• SweetJune

Tips på bilbarnstol till 3-åring med bra utrymme!?

Hej!

Sonen snart 3 år sitter i en bakåtvänd maxi cosi men han har knäna nästan i ansiktet. Jättelite plats. Vi kör en Volvo V70. Vår minsta som är 3 månader sitter i babyskydd och tanken är att hon ska ta över hans bilbarnstol när det blir dags. Vad ska vi köpa till honom? En ny bakåtvänd bilbarnstol (vilken är den rymligaste för långa barn)? Eller nästa steg och vad är det, köpa en bilbarnstol som är framåtvänd? Tips på en sådan? Vad heter de stolarna? Vet att bakåtvänd är säkrast och rekommenderas till 4 el 5 år men han sitter så obekvämt bakåtvänd. Tacksam för tips och råd.

• Svar på tråden Tips på bilbarnstol till 3-åring med bra utrymme!?
  • SweetJune

Jag tänkte beställa från nätet och undrar vilken ni hade valt mellan Axkid och maxway?

• Guldbarb
    SweetJune skrev 2017-01-27 13:55:12 följande:
    Maxi cosi pearl är det. Nu mättes sonen sist i oktober på 2,5 årskontrollen och mätte 93.5 men har växt sedan dess. Väger mellan 16-17 kg. Min familj tycker det är "misshandel" att han sitter så med benen när de ser det.

Okey, ja den är ju rätt annorlunda mot de andra två :)

Innan du beställer på nätet är det bra att testa i bilen, Jag har även hört om några vars pojkar haft ont av axkid minikid. Men vad gäller benutrymmet är båda bra då de kan ställas 1/3 del utanför sätet. Förövrigt är det inte fel att han sitter med böjda ben och så länge han inte klagar ska ingen oja sig om det med honom

• Guldbarb

Axkids förankringsband ska dock vara toppen då de spänner sig när man gungar på stolen i stället för att dra :) (skulle jag köpa en ny och min son satt bra i den och den passade i bilen så hade jag valt axkid)

• SweetJune
    Guldbarb skrev 2017-01-27 16:32:17 följande:

Axkids förankringsband ska dock vara toppen då de spänner sig när man gungar på stolen i stället för att dra :) (skulle jag köpa en ny och min son satt bra i den och den passade i bilen så hade jag valt axkid)

Tack för tips! Då kanske jag ska leta upp en återförsäljare och prova. Blev lite orolig när du skrev att vissa haft ont av den. Vet du var de har haft ont?
  • Summers

Har du dubbelkollat hur eran Maxicosi är monterad? Våran sattes in felaktigt en gång och det var en stooor del av benutrymmet för barnet som försvann då. Däremot så blev det väldigt rymligt för personen i framsätet;D

Det ändrade vi såklart direkt:)

• Guldbarb
    SweetJune skrev 2017-01-27 17:44:01 följande:

Tack för tips! Då kanske jag ska leta upp en återförsäljare och prova. Blev lite orolig när du skrev att vissa haft ont av den. Vet du var de har haft ont?

Det har varit pga gren spännet (därför specifikt pojkar) men det är helt individuellt och kan bli i andra bilstolar också. De flesta har inga problem alls och är jättenöjda
  • mammalovis

När vi kompletterade med en extra stol valde vi Axkiden framför Britax Maxway då den kändes rymligare och högre vill jag minnas, men det vi är missnöjda med är att bältesspännet alltid kanar bakåt när den inte används så det får grävas fram när barnet satt sig. Vår Britax (ca 2,5 år) har vi inte haft något att anmärka på.

Britaxen har vi i mitten på vår Ford Mondeo och en äldre Maxi Cosi Mobi bredvid. Den nya har vi i en niositsig bil där det är mer ont om utrymmet.

Prova i just er bil, så stolen verkligen passar. Förlitat mig på Isofix hade jag inte gjort om jag ville att stolen skulle hålla till 4-5 år.

