Anonym (Indigo) skrev 2023-03-16 23:06:23 följande:
Jag är snart klar med min lärarutbildning och avråder alla som vill ha en bra framtid och mental hälsa från att söka sig till utbildningen. Jag var tvungen att vikariera när CSN pengarna tog slut och det var det värsta jobbet någonsin. Blev utbränd efter 1 år. Orkade inte plugga till tentor osv och jag arbetade inte ens heltid. Det räckte med att jobba 2 "arbetsdagar" i rad. Jag la arbetsdagar i citationstecken för en arbetsdag är ofta 4 eller 5 timmar, det är väldigt sällan att man får 8h pass. Så djävla ovärt att vakna på morgonen, fixa sig, missa 2 föreläsningar för att vara barnvakt åt små skitungar som ändå inte kommer jobba. Sen måste man spela glad för all skolpersonal som är antingen helt uppgivna (oftast dem genuint bra lärarna) och de som är psykopater och gillar kaos och som ifrågasätter varför du är där. Jag har sommarjobbat på ställen där jag hade 0 kompetens och jag kunde verkligen ingenting, ändå så gav personalen mig respekt och ifrågasatte mig aldrig. Jag var vikarie där gör att jobba.
VFUerna borde ha varit tecken nog att hoppa av, men jag höll i, vilket jag idag ångrar otroligt mycket. Jag kunde ha blivit något men jag valde att bli lärare för regeringen lovade att det fanns alltid jobb och att statusen skulle öka. Jag var naiv när jag trodde att alla lärare var bra människor... Så är inte fallet. Svenska skolan idag är helt förfallen och jag skulle jobba på McDonalds än som lärare idag. Det har inte bara med eleverna att göra utan det är mycket "övervakning" som sker mellan lärare och annan personal, men dom kallar det för ämneslag och annat skit. Att va lärare är inget självständigt arbete, diskplocksre får mer förtroende för att de gör sitt jobb. Men som lärare måste det alltid finnas någon åsiktskåt Karen i hörnet. Usch. Efter examen ska jag vidareutbilda mig till något annat.
Det låter verkligen som om du bör göra något annat! Dock måste jag säga - att vilja jobba på McDonalds istället för som lärare??? Jag jobbade på McD som ungdom och det går inte att jämnföra. Skulle aldrig kunna göra det igen. Man blir ju dum i huvud av monotonin. Det är just det jag gillar med lärarjobbet - du vet aldrig vad som kommer att hända......
Och jo, jag tycker det är självständigt. Arbetslag brukar vara väldigt bra med jättebra sammanhållning. Men det kanske inte passar dig. Hade man inte arbetslag så skulle man verkligen vara helt ensam i arbetet.