• Annnan17

Hur får man in babyskyddet på trång parkering?

Vi ska ha barn i början på nästa år och tanken slog mig idag.. vi bor i lägenhet och hyr parkering som är relativt trångt, som en normal parkering antar jag. Det är inga större problem att ta sig i och ur bilen själv men att få in ett babyskydd är omöjligt!

Hur GÖR folk? Jag kommer ju att tillslut vara ensam om dagarna, när min sambo börjar jobba igen. Ett alternativ är ju att lämna babyskyddet i bilen och "bara" stoppa in barnet, men även det känns ganska krångligt och trångt. Och ställa babyskyddet på marken för att rulla ut bilen lite känns ju inte safe?!
    Byta parkering är inte ett alternativ tyvärr - dels finns det inga andra och dels är alla lika trånga.

• Svar på tråden Hur får man in babyskyddet på trång parkering?
  • LaFontaine
    Annnan17 skrev 2016-12-03 10:36:20 följande:
    ag kan inte ställa mig lite snett eftersom jag har bilar på båda sidor om mig... då får ju dom problem att ta sig i och ur. Ställer du in bilstolen genom förarsätet på passagerarsätet menar du?
    Jill 79 skrev 2016-12-02 22:59:00 följande:
    Det har hänt mig typ utanför affären när någon parkerat som ett aschle bredvid mig. Självklart vågar man inte sätta ned det på marken av förklarlig anledning, utan jag har istället ställt babyskyddet i bakluckan och backat ut försiktigt och sen stannat och satt in det. Men det går ju bara om du har "öppen" bagagehylla.
    Även om man inte tar med skyddet in och ur bilen kan det vara nog så svårt att öppna dörren och sätta fast barnet på ett bra sätt om parkeringen är smal.

Precis så. Sen när vi kört fram någon meter kliver jag ur och sätter fast skyddet i baksätet istället.
    elyse skrev 2016-12-03 11:13:46 följande:
    Babyskydd är inte ergonomiska. Att man t.ex. fäster babyskydd på ett chassi och har som barnvagn är inte för barnets skull.
    Nej, men det kan vara guds gåva till reumatiker

• elyse
    LaFontaine skrev 2016-12-03 18:21:33 följande:

Precis så. Sen när vi kört fram någon meter kliver jag ur och sätter fast skyddet i baksätet istället.Nej, men det kan vara guds gåva till reumatiker

Säkert. Men det är ju en klar minoritet som lider av reumatism.
  • Athena86

Babyskydd är inte ergonomiska. Att man t.ex. fäster babyskydd på ett chassi och har som barnvagn är inte för barnets skull. Att lyfta ett barn från vagn/sele till bilstol och tvärtom är en vana, som allt annat när man får sitt första barn.

Fast nej, det behöver inte alltid "bli en vana" för barnet! Mitt mål var att lyfta i och ur vårt barn i babyskyddet och inte fästa det på barnvagnen men när han blev 3-4 månader var det stört omöjligt .. Han vaknade, gallskrek av att ha blivit väckt och somnade inte om i vagnen! Så för mig och min son var det en räddning att kunna fästa babyskyddet på barnvagnen, inga mer ofrivilliga uppvaknande .. Så i detta fall var det för barnets skull .. konstigt va?
  • elyse
    Athena86 skrev 2016-12-04 13:17:22 följande:

Fast nej, det behöver inte alltid "bli en vana" för barnet! Mitt mål var att lyfta i och ur vårt barn i babyskyddet och inte fästa det på barnvagnen men när han blev 3-4 månader var det stört omöjligt .. Han vaknade, gallskrek av att ha blivit väckt och somnade inte om i vagnen! Så för mig och min son var det en räddning att kunna fästa babyskyddet på barnvagnen, inga mer ofrivilliga uppvaknande .. Så i detta fall var det för barnets skull .. konstigt va?

Det jag menar är att det inte är en ergonomisk ställning som barnet ska vistas i i flera timmar i sträck. DET är inte för barnets skull.
  • Annnan17
    Babyskydd är inte ergonomiska. Att man t.ex. fäster babyskydd på ett chassi och har som barnvagn är inte för barnets skull. Att lyfta ett barn från vagn/sele till bilstol och tvärtom är en vana, som allt annat när man får sitt första barn.
    Det har man ju inte permanent, givetvis. Men för att ta mig från hemmet till bilen med hund och ev andra saker.... 
  • Harvester

Kan du backa in på parkeringsplatsen (om de andra står med nosen inåt) så kan du parkera supernära inpå passagerarsida mot passagerarsida, pss kommer både du och grannen in...

• elyse
    Annnan17 skrev 2016-12-06 16:37:42 följande:

Det har man ju inte permanent, givetvis. Men för att ta mig från hemmet till bilen med hund och ev andra saker.... 

Om jag hade haft ett sådant chassi kanske jag också gjort så. Men det fanns aldrig som alternativ.
  • Annnan17
    Harvester skrev 2016-12-06 17:27:01 följande:
    Kan du backa in på parkeringsplatsen (om de andra står med nosen inåt) så kan du parkera supernära inpå passagerarsida mot passagerarsida, pss kommer både du och grannen in...
    Då får jag ju inte in hunden... hon kommer antatligen allt som oftast att följa med. Likaså vagnen ska ju också in i bagaget (den skulle jag isf kunna ställa utanför och köra ut bilen men inte hunden). 
    Kasperina skrev 2016-12-06 19:41:04 följande:
    Jag parkerade på gatan. Använde inte min egen parkering på två år...
    Finns ingen gata att parkera på...  :/
  • Maddi

Jag upplever många gånger detta som ett problem att man inte kan öppna bildörren mycket och gå in barnet även när dom sitter i riktig stol. Vi ställer bilen snett i rutan så får man mer plats att öppna dörren eller så sätter man in baren i bakluckan och backar och sen sätter in barnen. 

Sen är det toppen att det finns familjeparkering, parkeringsrutor som är större. Tyvärr så brukar dessa praktiska rutor vara upptagna av sådana personer som överhuvudtaget inte har barn eller som måste krångla in barnen i bilen. 

• Jill 79

Numer har vi bil med skjutdörrar. Väldigt praktiskt när man har barn:)

Svar på tråden Hur får man in babyskyddet på trång parkering?