• Anonym (Undrar)

Pröva på läraryrket utan utbildning?

Hej!

Hur ska man göra om man vill testa om ett yrke passar en? Det som är aktuellt är läraryrket. Kan man på något sätt få möjlighet att testa på det arbetet utan att behöva påbörja lärarutbildningen? Någon som vet? Det känns lite klantigt att söka till lärarutbildningen, komma in för att sedan testa om det praktiskt fungerar för en. Tänkt om man inte är säker på om man passar/vill jobba med yngre eller äldre barn tex och isåfall väljer fel om man söker in till en utbildning. Någon annan som har funderat kring detta? Eller allra helst har tips och råd i frågan. :P

• Svar på tråden Pröva på läraryrket utan utbildning?
  • Anonym (Undrar)

Hej!

Tack för tipset om att kontakta kommunen och se om det går att få vikariera. Praktik eller att gå bredvid som lärarassistent hade kanske varit det bästa men jag antar att det inte är så lätt att få den möjligheten?

• hammarhajen

Vikarie är bra, som någon skrev. Var bara beredd på att du kan utsättas för betydligt mer testande än en ordinarie lärare!

Annat tips är att prova att leda grupper inom exempelvis idrott eller scouting eller vad du nu gillar. Sök extrajobb som simlärare eller hjälp kompisens sons knattefotbollslag. 

Du kanske kan ordna "privat" praktik också. Kolla av bekantskapskretsen och se om det finns någon lärare där! Fråga om du får följa med ett par dagar eller någon vecka. Ger inget betalt, men ett par dagar utan inkomst kanske funkar? Borde inte ställa till det för arbetsförmedlingen heller om du inte säger något om det - jobb kan du söka på kvällarna just de tre dagarna...  

• hammarhajen
    Anonym (55) skrev 2014-01-05 12:02:22 följande:
     vadå jobbigt ??? oavett lärarvikare/assisten//lärare får du väl möta de jobbiga delarna varje dag i skolan  o det är väl bara bra om du som vikarie lyckas lösa problem på vägen ,du kanske hittar andra lösningar som  inte läraren har just då. o det där med lärarleg är överdrivet . det finns massor av bra lärare som är obehöriga plötsligt är de enl skolverket värdelösa hur skulle du känna själv om du blev stämplad så ???
    Tja. Alla utbildade lärare HAR stämplats så i massor av år när outbildade anställdes på samma villkor. Precis som att vår utbildning är värdelös och att vi inte lärt oss något alls på fyra år. 

Så vi vet hur det är för alla "stackars" outbildade som nu måste göra det vi alla fått göra tidigare i våra liv. 
  • Anonym (Indigo)

Jag är snart klar med min lärarutbildning och avråder alla som vill ha en bra framtid och mental hälsa från att söka sig till utbildningen. Jag var tvungen att vikariera när CSN pengarna tog slut och det var det värsta jobbet någonsin. Blev utbränd efter 1 år. Orkade inte plugga till tentor osv och jag arbetade inte ens heltid. Det räckte med att jobba 2 "arbetsdagar" i rad. Jag la arbetsdagar i citationstecken för en arbetsdag är ofta 4 eller 5 timmar, det är väldigt sällan att man får 8h pass. Så djävla ovärt att vakna på morgonen, fixa sig, missa 2 föreläsningar för att vara barnvakt åt små skitungar som ändå inte kommer jobba. Sen måste man spela glad för all skolpersonal som är antingen helt uppgivna (oftast dem genuint bra lärarna) och de som är psykopater och gillar kaos och som ifrågasätter varför du är där. Jag har sommarjobbat på ställen där jag hade 0 kompetens och jag kunde verkligen ingenting, ändå så gav personalen mig respekt och ifrågasatte mig aldrig. Jag var vikarie där gör att jobba. 

VFUerna borde ha varit tecken nog att hoppa av, men jag höll i, vilket jag idag ångrar otroligt mycket. Jag kunde ha blivit något men jag valde att bli lärare för regeringen lovade att det fanns alltid jobb och att statusen skulle öka. Jag var naiv när jag trodde att alla lärare var bra människor... Så är inte fallet. Svenska skolan idag är helt förfallen och jag skulle jobba på McDonalds än som lärare idag. Det har inte bara med eleverna att göra utan det är mycket "övervakning" som sker mellan lärare och annan personal, men dom kallar det för ämneslag och annat skit. Att va lärare är inget självständigt arbete, diskplocksre får mer förtroende för att de gör sitt jobb. Men som lärare måste det alltid finnas någon åsiktskåt Karen i hörnet. Usch. Efter examen ska jag vidareutbilda mig till något annat. 

