• Tottan123

Hjälpsam gynekolog i Göteborg?

Behöver all hjälp jag kan få och snabbt Glad

Går igenom IVF behandling i Danmark och har under första försöket haft fin hjälp av min gynekolog här i Göteborg. Han har tagit alla prover, gjort ultraljuden och skickat provsvaren direkt till Storkklinik.
    Fick även mina recept översatta till svenska.
    Nu är han tyvärr sjukskriven så jag är på jakt efter någon annan vänlig gynekolog som kan vara behjälplig på samma sätt som min vanliga.

Vet att endel betalar medicinerna själva och endel har som jag, fått recepten översatta och på högkostnadsskyddet. Förstår att det inte är helt lätt att hitta någon som hjälper med just recepten?
    Hittade en kanontrevlig gyn (dr Sokolova) men som tyvärr inte skriver ut hormonerna och hittar jag ingen som gör det tvingas jag nog avbryta behandlingspaketet på tre, efter bara det första.

Hjälp!
  • Svar på tråden Hjälpsam gynekolog i Göteborg?
  • Styrketränar

Hej TS och alla!

Eftersom svenska läkare egentligen inte ska skriva ut recept åt oss som gör behandlingar utomlands tror jag inte att det är lämpligt att dela deras namn här på öppet forum.

• UndrandeSökare
    Styrketränar skrev 2018-06-04 21:30:05 följande:

Hej TS och alla!

Eftersom svenska läkare egentligen inte ska skriva ut recept åt oss som gör behandlingar utomlands tror jag inte att det är lämpligt att dela deras namn här på öppet forum.

Jag var en gång för flera år sen i kontakt med en gynekolog som hävdade att "de var ett flertal gynekologer som hade träffats på en konferens och bestämt sig för att de inte skulle skriva ut eller översätta recept åt personer som gjorde behandling utonlands". Jag vet inte om detta var sant, men detta var vad denna gyn sa till mig. Om detta är sant så skriver väl de gyn som var på den konferensen inte ut några recept till de som gör behandling utomlands.
  • Tottan123

Nej det tycker inte jag heller, kan man ta bort olämpliga kommentarer? Som sagt min gynekolog skriver inte ut recept, därav denna tråden.
    Har man tips så kan det räcka att skriva det så kan vi kontakta varandra mer privat sedan. 
    :)

Hej TS och alla!

• Tottan123

Nej det tycker inte jag heller, kan man ta bort olämpliga kommentarer? Som sagt min gynekolog skriver inte ut recept, därav denna tråden.
    Har man tips så kan det räcka att skriva det så kan vi kontakta varandra mer privat sedan. 
    :)

Hej TS och alla!

• LovisaM

Svea mottagningen i Södertälje är väldigt hjälpsamma med undersökningar och recept vid ivf.

• Viveqa
    Tottan123 skrev 2018-06-04 21:14:55 följande:

I Sverige får man som ensamstående hjälp med donerade spermier och insemination. Jag har svårt att bli gravid och behöver hjälp genom ivf/ICSI och den typen av behandling får man inte som ensamstående här.

Fast det får du, det behöver bara genomföras via ett universitetssjukhus ifall du gör du gör det i Sverige. Det går att söka från försäkringskassan för IVF utomlands som ensamstående. Bara du uppfyller kraven för vård i Sverige dvs under 40 år, godkänd psykosocial utredning etc.
  • Tottan123

Har pratat med Sahlgrenska och Umeå och de hjälper mig inte. Sahlgrenska pga att jag har fått tre ivf med partner och fått ett barn. Umeå är längre bort än Danmark för mig och när jag pratade med dem i höstas fick jag nej därifrån. Men tack för tipsen om försäkringskassan, hade ingen aning om det innan den här tråden. Vet att svenska kliniker gör en psykosocial beadömning innan behandlingsatart men med storkklinik hade jag bara ett skypesamtal med sköterska. Får fixa en svensk bedömning till försäkringskassan då helt enkelt! Tack!

• Viveqa

Ring försäkringkasaan och fråga först ifall du kan få hjälp och exakt vad de vill ha in. Det är möjligt att du inte blir godkänd pga att du har barn sedan tidigare.

• Guppi1234

Sök på gynekolog i Kungsbacka, finns bara en klinik och fråga om de kan tänka sig att hjälpa till?! 

