• Honeybunny

Levaxin-tråden!!!

Den här tråden tänkte jag är till för dom som äter levaxin, oavsett anledning! Den är till för att kunna fråga allt man undrar. Alla som har några kunskaper om ämnet, tveka inte att skriva det du vet. Och du som har någon fråga, tveka inte att ställa den. Hoppas att det är flera kunniga på området, som hittar hit. Jag är den som INTE har några kunskaper och har därför en fundering. Jag tog blodprov den 23/4. Fick då inbokat en tid för spolning den 14/5 också. Den 14/5 fick jag provsvaret och min TSH låg på 3,4 och han skrev ut 25 mkg direkt. Men nu funderar jag på att öka dosen till 50, på egen hand, för att fortare få ner värdet till 1. Är jag bara otålig eller det en vettig ide? Jag tänkte även beställa en tid för provtagning hos vc eller hos ivf-kliniken, ca 4 veckor efter levaxinstart. Vi ska nämligen inte träffa utredningsgyn förrän i sept nästa gång. Jag äter även pergotime dubbel dos och Provera. Vad tycker ni? Hoppas att denna tråden hjälper fler än mig där ute!

Har försökt sen december 2010!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-26 13:44
    Vad sägs om att vi skapar en BIM-lista?
    Någon som är duktig på det?
    Men jag vill ändå att den primära fokusen ska ligga på levaxin-frågor/svar!
    Och BIM-listan är självklart frivillig att vara med i!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-29 11:23
    Bra sida med info, hitta bra läkare, ref-värden, graviditet mm mm!!
    Finns även en kontakt oss-sida, där ni kan ställa frågor om medicinen, sköldkörteln, graviditet mm!!

www.skoldkortelforeningen.se/
  • Svar på tråden Levaxin-tråden!!!
  • Kattflickan

TSH upp lite igen till 1,74. Ska fortsätta med samma dos och ta om provet om 4 veckor.

• germany

Någon som vet om man kan ta TSH prov om man samma dag har tagit låg dos (5 mg) kortison?

• germany

Kan medvetet försök till mindre stressande leda till att TSH värdet sjunker?
    Jag hade i våras 2,1 och i mitten av augusti tyckte jag det låg bra till, dvs 1.2 och nyss fick jag svar på provet jag tog i torsdags och det låg på 0,9, alltså det som jag hellst vill ligga på :) T4 på 16 vilket ska vara ok.

Jag har verkligen försökt tänka till när stressen över saker griper tag i mig. Försökt tänka STOP tankar och verkligen mota bort stressen som ju förstås alltid måste göra ett försök att hälsa på....
    Kan det vara så att kroppen svarar och tackar med ett bättre TSH värde för att jag försöker hjälpa min kropp så gott jag kan?

Är i allafall glad över det bra värdet...men vad hjälper det när jag går i ovisshet om jag får köra igång med IVF kommande cykel pga ev myom som kanske måste tas bort.....Alltid är det något som ska hindra ens planer Obestämd

• Honeybunny
    germany skrev 2012-10-01 08:01:15 följande:
    Kan medvetet försök till mindre stressande leda till att TSH värdet sjunker? Jag hade i våras 2,1 och i mitten av augusti tyckte jag det låg bra till, dvs 1.2 och nyss fick jag svar på provet jag tog i torsdags och det låg på 0,9, alltså det som jag hellst vill ligga på :) T4 på 16 vilket ska vara ok. Jag har verkligen försökt tänka till när stressen över saker griper tag i mig. Försökt tänka STOP tankar och verkligen mota bort stressen som ju förstås alltid måste göra ett försök att hälsa på.... Kan det vara så att kroppen svarar och tackar med ett bättre TSH värde för att jag försöker hjälpa min kropp så gott jag kan? Är i allafall glad över det bra värdet...men vad hjälper det när jag går i ovisshet om jag får köra igång med IVF kommande cykel pga ev myom som kanske måste tas bort.....Alltid är det något som ska hindra ens planer

Jag VET inte men det verkar ju som att dina STOP-tankar funkar bra för dig. Har du några tips på vilka stop-tankar du använder och i vilka stressituationer du använder vilka? Håller tummarna för att du får dina IVF-försök, snarast! Själv äter jag fortfarande 25mikrogram, började med CB-monitorn förra cykeln men känner nu att jag blir så stressad av att hela tiden ha koll på dagar och tester, har du några tips på ev. STOP-tankar när det gäller stressen att träffa rätt och kanske tom få bort stressen om att MÅSTE bli gravid nu? Jag har så svårt att släppa gravid-snarast-tankarna! Jag får för mig att just dom tankarna hindrar mig att bli gravid, vad tror du/ni? Lycka till alla, med era STOP-tankar för stressen!
  • Apopan

Här tänker jag kolla in då och då. Har nämligen precis börjat ta Levaxin och har inte fått någon vidare info från läkaren om någonting. Har fått utskrivet lägsta dos nu till att börja med och sedan ytterligare prover om ca 3månader.

• Honeybunny
    Apopan skrev 2012-10-01 18:26:53 följande:
    Här tänker jag kolla in då och då. Har nämligen precis börjat ta Levaxin och har inte fått någon vidare info från läkaren om någonting. Har fått utskrivet lägsta dos nu till att börja med och sedan ytterligare prover om ca 3månader.

