• Aniiee

Hur länge är man invandrare?

Konstig fråga va? Ska utveckla lite...

Jag har en kompis, född här i sverige, som nyss fick en dotter född här i sverige. Hennes föräldrar är födda i ett annat land, hitflyttade på -80talet. Är hon invandrare? Är hennes dotter invandrare?

Jag är född här i Sverige. Mina föräldrar är födda i Sverige. Deras föräldrar är födda i ett annat land, hitflyttade på 40-talet. Är jag invandrare? Är mina föräldrar invandrare?

Förklara gärna detta för mig. Är det antalet år det är skillnad på? Generationer? Vilket årtionde? Omständigheter? 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Svar på tråden Hur länge är man invandrare?
  • Anonym (mor)
    Anonym (Utvandraren) skrev 2018-12-21 10:04:53 följande:
    Svensk medborgare, men inte nödvändigtvis svensk.

Lever efter gamla landets värderingar och traditioner, tar studenten med gamla landets flagga och inte den svenska, då är man inte svensk, då är man andra generationens invandrare. Och kallar man svenskar "svennar" nedlåtande är man inte svensk, även om man är förr i Sverige.
    Tyvärr så är ju dessa individer svenskar med samma rättigheter (och skyldigheter (ev)) som oss andra.
  • fornminne

Är man född i Sverige är man ju per definition inte invandrare. Däremot kan man ha invandrarbakgrund, det är en annan sak. Men tredje generationen brukar ses som svensk, alternativt som tillhörande en minoritet.

• Anonym (...)

Det brukar talas om "utländsk bakgrund". Tidigare har jag för mig att det definierades som den som själv är är född utomlands eller har minst en förälder som är född i ett annat land. Det ser ut som att SCB har omklassificerat det och nu ser till individer vars båda föräldrar är födda utomlands.

"Med utländsk bakgrund menas att barnet antingen själv är fött utom­lands eller är fött i Sverige med två utrikes födda föräldrar." - SCB

• Anonym (Tycker om)
    fornminne skrev 2018-12-23 05:06:49 följande:

Är man född i Sverige är man ju per definition inte invandrare. Däremot kan man ha invandrarbakgrund, det är en annan sak. Men tredje generationen brukar ses som svensk, alternativt som tillhörande en minoritet.

Ja man brukar prata om att det tar tre generationer 
  • Giftskåneman

Men invandrare är väl det det som det betyder.

Nån född utomlands och flyttar hit som vuxen är väl invandrare, de som flyttsr hit som barn kallar jag inte invandrare.

• Anonym (Jag)

Som namnet antyder, någon som invandrat hit. Är man född i Sverige är man svensk.

• Teresia0407

Tycker generationer som är födda utomlands och vandrat hit och bosatt sig här och integrerat, som jobb och bostad etc är svensk utlandsfödda, deras barn som är födda i Sverige och generationer efter det är enligt mig svenskar men med utländsk härkomst. Tillslut kanske bara svenskar med utländska förfäder, beroende på familjebildning. Invandrare är man enligt mig sålänge man lever under migrationsverket.

• Tintin i Amerika
    Aniiee skrev 2013-01-15 22:04:58 följande:

Konstig fråga va? Ska utveckla lite...

Jag har en kompis, född här i sverige, som nyss fick en dotter född här i sverige. Hennes föräldrar är födda i ett annat land, hitflyttade på -80talet. Är hon invandrare? Är hennes dotter invandrare?

Jag är född här i Sverige. Mina föräldrar är födda i Sverige. Deras föräldrar är födda i ett annat land, hitflyttade på 40-talet. Är jag invandrare? Är mina föräldrar invandrare?

Förklara gärna detta för mig. Är det antalet år det är skillnad på? Generationer? Vilket årtionde? Omständigheter? 

jag har sett dig i andra trådar och märker att du har stark bekräftelsebehov!
    vad som gör dig till svensk eller invandrare beror på vem du frågar och vilket självförtroende du har! Och hur du ser på det etniska folket i det landet som har bott där i generationer efter generationer. 

folket tycker så här :
    du måste vara etnisk vit ( inga wana be vit)
    du måste prata flytande ( nästa steg i det audiella )

uppfyller du inte dessa kriterier är du inte svensk 

Folk kan säga andra saker till dig om du tex är mörk och säga nämen du är ju svensk ,men det är inte sant för de vill bara vara snälla 
  • Oschlaka

1,det har du med din hudfärg att göra

• Anonym (3)
    I tre generationer har jag hört 
  • Anonym (officiellt)

Om de inte ändrat något ser de officiella definitionerna ut så här:

Född i ett annat land = Första generationens invandrare
    Minst en förälder född i ett annat land = Andra generationens invandrare

Varken du eller din kompis dotter är enligt de definitionerna invandrare.

Svar på tråden Hur länge är man invandrare?