• misland

Trång bil

Vi har en citron c4 grand Picasso 7-sitsig som vi naivt nog trodde skulle vara tillräckligt stor för en 2-barnsfamilj. Nu har vi satt in 2 barnstolar och det går knappt att få in dem. De sitter på höger sida i bilen, en fram och en bak, att sätta båda bak är bara att glömma, då får man inte plats att köra och då är jag och frugan ändå bara knappt 1,70 lång. Vad har ni för bil där ni tycker att ni får plats bra och det går att tippa barnstolarna bakåt fullt så inte huvudena hänger framåt när barnen somnar?

• Svar på tråden Trång bil
  • MrsP79

Volvo xc90. Vi har två bakåtvända, en bakom passagerarsätet och en i mitten. Har inte provat att ha en i passagerarsätet, men det är plats för en vuxen bakom förarsätet, alltså bredvid den ena bilstolen. De är ju ganska dyra, men går kanske att hitta begagnad. Bilen är dessutom en av världens säkraste!

• Noname00

Vad är det för barnstolar ni har eftersom ni inte får plats är det framåtvända eller bakåtvända?

• Occam

En normalstor bil med sju platser är dock knappast lösningen, det blir såklart trängre mellan raderna om en rad till ska in.

Du behöver en rejält rymlig bil tror jag för att få plats med en större bavåtvänd stol bakom förarsätet. Vi har en Volvo V70 (2014) och hade precis som ni två bakåtvända stolar på passagerarplats och bakom den. Kanske, kanske hade den mindre (Izi Kid) fungerat bakom förarsätet men det hade blivit begränsningar i förarens sittställning (den större var Izi Plus).

Möjliga bilar, tja jag är ingen riktig expert men: XC90 nämnde någon, andra stora SUV:ar funkar säkert också. I mer vanliga prisklasser så kändes den Ford Mondeo jag åkte i för något år sedan väldigt rymlig. Om du inte får vettiga svar här kanske du ska fråga i ett bredare forums bildelar (Flashback) eller hitta specialforum (ingen egen kunskap) - eller fråga din bilhandlare.

• Dumbledore
    Occam skrev 2017-01-15 21:15:30 följande:

eller fråga din bilhandlare.

Bilhandlare har skrämmande dålig koll på bilstolar och dess placering, generellt.

Vi hade en VW passat, -99 och fick plats med tre bakåtvända stolar, men vi hade britax hi-way och en two-way, de tar ganska liten plats på sätet. Jag som kör är drygt 170, men jag tror att jag sitter lite närmare ratten än gemene man.

Ford Mondeo är stor, där borde det inte vara några som helst problem att få in två stolar bakom varandra.
Svar på tråden Trång bil