• Alexi

    Hur funkar det egentligen med en resurs på förskolan?

    Jag är bara nyfiken på vad det egentligen innebär att det är en resurs på en avdelning för ett specifikt barn. Hur fungerar det med den personens schema, när ska den vara där, följer den barnet, hur är tanken att det ska eller inte ska påverka övriga barn och avdelningen i stort osv?

    Sonen går på en 1-2-årsavdelning och det är ett barn med DS där som har resurs. Det är bara "vanlig" personal på avdelningen, dvs ingen specialutbildad eller så (de har dock alla fått gå typ teckenutbildning och så) men det är mer personal ju till följd av barnet som behöver resurs. Men varför har man resurs, vad är liksom huvudsyftet? Är det meningen att den personalen bara ska följa det barnet hela dagen och alltid vara där när det barnet är där? Eller ska den personalen avlasta att det barnet är extra krävande så att det inte går ut över de andra barnen?

    Man hör ju ofta att folk ser det som positivt att det finns en resurs för att då får alla barnen på avdelningen glädje av den ökade personaltätheten men jag funderar ju på om den personen då inte alltid är där (tex på eftermiddagen när det börjat gå hem lite personal), hur blir det då när det fortfarande finns ett väldigt krävande barn men inte fler personal?

  • Svar på tråden Hur funkar det egentligen med en resurs på förskolan?
  • Lille Skrutt
    Litenbåt skrev 2013-03-22 23:37:42 följande:
    Lille skrutt: Varför har man då satt in resurs för mitt barn som sitter tyst i ett hörn och leker själv?
    Det låter som en bra förskola! På sonens förskola gick en till pojke med samma diagnos som min son. Den stora skillnaden mellan våra barn var att min pojke var utåtagerande och störde verksamheten medan den andra pojken inte gjorde något väsen av sig alls. Min pojke fick heltisresurs och tre års intensivträning, den andra pojken fick halvtidsresurs i ett år sedan togs det bort eftersom det "gick så bra ändå". Den pojken har fortfarande inget språk och har ännu blöja vid fem års ålder. Men han leker fortfarande snällt själv och stör ingen.
  • amalie79

    [quote=69263037][quote-nick]Alexi skrev 2013-03-22 15:34:05 följande:[/quote-nick]Tack för era svar, intressant att läsa. Barnet ifråga på vår förskola är typ 2-3 år men rätt grav DS tror jag eftersom barnet inte går ännu, inte i närheten vad jag kan se. Dessutom upplever jag att det barnet kräver väldigt mycket passning, ska alltid försöka rymma ut genom dörrar till kapprum osv när man kommer in eller ut, barnet är väldigt ?på? andra barn genom daskar (av ren entusiasm) och det har hänt flera gånger att det varit för hårdhänt. Jag kan ju ingenting om DS så jag vet inte vad som är vad men i princip alltid när man kommer så är en personal inom en meter från det barnet känns det som. Men det är ju som sagt helt ?vanliga pedagoger? och ingen som verkar vara anställd för att vara just resurs (det fanns en förut som var mer inriktad på särskilda behov men den personen är inte kvar på förskolan).

    Dock undrar jag ju just hur det fungerar i början och slutet av dagen. Våra barn går ganska exakt åtta timmar per dag och det barnet är alltid där när vi kommer eller kommer samtidigt och är alltid kvar när vi hämtar. Är det då tilltaget så att det är extra personal kvar hela tiden tills det barnet går hem? För annars är det väl risk för för lite personal till de andra barnen de timmarna just eftersom det barnet behöver mycket uppmärksamhet?

    Hur mycket anpassar man verksamheten på en avdelning med barn med särskilda behov? Gör man aktiviteter som är extra lämpade för det barnet eller är det gruppens fokus som står först i fokus och så får det barnet hänga på om det går?

    Hur brukar behoven se ut för DS-barn?

    Brukar barn med DS flyttas upp i ålderskategori på avdelningarna eller stannar det kvar på småbarnsavdelningen länge i de fall förmåga och utveckling mest motsvarar småbarn?

    RöttärSött: Vad menar du med ?det når sällan föräldrarna??[/quote

    I min väns dotters fall följer hon sina jämnåriga. Började som treåring i storbarnsgrupp framför allt för talutvecklingen. Bland mindre barn hade hon ju inte fått någon draghjälp. Hon ska börja förskoleklass med dem till hösten också men jag vet att andra föräldrar som de gjorde studiebesök med valt att ha sina ds-barn ett extra år

    på förskola medan min väninna anser att förskolan gett vad de kan nu.

    De har arbetat lite med tecken men funkar sådär. Ibland bra ibland inte!