• Vårdepp

Jag har skrivit ett inlägg om en klinik som jag INTE kan rekommendera. Sokolova gynkliniken. (Du kan söka på Omdöme Sokolova gynkliniken här på sidan om du vill läsa det.) Och om du hittar någon som är bra så får du gärna tipsa mig, för jag letar också. 

• Vårdepp
    Tottan123 skrev 2018-06-03 22:44:13 följande:

Jag har fått mailsvar från Sokolova med ett bifogat svar (vgregionen?) som skriver att om man söker vård utomlands ska man själv stå för kostnader som uppstår i samband med den och sedan kan man söka ersättning från försäkringskassan. Har försökt läsa på om den ersättningen man kan söka.. det verkar svårt att få ersättning om man som ensamstående söker för ivf utomlands då det inte är lagligt i Sverige. Osv osv..

Jag hade nog också en ganska bra bild av dem första gången jag hörde talas om dem och läste alla omdömen (som jag tror att de bitvis själva lagt upp), men inte längre. Jag har skrivit detta inlägg här på Familjeliv, eftersom man bara hittar klinikens egen propaganda på officiella omdömessidor

Jag gick till Sokolova gynkliniken i samband med att jag ville skaffa ett tredje barn för att kolla om allt var ok. Varje besök kostar 1300 kr. Redan när jag skulle boka mitt första besök upptäckte jag att det inte går att komma fram till kliniken via telefon. Jag trodde att det var tillfälligt, men under de månader jag hade kontakt med kliniken så fortgick detta, och är så än idag. Såhär funkar det: man ringer under deras telefontid, kommer fram till en telefonsvarare som säger typ Välkommen, vi tar strax emot ditt samtal. Efter några signaler kommer ett meddelande till som säger typ Det är samtal före, men du är placerad i kö. När man har stått i kö ett tag, kommer ytterligare ett meddelande med en helt annan röst som säger Vi kan inte ta emot ditt samtal, vänligen mejla. När det gäller mejlen så väljer de att svara på vissa mejl, men struntar i andra. 

Hursomhelst så var jag där, och under mitt första besök upptäcktes en cysta, endometrios på min ena äggstock. Jag ställde inte så mycket frågor, utan frågorna kom sedan när chocken lagt sig. Jag mejlade mina frågor, men de vägrade svara på dem på mejl eller telefon och ville att jag skulle boka ett besök för 1300 kr och fråga då. Jag krävde i stället att få ut min journal, vilket de trilskades med tills jag berättade för dem att jag har rätt till det enligt svenska lag, fick ut den och ringde Krokslätts gyn för att ställa frågor. Jag tog även hormonprover på Sokolova gynkliniken, eftersom den vanliga gynekologen inte ville ta dem på grund av min ålder, 43. För att ta proverna fick jag betala över 1000 kr, och för att få provsvaren fick jag boka ett besök för 1300 kr. Jag hade AMH 1,2 och FSH 8,5. De var alltså normala, men trots detta tyckte Ludmila att jag skulle göra IVF i Riga med embryoanalys, och när jag sa ja till det svarade gynekologen ?Bra!? och för ett ögonblick såg jag dollartecken i hennes ögon. Jag var dock desperat av all statistik jag läst om mina chanser att bli gravid att jag beslöt mig för att avsätta de ungefär 100 000 kr som det skulle kosta med allt som ingår. 

När jag kom igång med IVF:en följde en rad besök med VUL för 1300 kr styck, en massa mediciner för 10 000-tals kronor, varav själva receputskrivningen kostade 500 kr för fler än två recept. VARJE besök jag bokat var försenat mellan 30 och 50 minuter eller mer. Varje. Även tidigt på morgonen. Receptionen består av ett litet skrivbord i hörnet av det lilla väntrummet, och jag minns att receptionisten vid ett tillfälle frågade mig med hög röst så att alla i väntrummet hörde: Var gör du IVF någonstans? Inte kul. 

Vid ett av mina besök skulle jag lägga mig i gynstolen och vänta på läkaren som skulle komma in genom en dörr som vätte mot korridoren. Jag låg alltså med underlivet ut mot dörren. Under detta besök ombads receptionisten, som var någon sorts praktikant, vara med utan att jag tillfrågades. 

