolan, där följande text finns. "Negern blir så ren och fin, titta på hans glada min". Eller Vilhems Mobergs beskrivning av befolkningen i den by i Småland, där utvandrarna bodde, där beskrivningen idiot och halvidiot finns med. Trots dessa beskrivningar av mörkhyade personer i Afrika, och en läsebok som beskriver hur ett neger blir glad över att bli ren, så har jag inte märkt att varken mina föräldrar eller någon av deras bekanta ständigt går och kallar mörkhyade personer "neger" eller kallar personer som är förståndhandikappde eller psyskisk sjuka för idioter. För sådana här begrepp tenderar att försvinna med tiden, särskilt när det verkar som i alla fall den svenska befolkningen blir allt känsligare för sådana här begrepp, och kopplar ihop det med rasism.
Jag tycker inte lösningen är att censurera sådan här texter, utan om barn börjar säga neger för att det står i en bok om pippi, så får man förklara för barnet att numera säger man inte neger.
Lite ot, men just det där med att inte ändra i historiska dokument tycker jag är viktigt med tanke på att lära de nya generationerna att förstå att historien har ändrats med tiden, för utan denna förståelse finns risken att många barn kommer växa upp med tanken att människorna som enligt våra nutida ideal agerade på ett felaktigt sätt var elaka. Ett exempel på detta är reaktionen när tidningarna skriver om svenskar, som på något sätt stod på Nazitysklands sida undar 2 vk, eller att fångvaktarna i de tyska lägren var elaka, för att de inte kämpade emot. För personer som är födda långt efter denna episod kan det verka naturligt att inga snälla personer var nazister, men verkligheten är mera komplicerad än så.