  • Miss79

    Måste fråga TS varför denna fråga till att börja med? Känner du dig orolig att ha dina/ditt barn på en avdelning där ett barn i behov av stöd går? Jag är själv mamma till ett barn med utvecklingsstörning och autism som har resurs på dagis och jag tycker frågan var lite underlig?! Berätta gärna hur du känner?

  • Alexi
    Miss79 skrev 2013-03-24 20:38:43 följande:
    Måste fråga TS varför denna fråga till att börja med? Känner du dig orolig att ha dina/ditt barn på en avdelning där ett barn i behov av stöd går? Jag är själv mamma till ett barn med utvecklingsstörning och autism som har resurs på dagis och jag tycker frågan var lite underlig?! Berätta gärna hur du känner?
    Jag känner mig inte orolig men ja, jag undrade hur det påverkar gruppen, negativt som positivt, att ha ett barn med särskilda behov och resurs där. Jag har tidigare bara sett det som positivt just att mina barn får gå i en väldigt blandad miljö, med barn från olika länder, med barn med särskilda behov osv. Men just hur gruppen och personalsammansättningen är vid hämtningar på eftermiddagarna har gjort mig lite undrande ibland. Det är ju viktigt att om ett barn behöver väldigt mycket tillsyn så får ju inte det gå ut över de andra barnens behov av tillsyn de tider då det är mindre personal där. 
  • Alexi
    Miss79 skrev 2013-03-24 20:38:43 följande:
    Måste fråga TS varför denna fråga till att börja med? Känner du dig orolig att ha dina/ditt barn på en avdelning där ett barn i behov av stöd går? Jag är själv mamma till ett barn med utvecklingsstörning och autism som har resurs på dagis och jag tycker frågan var lite underlig?! Berätta gärna hur du känner?
    Och varför är frågan underlig, är det inte rätt självklart att man vill veta mer om hur det fungerar på en förskola med personal och resurser i allmänhet, och när det är uppenbart att det finns ett väldigt resurskrävande barn på avdelningen i synnerhet?
  • Miss79

    Att ställa frågan i ett sådant här forum istället för att ställa frågan till din egen avdelning och eran personal, det kändes lite underligt och signalerade mer osäkerhet och negativitet mot barn i behov av stöd än ett intresse i allmänhet. Skulle tro att de flesta föredrar, precis som jag föredrar att andra runt omkring hellre frågar rakt ut om de undrar nåt än pratar om det genom andra. Hur det ser ut för just detta barnet och er avdelning kan bara din förskola svara på. Även de unika barnen är extremt olika och resurs löses på olika sätt. Ställ din fråga direkt till personalen istället, jag är övertygad om att de kommer berätta hur de tänker.

  • Alexi

    Jag tycker precis tvärtom, jag ställer frågan här eftersom jag vill veta mer om hur det brukar fungera. Att ställa den på förskolan skulle innebära en känsla av ifrågasättande till dem av hur det fungerar och det vill jag inte förmedla. Det kanske fungerar bra men att jag bara är okunnig.

    Väljer du att tolka frågan som en negativitet mot barn med särskilda behov säger det nog mer om dig än om mig och min fråga.

  • underverket 06

    Problemet med resurs är att de sällan täcker barnets hela vistelsetid. Det är jättesvårt att få resurs för mer än 30 timmar i veckan. Följden blir ju att man lägger resursen 9-15 när barnantelt är som störst o den pedagogiska verksamheten pågår. Efter 15.00 brukar man oftast vara 2 pedagoger då en pedagog slutar vid 15.00+ då oftast resursen också, så då blir det bara 2 personal kvar+ barnet som ska ha resurs. Det blir ju knepigt värre och är det ett utåtagerande barn är det ju inte alls bra för barngruppen.

    Resursen man tar in är oftast för hela barngruppen. I de allra flesta fall är resursen outbildad, då det är billigast att ta in sådan personal. Oftast blir det så att förskolärarna jobbar me barnet o resursen är med de andra barnen, då resursen inte har kompetensen. Sedan får ju personalen handledning regelbundet hur de ska arbeta med barnet. Personalen har sällan den kompetensen utan det behövs specialpegagoger till det.

  • RöttÄrSött

    Ser att flera undrat över kommentaren om att personalbristen sällan når föräldrarna.

    Vi i personalen kan ju för det första inte peka ut ett annat barns problem för er andra föräldrar och för det andra hör det till jobbet att hålla anseendet uppe för att föräldrarna ska känna sig trygga. Vi gör vårt bästa men vi räcker inte alltid till, speciellt inte då resursbarnen går långa dagar. Därför är det bra att föräldrar pressar förskolechefen om sådana här frågor - vi i personalen viftas ofta bort.

  • Alexi

    Så du menar alltså att upplägget med resurs osv kan drabba de andra barnen negativt, att det vissa tider är för lite personal i förhållande till antalet barn när det också är ett barn med särskilda behov där som kräver mycket tillsyn?