• AndreaBD

Gör det! Det gjorde min son, och han fann då att det inte var hans grej. Det är definitivt ett yrke som man kan behöva testa, innan man pluggar i 4 - 5 år och sedan märker att det inte passar en. 

• Anonym (Gullig)

Jobba som resurs under en termin så får du uppleva störda ungar med galna föräldrar. 

Lycka till. 

• Dethärärmittnamn

Jag har jobbat som lärare i snart tjugo år. Kunde jag vrida tiden tillbaka så skulle jag välja annat. 

Skolvärlden är inte klok. Mins egna barn har förstått att det inte är ett yrke att satsa på. Jag har också sagt åt dem att aldrig jobba inom skolan. Aldrig i livet, svarar de. 

• Anonym (Avfolkningsort)

I en avfolkningsort kan man göra lite vad som helst. Min man är viltvårdare men jag har ringt in honom som vikarie på dagis, han har vikarierat som lärare, vaktmästare, kört bärgningsbil, snöröjning, vårdbiträde, kock på stadshotellet, entrevärd på stadshotellet. Finns ingen gräns vilka och hur många yrken man eller ja han kan ha när det är brist överallt. 3 olika yrken i veckan ibland :)

• AndreaBD
    Anonym (Indigo) skrev 2023-03-16 23:06:23 följande:

Jag är snart klar med min lärarutbildning och avråder alla som vill ha en bra framtid och mental hälsa från att söka sig till utbildningen. Jag var tvungen att vikariera när CSN pengarna tog slut och det var det värsta jobbet någonsin. Blev utbränd efter 1 år. Orkade inte plugga till tentor osv och jag arbetade inte ens heltid. Det räckte med att jobba 2 "arbetsdagar" i rad. Jag la arbetsdagar i citationstecken för en arbetsdag är ofta 4 eller 5 timmar, det är väldigt sällan att man får 8h pass. Så djävla ovärt att vakna på morgonen, fixa sig, missa 2 föreläsningar för att vara barnvakt åt små skitungar som ändå inte kommer jobba. Sen måste man spela glad för all skolpersonal som är antingen helt uppgivna (oftast dem genuint bra lärarna) och de som är psykopater och gillar kaos och som ifrågasätter varför du är där. Jag har sommarjobbat på ställen där jag hade 0 kompetens och jag kunde verkligen ingenting, ändå så gav personalen mig respekt och ifrågasatte mig aldrig. Jag var vikarie där gör att jobba. 

VFUerna borde ha varit tecken nog att hoppa av, men jag höll i, vilket jag idag ångrar otroligt mycket. Jag kunde ha blivit något men jag valde att bli lärare för regeringen lovade att det fanns alltid jobb och att statusen skulle öka. Jag var naiv när jag trodde att alla lärare var bra människor... Så är inte fallet. Svenska skolan idag är helt förfallen och jag skulle jobba på McDonalds än som lärare idag. Det har inte bara med eleverna att göra utan det är mycket "övervakning" som sker mellan lärare och annan personal, men dom kallar det för ämneslag och annat skit. Att va lärare är inget självständigt arbete, diskplocksre får mer förtroende för att de gör sitt jobb. Men som lärare måste det alltid finnas någon åsiktskåt Karen i hörnet. Usch. Efter examen ska jag vidareutbilda mig till något annat. 

Det låter verkligen som om du bör göra något annat!  Dock måste jag säga - att vilja jobba på McDonalds istället för som lärare??? Jag jobbade på McD som ungdom och det går inte att jämnföra. Skulle aldrig kunna göra det igen. Man blir ju dum i huvud av monotonin. Det är just det jag gillar med lärarjobbet - du vet aldrig vad som kommer att hända......

Och jo, jag tycker det är självständigt. Arbetslag brukar vara väldigt bra med jättebra sammanhållning. Men det kanske inte passar dig. Hade man inte arbetslag så skulle man verkligen vara helt ensam i arbetet. 
  • Anonym (Indigo)

Det där med att aldrig veta vad som kommer hända är ingen arbetsmiljö jag skulle trivas med. Det där plus att det finns så många äldre 40+ lärare, oftast kvinnor, som vill bestämma över dig och ditt jobb. Har bägge legitimation så har inte den ena läraren bättre kompetens än den andra. Att just dessa kärringar kryllar i den svenska skolan är ingen slump, då hela skolan har blivit en verksamhet där såna människor kan trycka ner andra och säga att det är "samarbete". Fyfan. Jag vill inte jobba med såna psykopater. McDonalds exemplet tog jag upp för att just understryka att arbetarna där får en arbetsuppgift och verksamheten har förtroendet att de kmr göra arbetet.