Personalen är delvis från något annat land, kanske Lettland, och deras bemötande känns väldigt osvenskt på det sätt att man känner att man inte har rätt till sin egen kropp/information om den, så som vi är vana vid i Sverige. Flera i personalen, och enligt mig framför allt en rödhårig tjej i receptionen som heter Valentina är rent ut sagt otrevlig när man undrar något. Under IVF:en blev det så att jag betalade i förskott för två recept som sedan aldrig skrevs ut eftersom jag inte behövde dem, och trodde att jag då skulle få tillbaka pengarna, men det fick jag inte. Jag kan inte se att det är något annat än STÖLD.

Jag har mejlat kliniken både om detta och om vanlig tidbokning, men de svarar inte på mina mejl längre, vilket jag gissar beror på att de redan fått ut de pengar som går av mig. 
  • Guppi1234

Herregud, vilken skit-klinik! 

Vårdepp skrev 2018-08-21 13:28:02 följande:
    Jag hade nog också en ganska bra bild av dem första gången jag hörde talas om dem och läste alla omdömen (som jag tror att de bitvis själva lagt upp), men inte längre. Jag har skrivit detta inlägg här på Familjeliv, eftersom man bara hittar klinikens egen propaganda på officiella omdömessidor

Jag gick till Sokolova gynkliniken i samband med att jag ville skaffa ett tredje barn för att kolla om allt var ok. Varje besök kostar 1300 kr. Redan när jag skulle boka mitt första besök upptäckte jag att det inte går att komma fram till kliniken via telefon. Jag trodde att det var tillfälligt, men under de månader jag hade kontakt med kliniken så fortgick detta, och är så än idag. Såhär funkar det: man ringer under deras telefontid, kommer fram till en telefonsvarare som säger typ Välkommen, vi tar strax emot ditt samtal. Efter några signaler kommer ett meddelande till som säger typ Det är samtal före, men du är placerad i kö. När man har stått i kö ett tag, kommer ytterligare ett meddelande med en helt annan röst som säger Vi kan inte ta emot ditt samtal, vänligen mejla. När det gäller mejlen så väljer de att svara på vissa mejl, men struntar i andra. 

Hursomhelst så var jag där, och under mitt första besök upptäcktes en cysta, endometrios på min ena äggstock. Jag ställde inte så mycket frågor, utan frågorna kom sedan när chocken lagt sig. Jag mejlade mina frågor, men de vägrade svara på dem på mejl eller telefon och ville att jag skulle boka ett besök för 1300 kr och fråga då. Jag krävde i stället att få ut min journal, vilket de trilskades med tills jag berättade för dem att jag har rätt till det enligt svenska lag, fick ut den och ringde Krokslätts gyn för att ställa frågor. Jag tog även hormonprover på Sokolova gynkliniken, eftersom den vanliga gynekologen inte ville ta dem på grund av min ålder, 43. För att ta proverna fick jag betala över 1000 kr, och för att få provsvaren fick jag boka ett besök för 1300 kr. Jag hade AMH 1,2 och FSH 8,5. De var alltså normala, men trots detta tyckte Ludmila att jag skulle göra IVF i Riga med embryoanalys, och när jag sa ja till det svarade gynekologen ?Bra!? och för ett ögonblick såg jag dollartecken i hennes ögon. Jag var dock desperat av all statistik jag läst om mina chanser att bli gravid att jag beslöt mig för att avsätta de ungefär 100 000 kr som det skulle kosta med allt som ingår. 

När jag kom igång med IVF:en följde en rad besök med VUL för 1300 kr styck, en massa mediciner för 10 000-tals kronor, varav själva receputskrivningen kostade 500 kr för fler än två recept. VARJE besök jag bokat var försenat mellan 30 och 50 minuter eller mer. Varje. Även tidigt på morgonen. Receptionen består av ett litet skrivbord i hörnet av det lilla väntrummet, och jag minns att receptionisten vid ett tillfälle frågade mig med hög röst så att alla i väntrummet hörde: Var gör du IVF någonstans? Inte kul. 

Vid ett av mina besök skulle jag lägga mig i gynstolen och vänta på läkaren som skulle komma in genom en dörr som vätte mot korridoren. Jag låg alltså med underlivet ut mot dörren. Under detta besök ombads receptionisten, som var någon sorts praktikant, vara med utan att jag tillfrågades. 