    Det är ju precis så mina funderingar gått.

    Men hur tar man upp en sån sak egentligen utan att få reaktioner som miss79 visar tydligt prov på, dvs att man genast blir anklagad för att ha något emot "handikappade" barn osv? Ungefär som att någon som vågar resonera kring invandrarproblenatiken genast får rasistkortet uppslängt i ansiktet, för att dra en parallell...

  • Miss79

    Alexi:  Min reaktion var att ditt TS inlägg var allmänt undrande hur en reurs på dagis "kan" se ut...samtidigt som det mellan raderna ändå framkom viss oro över hur det egentligen ser ut på just DIN förskola. Du beskrev ett DS barn som går där och hur krävande han/hon kunde vara och om detta då gick ut över de andra barnen.

    Jag föstod att det var precis så dina funderingar gått, så som RöttÄrSött beskrev det. Att det kan drabba andra barn!  Eftersom det är just det som du är OROLIG över, vilket jag kan förstå,  MENADE JAG att det riktiga svaret som gäller på just  din förskola kommer INGEN att kunna ge dig om du inte tar upp frågan direkt med din Förskola. Det ser nog högst olika ut. Vilket jag har både egna erfarenheter från och som jag pratat med många i min närhet som arbetar just ute på förskolor. Om man är okunnig i området, vilket kanske är helt förväntat om man själv har barn som inte kräver resurs så tycker jag väl att du bara kan ställa frågan till personalen alt ringa förskolechefen. 

    Jag ANKLAGADE inte dig för vara emot "handikappade" barn, min fråga var om du var orolig, utan tyckte att den var en "underligt" fråga eftersom du ALDRIG kan få svar på den här, du kan få en föraning men frågan är om det lugnar dig? Det är bara Förskolan som kan svara på det. 

    Diskuterade något liknande med vår personal här om veckan. Hur mycket man ska gå ut och säga till andra föräldrar (vårt barn har bytt avdelning nyligen). Personalen sa själv att det kan vara bra att nämna kort för att i allafall minska något på "ryktetsspridningen" som ofta saknar kunskap men samtidigt så ser de och märker de att det pratas en hel del om dessa barn i det tysta. Så strunta i om du känner dig okunnig i ämnet, som du själv skrev, gå och fråga vad du vill veta och tänk istället att du då minskar på spekulationerna vilket skulle glädja både personal och föräldrar.

    Själv önskade jag att folk i allmänhet inte tycket det var så himla jobbigt att prata om sådana här lite "konstiga" saker ...det skulle underlätta för oss som faktiskt är där. Många med mig hade önskat att fler frågade för då kan man undvika många misstankar och fundering osv, jag tror att de flesta gärna berättar om de får frågan.

    Jag hoppas du får reda på hur det är på just er avdelning!

     

  • foxy
    amalie79 skrev 2013-03-23 21:41:39 följande:

    [quote=69263037][quote-nick]Alexi skrev 2013-03-22 15:34:05 följande:[/quote-nick]Tack för era svar, intressant att läsa. Barnet ifråga på vår förskola är typ 2-3 år men rätt grav DS tror jag eftersom barnet inte går ännu, inte i närheten vad jag kan se. Dessutom upplever jag att det barnet kräver väldigt mycket passning, ska alltid försöka rymma ut genom dörrar till kapprum osv när man kommer in eller ut, barnet är väldigt ?på? andra barn genom daskar (av ren entusiasm) och det har hänt flera gånger att det varit för hårdhänt. Jag kan ju ingenting om DS så jag vet inte vad som är vad men i princip alltid när man kommer så är en personal inom en meter från det barnet känns det som. Men det är ju som sagt helt ?vanliga pedagoger? och ingen som verkar vara anställd för att vara just resurs (det fanns en förut som var mer inriktad på särskilda behov men den personen är inte kvar på förskolan).

    Dock undrar jag ju just hur det fungerar i början och slutet av dagen. Våra barn går ganska exakt åtta timmar per dag och det barnet är alltid där när vi kommer eller kommer samtidigt och är alltid kvar när vi hämtar. Är det då tilltaget så att det är extra personal kvar hela tiden tills det barnet går hem? För annars är det väl risk för för lite personal till de andra barnen de timmarna just eftersom det barnet behöver mycket uppmärksamhet?

    Hur mycket anpassar man verksamheten på en avdelning med barn med särskilda behov? Gör man aktiviteter som är extra lämpade för det barnet eller är det gruppens fokus som står först i fokus och så får det barnet hänga på om det går?

    Hur brukar behoven se ut för DS-barn?

    Brukar barn med DS flyttas upp i ålderskategori på avdelningarna eller stannar det kvar på småbarnsavdelningen länge i de fall förmåga och utveckling mest motsvarar småbarn?

