amalie79 skrev 2013-03-23 21:41:39 följande:
[quote=69263037][quote-nick]Alexi skrev 2013-03-22 15:34:05 följande:[/quote-nick]Tack för era svar, intressant att läsa. Barnet ifråga på vår förskola är typ 2-3 år men rätt grav DS tror jag eftersom barnet inte går ännu, inte i närheten vad jag kan se. Dessutom upplever jag att det barnet kräver väldigt mycket passning, ska alltid försöka rymma ut genom dörrar till kapprum osv när man kommer in eller ut, barnet är väldigt ?på? andra barn genom daskar (av ren entusiasm) och det har hänt flera gånger att det varit för hårdhänt. Jag kan ju ingenting om DS så jag vet inte vad som är vad men i princip alltid när man kommer så är en personal inom en meter från det barnet känns det som. Men det är ju som sagt helt ?vanliga pedagoger? och ingen som verkar vara anställd för att vara just resurs (det fanns en förut som var mer inriktad på särskilda behov men den personen är inte kvar på förskolan).
Dock undrar jag ju just hur det fungerar i början och slutet av dagen. Våra barn går ganska exakt åtta timmar per dag och det barnet är alltid där när vi kommer eller kommer samtidigt och är alltid kvar när vi hämtar. Är det då tilltaget så att det är extra personal kvar hela tiden tills det barnet går hem? För annars är det väl risk för för lite personal till de andra barnen de timmarna just eftersom det barnet behöver mycket uppmärksamhet?
Hur mycket anpassar man verksamheten på en avdelning med barn med särskilda behov? Gör man aktiviteter som är extra lämpade för det barnet eller är det gruppens fokus som står först i fokus och så får det barnet hänga på om det går?
Hur brukar behoven se ut för DS-barn?
Brukar barn med DS flyttas upp i ålderskategori på avdelningarna eller stannar det kvar på småbarnsavdelningen länge i de fall förmåga och utveckling mest motsvarar småbarn?
RöttärSött: Vad menar du med ?det når sällan föräldrarna??[/quote
I min väns dotters fall följer hon sina jämnåriga. Började som treåring i storbarnsgrupp framför allt för talutvecklingen. Bland mindre barn hade hon ju inte fått någon draghjälp. Hon ska börja förskoleklass med dem till hösten också men jag vet att andra föräldrar som de gjorde studiebesök med valt att ha sina ds-barn ett extra år
på förskola medan min väninna anser att förskolan gett vad de kan nu.
De har arbetat lite med tecken men funkar sådär. Ibland bra ibland inte!
Barn o personer med DS är lika individuella i sina behov som alla andra människor, dvs kromosomavvikelsen kan yttra sig olika.. MEN man kan inte ha lite DS el Grav DS antingen har man DS eller oxå inte. Sen är det vanligt att personer med DS även har NPF diagnoser, hjärtfel, är infektionskänsliga osv osv.
Min dotter fyller 7år i år , hon har DS, autism och svår IF hon går på dagis än då jag ansökte av uppskjutandr av skolplikten. Hon har resurs, eller rättare sagt det finns en resurs på avdelningen de tider hon vistas där. Men de är inte alltid resursen som är där vid stängning när jag hämtar så jag antar att ord personal turas om att vara kvar o stänga (min dotter är nästan alltid kvar till sist som enda barnet)
Min dotter har inget tal alls, använder inga ord , bara ljud, hon pekar inte hon tecknar inte osv jag har sedan hon föddes använt tecken som stöd AKK mm. Personalen har vart kassa på att använda det så som sog bör tyvärr men det som används desto mer är pecs (bilder.. dottern hämtar en bild o ger personal för att förmedla vad hon vill , även om de ännu bara är i startgrops stadiet så är de hennes enda kommunikation utöver kroppsspråk = vänder bort kroppen o gnäller när hon inte vill ha mat tex) hon äter inte själv, hon har blöja klär sig inte själv osv osv dvs resursbehovet är att hjälpa henne med allt detta. Resursen är en "vanlig pedagog" o ej specialutbildad... hon ska alltså vara ek "utöver" personal så att "nån" alltid har möjlighet o tid att hjälpa henne utan att det ska ta tid/kvalite eller möjligheter från resten av gruppen. Om resursen inte fanns där skulle ju det innebära att barngruppen mer el mindre skulle ha en personal mindre hela tiden.. typ så
Får ja fråga vad syftet med frågan är? Eller lixom vad som fått dig att fundera över detta?