3 månader??!! Be om ny provtagning ca 6 veckor efter start av levaxinet, det är det vanligaste, som jag har fattat det.
  • germany
    Honeybunny - Tack för tummarna om att vi får köra igång med IVF snart.
    Ang. mitt stresshanterande så vet jag faktiskt inte om det hjälper mig att bli gravid....men helt klart så är ju stress inte bra för mitt allmänna mående och därför något som jag försöker hantera innan sterssen hunnit helt satt sina klor i mig.

Jag tävlar en hel del och har gått på föreläsning om stress & negativa tankar som helt kan sätta en ur spel, på många vis.Det är bevisat att mental träning gör skillnad, bara man är medveten om det och att det faktiskt går att styra sina tankar så att det påverkar kroppen positivt istället för negativt.

För det första så tänker jag (när stressen börjar göra sig påmind) att ingenting faktiskt blir bättre av att stressa upp sig....När stressen knackar på dörren så stannar jag helt upp och tar djupa andetag och försöker att tänka på just ingenting.....bara att andas lugnt och sansat. Bara genom att man stannar upp och blundar och andas gör att man oftast får kontroll på läget igen. Sedan "pratar" jag med mig själv tankemässigt om att jag ska ta det lugnt, inte stressa upp mig, ingenting blir bättre utav det osv. Jag ersätter verkligen stresstankarna med andra tankar som kan mota bort stresstankarna (dessa måste du finna själv, vad du mår bäst av att tänka på)

Detta ämne kan man skriva så mkt om! Men några små enkla men viktiga punkter kan vara dessa :

* Använd tankestopp- om negativa tankar uppkommer sätt STOPP! (kan gärna ha små kort med dig där du skriver tex STOP och tittar på när du känner dig stressad. Alternativt andra fina kort där du skrivit andra lugna saker som får dig att slappna av (använd fantastin om vad du vill ska stå på just dina kort). Varför man gärna kan ha kort också är för att då kopplar hjärnan på och tar in intrycket av vad vi ser på kortet. Du kan också ha en fin bild tillsammans med en lugnande text som du sammanknippar med enbart harmoni.

* Positiva affirmattioner morgon & kväll (i mitt fall också före träning & tävling)

* Fokusera bara på det som du själv kan kontrollera, dvs dig själv.

* Ha kul & tro på dig själv!

Nu låter jag som värsta stressgurun Flört. Självklart drar jag också iväg i mitt mående som i mitt fall barnlösheten är värsta boven. Men faktiskt så kommer jag snabbare till "sans" nu och reser mig oftast betydligt snabbare än vad jag gjorde för ett  år sedan. Försöker så gott jag kan att hantera stresen & ångesten över att inga barn har kommit till ännu....Och det blir inte sämre av att jag numera är medveten om att det går att möta stressen på ett bättre sätt än att bara låta den klampa in och enbart förstöra ännu mera för mig. Jag låter den numera inte gå rakt igenom mig och på det viset så kommer den inte riktigt åt mig med näbbar och klor.

Lycka till!
  • Hanna00

Kanske detta tagits upp i tråden förr men tänkte ändå fråga. Jag har hypo och äter levaxin. Har dessutom pco. Nån som vet om rosenrot och bidrottninggele är nåt man kan/får/bör äta när man har hypo? :)

• Apopan

Honeybunny; ja, har förstått det :/... Sedan så känner jag inte någon förändring alls, så jag skall ringa vc nu efter helgen. Har ju liten knodd och hund och håller på att svimma efter halva dagen fortfarande, är ju ohållbart.

• Lillstoran

Jag har en burk Levaxin om 125 mg samt en oöppnad som jag kan hämta ut på Apoteket om det är någon som behöver. Inboxa isåfall. Jag bor i Stockholm.

• 4barnsmamma2014

Har pco och hypo är 38 år och försöker få till nr 4 (en sladdis). Ska idag till gyn och ta lite prover och se hur jag ligger till i medicineringen av Levaxin.

• Anonym (Emma)

Hej tråden är kanske gammal men vill gärna få svar♡ 

Söker svar och vill gärna höra om någon annan varit med om detta. Just nu är jag arg och förtvivlad över att det som va tänkt att hjälpa mig mest tycks ha stjälpt mig hittills. Förra året: blev gravid relativt snabbt, fick utomkvedshavandeskap som läkte av sig självt (gick i regress) sen under ett halvår därpå hade jag regelbunden mens och 30 dagars cykler, ägglossning varje månad och humöret på topp som jag alltid haft. Sen genomgick jag en fertilitetsutredning inför IVF och sattes på 25 mikrogram levaxin....bara för att få optimala värden, har alltid inte hypoteros.. Efter levaxin-start så upplever jag lätt nedstämdhet och mycket längre cykler - nu inne på 3e månaden med 37-dagars cykler och aldrig positiva ägglossningstest. Vad händer? Jag får ingen vettig hjälp, bara info om att värdet nu är bra inför kommande IVF. Men det är typ 3-6 månader dit. Ska jag bara finna mig i att nu inte ha någon ägglossning? Eller kommer min kropp snart att anpassa sig? Någon som varit med om liknande? Vad ska jag göra- begära remiss till endokrinolog, annat? Vänta nån månad till? Hjälp!

Svar på tråden Levaxin-tråden!!!