Personalen är delvis från något annat land, kanske Lettland, och deras bemötande känns väldigt osvenskt på det sätt att man känner att man inte har rätt till sin egen kropp/information om den, så som vi är vana vid i Sverige. Flera i personalen, och enligt mig framför allt en rödhårig tjej i receptionen som heter Valentina är rent ut sagt otrevlig när man undrar något. Under IVF:en blev det så att jag betalade i förskott för två recept som sedan aldrig skrevs ut eftersom jag inte behövde dem, och trodde att jag då skulle få tillbaka pengarna, men det fick jag inte. Jag kan inte se att det är något annat än STÖLD.

Jag har mejlat kliniken både om detta och om vanlig tidbokning, men de svarar inte på mina mejl längre, vilket jag gissar beror på att de redan fått ut de pengar som går av mig. 
  • Vårdepp
    Guppi1234 skrev 2018-08-21 18:55:09 följande:

Herregud, vilken skit-klinik! 

Ja. Det verkar som om de är ökända när man pratar med den vanliga vården inom landstinget.
  • Vårdepp
    UndrandeSökare skrev 2018-08-21 16:30:34 följande:

Vårdepp-Testa med Partus i Göteborg, jag har läst att det ska kosta 300kr att göra vul där.

Tack, det ska jag kolla upp
  • aaaa19193
    Vårdepp skrev 2018-08-21 23:14:47 följande:

Ja. Det verkar som om de är ökända när man pratar med den vanliga vården inom landstinget.

Googlade på Sokolova då det är där jag själv går nu. Förstår absolut att man kan ha olika uppfattning om en klinik men då jag själv är extremt nöjd där kände jag att jag ändå vill dela det för att ge en mer nyanserad bild. Har alltid fått fantastiskt bemötande och tycker att Ludmila är otroligt kompetent och samtligt väldigt medmänsklig och varm. Att besöken kostar 1300 kr är inget konstigt, är så privat vård funkar. Vård via mail tror jag inte någon ger, däremot går det att boka telefonuppföljning med Ludmila.

Att kliniken är ökänd inom Landstinget har jag inte hört, däremot har en äldre gyn överläkare sagt att han tycker att Ludmila är en av de kunnigaste han träffat inom området.
  • Vårdepp

[quote=79365971][quote-nick]aaaa19193 skrev 2019-01-15 20:25:41 följande:[/quote-nick]Googlade på Sokolova då det är där jag själv går nu. Förstår absolut att man kan ha olika uppfattning om en klinik men då jag själv är extremt nöjd där kände jag att jag ändå vill dela det för att ge en mer nyanserad bild. Har alltid fått fantastiskt bemötande och tycker att Ludmila är otroligt kompetent och samtligt väldigt medmänsklig och varm. Att besöken kostar 1300 kr är inget konstigt, är så privat vård funkar. Vård via mail tror jag inte någon ger, däremot går det att boka telefonuppföljning med Ludmila.

Att kliniken är ökänd inom Landstinget har jag inte hört, däremot har en äldre gyn överläkare sagt att han tycker att Ludmila är en av de kunnigaste han träffat inom området.[/

Självklart har kliniken även nöjda kunder annars skulle de inte finns kvar. Och självklart får de inte tillfälle att vara politiskt inkorrekta mor varje patient, eftersom det ofta inte uppstår någon sådan situation där man har något att ifrågasätta. Men jag menar att när det uppstår friktion så är de inte smidiga att ha att göra med.

Jag kan också acceptera att läkarbesöket var dyrt, men inte att jag inte får ställa frågor i efterhand om min diagnos utan att betala lika mycket igen. Men mest tycker jag att det är det personliga bemötandet som brister.

• UndrandeSökare
    Vårdepp skrev 2018-08-21 23:16:04 följande:

Tack, det ska jag kolla upp

Vårdepp jag tipsade dig om Partus ang vul för 300kr, kontaktade du dem sen ?
  • Vårdepp

Jadå glad smily. Dock inte gravid än. Hur går det för dig?

UndrandeSökare skrev 2019-01-16 10:21:55 följande:

Vårdepp jag tipsade dig om Partus ang vul för 300kr, kontaktade du dem sen ?

• UndrandeSökare
    Vårdepp skrev 2019-01-16 11:12:49 följande:

Jadå glad smily. Dock inte gravid än. Hur går det för dig?

Jag inboxar dig.
Svar på tråden Hjälpsam gynekolog i Göteborg?