• SweetJune
    Summers skrev 2017-01-27 17:56:12 följande:

Har du dubbelkollat hur eran Maxicosi är monterad? Våran sattes in felaktigt en gång och det var en stooor del av benutrymmet för barnet som försvann då. Däremot så blev det väldigt rymligt för personen i framsätet;D

Det ändrade vi såklart direkt:)

Ja vi har det på det yttersta läget (det som man sätter i isofixen) och det lyser grönt. Min man ser inte att det kan monteras på något annat sätt. Hur var er felmonterad?
  • SweetJune
    mammalovis skrev 2017-01-27 20:38:53 följande:

När vi kompletterade med en extra stol valde vi Axkiden framför Britax Maxway då den kändes rymligare och högre vill jag minnas, men det vi är missnöjda med är att bältesspännet alltid kanar bakåt när den inte används så det får grävas fram när barnet satt sig. Vår Britax (ca 2,5 år) har vi inte haft något att anmärka på.

Britaxen har vi i mitten på vår Ford Mondeo och en äldre Maxi Cosi Mobi bredvid. Den nya har vi i en niositsig bil där det är mer ont om utrymmet.

Prova i just er bil, så stolen verkligen passar. Förlitat mig på Isofix hade jag inte gjort om jag ville att stolen skulle hålla till 4-5 år.

Hade du valt Axkid eller Britax?
  • mammalovis
    SweetJune skrev 2017-01-28 04:46:01 följande:
    Hade du valt Axkid eller Britax?
    Med tanke på irritationen med bältet, så vete sjuttan om jag inte valt Britaxen igen, men det kanske jag hade fått ångra senare om hon vuxit för fort ... om det gällt min bil. 

Så åk till typ Babyproffsen och prova. Olika bilbarnstolar passar olika bra i olika bilar. I vårt fall avgjorde nog också utrymmet den tog i bilen. Sambon fick avgöra som provade, även om det blev den dyrare, Axkiden.
  • SweetJune
    mammalovis skrev 2017-01-28 16:47:28 följande:
    Med tanke på irritationen med bältet, så vete sjuttan om jag inte valt Britaxen igen, men det kanske jag hade fått ångra senare om hon vuxit för fort ... om det gällt min bil. 

Så åk till typ Babyproffsen och prova. Olika bilbarnstolar passar olika bra i olika bilar. I vårt fall avgjorde nog också utrymmet den tog i bilen. Sambon fick avgöra som provade, även om det blev den dyrare, Axkiden.
    Tack för svar. Ska åka och prova dessa två och sedan bestämma oss för en av dem. 
  • Harvester

BeSafe Izi Plus ska vara den rymligaste på marknaden. Har en sån i mormors bil och jag gillar den. Har också blivit "bäst i test" i nån test :) Ska snart skaffa en sån då treåringen nästan har öronen vid kanten på isofixvarianten..

• SweetJune
    Harvester skrev 2017-02-01 16:38:32 följande:

BeSafe Izi Plus ska vara den rymligaste på marknaden. Har en sån i mormors bil och jag gillar den. Har också blivit "bäst i test" i nån test :) Ska snart skaffa en sån då treåringen nästan har öronen vid kanten på isofixvarianten..

Tack! Ska kolla upp den också
  • Guldbarb
    Harvester skrev 2017-02-01 16:38:32 följande:

Nu blir jag lite nyfiken, var har du hört att den är rymligast? :) Jag har inte hört att den är rymligare än tex minikid och maxway men att den tar mer plats mest
  • Harvester
    Guldbarb skrev 2017-02-03 12:47:15 följande:

Nu blir jag lite nyfiken, var har du hört att den är rymligast? :) Jag har inte hört att den är rymligare än tex minikid och maxway men att den tar mer plats mest

Minns inte, har tittat runt så mkt..

Här är iaf en länk till testen:

www.xn--bst-i-test-q5a.se/Bilbarnstol
  • Harvester
    Guldbarb skrev 2017-02-03 12:47:15 följande:

Minns inte, har tittat runt så mkt..

Här är iaf en länk till testen:

www.xn--bst-i-test-q5a.se/Bilbarnstol

Här är ett annat test där den blev bäst:

www.folksam.se/media/Rapport_Bilbarnstolar_2015_tcm5-22937.pdf
Svar på tråden Tips på bilbarnstol till 3-åring med bra utrymme!?