Vill man bli lärare så är inte 5+ års utbildning inte värt det, oavsett om du är legitimerad eller en 21 årig vikarie så kommer det alltid finnas dessa kärringar som andas bakom örat på dig. Det ska räcka med att man hanterar 120 olika ungar dagligen, det ingår inte i läraruppdraget att uppehålla kärringar och annan skolpersonal. Många lärare lämnar sitt arbete pga just dessa människor. Visst det finns säkert underbar skolpersonal någon stans men sannolikheten är liten då många av de genuint duktiga och bra lärare slutar och kvar är dessa kärringar. Jag arbetar hellre i McDonalds eller någon annan fast food resturang. 

AndreaBD skrev 2023-03-17 00:01:04 följande:
    Det låter verkligen som om du bör göra något annat!  Dock måste jag säga - att vilja jobba på McDonalds istället för som lärare??? Jag jobbade på McD som ungdom och det går inte att jämnföra. Skulle aldrig kunna göra det igen. Man blir ju dum i huvud av monotonin. Det är just det jag gillar med lärarjobbet - du vet aldrig vad som kommer att hända......

Och jo, jag tycker det är självständigt. Arbetslag brukar vara väldigt bra med jättebra sammanhållning. Men det kanske inte passar dig. Hade man inte arbetslag så skulle man verkligen vara helt ensam i arbetet. 
  • AndreaBD
    Anonym (Indigo) skrev 2023-03-17 22:34:27 följande:

Det där med att aldrig veta vad som kommer hända är ingen arbetsmiljö jag skulle trivas med. Det där plus att det finns så många äldre 40+ lärare, oftast kvinnor, som vill bestämma över dig och ditt jobb. Har bägge legitimation så har inte den ena läraren bättre kompetens än den andra. Att just dessa kärringar kryllar i den svenska skolan är ingen slump, då hela skolan har blivit en verksamhet där såna människor kan trycka ner andra och säga att det är "samarbete". Fyfan. Jag vill inte jobba med såna psykopater. McDonalds exemplet tog jag upp för att just understryka att arbetarna där får en arbetsuppgift och verksamheten har förtroendet att de kmr göra arbetet.

Vill man bli lärare så är inte 5+ års utbildning inte värt det, oavsett om du är legitimerad eller en 21 årig vikarie så kommer det alltid finnas dessa kärringar som andas bakom örat på dig. Det ska räcka med att man hanterar 120 olika ungar dagligen, det ingår inte i läraruppdraget att uppehålla kärringar och annan skolpersonal. Många lärare lämnar sitt arbete pga just dessa människor. Visst det finns säkert underbar skolpersonal någon stans men sannolikheten är liten då många av de genuint duktiga och bra lärare slutar och kvar är dessa kärringar. Jag arbetar hellre i McDonalds eller någon annan fast food resturang. 

Jag har jobbat på ett antal olika skolor under 25 år, säkert 10 stycken, om jag räknar med vikariaten. Och jag har ALDRIG träffat på det som du beskriver. Känner inte alls igen det. Och bland alla kollegor under dessa år har jag kanske träffat på två som varit otrevliga och svåra att jobba med. Men dessa var obehöriga. Har alltid haft trevliga kollegor och bra samarbete. Därför misstänker jag att det också beror på hur du bemöter dem. Du har inte direkt ett trevligt sätt här. 

Psykopater brukar inte klara sig som lärare. Eleverna reagerar. Dessa människor var nog knappast psykopater. 
  • Anonym (qqq)

Alltså, man måste ha en viss personlighet och energi för att vara lärare. Jag har jobbat inom skolan i snart 30 år, trivs mycket bra. Visst kan det vara stressigt men är man flexibel, och viktigt, har en bra arbetsplats, så går det bra. Skolor kan vara oerhört olika och det beror mycket på hur skolledningen är, hur man organiserar osv. Det är väldigt mycket som påverkar hur den enskilde lärarens vardag blir. 

men TS: du har fått bra tips så kontakta din kommun och kolla upp vad som är möjligt. 

Svar på tråden Pröva på läraryrket utan utbildning?