    RöttärSött: Vad menar du med ?det når sällan föräldrarna??[/quote

    I min väns dotters fall följer hon sina jämnåriga. Började som treåring i storbarnsgrupp framför allt för talutvecklingen. Bland mindre barn hade hon ju inte fått någon draghjälp. Hon ska börja förskoleklass med dem till hösten också men jag vet att andra föräldrar som de gjorde studiebesök med valt att ha sina ds-barn ett extra år

    på förskola medan min väninna anser att förskolan gett vad de kan nu.

    De har arbetat lite med tecken men funkar sådär. Ibland bra ibland inte!


    Barn o personer med DS är lika individuella i sina behov som alla andra människor, dvs kromosomavvikelsen kan yttra sig olika.. MEN man kan inte ha lite DS el Grav DS antingen har man DS eller oxå inte. Sen är det vanligt att personer med DS även har NPF diagnoser, hjärtfel, är infektionskänsliga osv osv.  
    Min dotter fyller 7år i år , hon har DS, autism och svår IF  hon går på dagis än då jag ansökte av uppskjutandr av skolplikten. Hon har resurs, eller rättare sagt det finns en resurs på avdelningen de tider hon vistas där. Men de är inte alltid resursen som är där vid stängning när jag hämtar så jag antar att ord personal turas om att vara kvar o stänga (min dotter är nästan alltid kvar till sist som enda barnet) 
    Min dotter har inget tal alls, använder inga ord , bara ljud, hon pekar inte hon tecknar inte osv jag har sedan hon föddes använt tecken som stöd AKK mm. Personalen har vart kassa på att använda det så som sog bör tyvärr men det som används desto mer är pecs (bilder.. dottern hämtar en bild o ger personal för att förmedla vad hon vill , även om de ännu bara är i startgrops stadiet så är de hennes enda kommunikation utöver kroppsspråk = vänder bort kroppen o gnäller när hon inte vill ha mat tex) hon äter inte själv, hon har blöja klär sig inte själv osv osv dvs resursbehovet är att hjälpa henne med allt detta. Resursen är en "vanlig pedagog" o ej specialutbildad... hon ska alltså vara ek "utöver" personal så att "nån" alltid har möjlighet o tid att hjälpa henne utan att det ska ta tid/kvalite eller möjligheter från resten av gruppen. Om resursen inte fanns där skulle ju det innebära att barngruppen mer el mindre skulle ha en personal mindre hela tiden..  typ så

    Får ja fråga vad syftet med frågan är? Eller lixom vad som fått dig att fundera över detta? 
  • Anonym (aa)
    foxy skrev 2025-03-30 16:45:22 följande:
    Barn o personer med DS är lika individuella i sina behov som alla andra människor, dvs kromosomavvikelsen kan yttra sig olika.. MEN man kan inte ha lite DS el Grav DS antingen har man DS eller oxå inte. Sen är det vanligt att personer med DS även har NPF diagnoser, hjärtfel, är infektionskänsliga osv osv.  
    Min dotter fyller 7år i år , hon har DS, autism och svår IF  hon går på dagis än då jag ansökte av uppskjutandr av skolplikten. Hon har resurs, eller rättare sagt det finns en resurs på avdelningen de tider hon vistas där. Men de är inte alltid resursen som är där vid stängning när jag hämtar så jag antar att ord personal turas om att vara kvar o stänga (min dotter är nästan alltid kvar till sist som enda barnet) 
    Min dotter har inget tal alls, använder inga ord , bara ljud, hon pekar inte hon tecknar inte osv jag har sedan hon föddes använt tecken som stöd AKK mm. Personalen har vart kassa på att använda det så som sog bör tyvärr men det som används desto mer är pecs (bilder.. dottern hämtar en bild o ger personal för att förmedla vad hon vill , även om de ännu bara är i startgrops stadiet så är de hennes enda kommunikation utöver kroppsspråk = vänder bort kroppen o gnäller när hon inte vill ha mat tex) hon äter inte själv, hon har blöja klär sig inte själv osv osv dvs resursbehovet är att hjälpa henne med allt detta. Resursen är en "vanlig pedagog" o ej specialutbildad... hon ska alltså vara ek "utöver" personal så att "nån" alltid har möjlighet o tid att hjälpa henne utan att det ska ta tid/kvalite eller möjligheter från resten av gruppen. Om resursen inte fanns där skulle ju det innebära att barngruppen mer el mindre skulle ha en personal mindre hela tiden..  typ så

    Får ja fråga vad syftet med frågan är? Eller lixom vad som fått dig att fundera över detta? 
    2013. Så att förvänta sig svar är nog ingen ide ;)
Svar på tråden Hur funkar det egentligen med en resurs på förskolan?