• Lipgloss1

Några fler föräldrar som valt bort förskolan och är hemma med barnen?

Hej,

Jag är lite nyfiken och undrar om det finns flera föräldrar som har valt samma väg som oss. Att välja bort förskolan och vara hemma med barnen? Vi har inte träffat någon annan i vår omkrets som har gjort samma val och är lite nyfiken på om många fler gör som vi gör.

Vi skulle kanske kunna dela erfarenheter?

Min sambo, pappa till våra barn jobbar och jag är hemma med barnen. Ibland får vi vända på kronan för att få det till att gå ihop men för det mesta går det bra. Vi är ute nästan varje dag och är väldigt aktiva med våra barn. Vi går till badhuset, dom olika lekparkerna, går på dans och gymnastik för barn. Det kan vara väldigt tufft att ha barnen hemma istället för att lämna på förskolan, det krävs så mycket mer av en själv. Några hemmaföräldrar som känner igen sig?

• Svar på tråden Några fler föräldrar som valt bort förskolan och är hemma med barnen?
  • ElinElinElinElinElinElin
    Anonym (Nej.) skrev 2025-03-15 11:04:56 följande:

Det går inte att jämföra allt de faktiskt får och lär sig i förskolan jämfört med hemma trots att man försöker få med det sociala osv

Det märks rätt tydligt sedan vilka barn som inte gått i förskolan när de börjar förskoleklass.

Vilken roll har du och hur utmärker sig hemmabarn (de som inte gått alls på förskolan) enligt dig? Hur många hemmabarn har du mött och under vilken tidsperiod?Tänker att gruppen hemmabarn är väldigt liten jämfört med antalet barn som går deltid - heltid på förskolan.

/Elin

friidahh skrev 2025-03-15 06:40:16 följande:

Jag är också hemma med våra barn och min man jobbar. Helt klart det bästa jag gjort! Äldsta är snart 5 år och vårt andra barn är 1,5 år nu. Hoppas absolut på att kunna vara hemma tills yngsta börjar förskoleklass. Känns fantastiskt fint för barnen, de är trygga, lär sig väldigt mycket teoretisk och jag är med i sociala sammanhang och hjälper till att lära vad som är rätt och fel. Att man väntar på sin tur osv.
    Vi träffar andra barn genom kusiner och kompisars barn. Samt på öppna förskolan, lekplatser mm.

Vi klarar oss ekonomisk även om det är knapert ibland. Min man får ut ca 22 000 kr/månad efter skatt och eftersom jag inte tar ut full föräldrapenning får jag ca 1-2000 kr/månad. Men vi har eget hus på landet och har därför billig månadskostnad. Vi väljer bort frisörer, utlandsresor, bo på hotell (har byggt en egen byssja att sova i på flaket på våran bil, som vi kan sätta på och komma iväg på sommaren) Man behöver inte allt extra. Det viktigaste är att vi har varandra och trivs hur vi lever.

Om man kan få till att vara hemma med barnen tycker jag absolut man skall ta det tillfället. Är så värt det dem åren de är små.

Kul att höra att ni också tänker likt oss.

Härligt :) 

• Anonym (Planerar att vara hemmaförälder)

Det går inte att jämföra allt de faktiskt får och lär sig i förskolan jämfört med hemma trots att man försöker få med det sociala osv

Det märks rätt tydligt sedan vilka barn som inte gått i förskolan när de börjar förskoleklass.

På vilka sätt märks det? Den sociala biten? Eller kunskapsmässigt? eller vad
  • Anonym (T)

Hur ser en vanlig dag för er ut och vad hittar ni på för aktiviteter där ni träffar andra barn under vintermånaderna? Jag var hemma och föräldraledig med bebis med storasyskon och upplevde det väldigt svårt att hitta aktiviteter som passade det större barnet också. Vi gick på babysång, öppna förskolan men där är det mest barn upp till 2 år. Att gå ut i lekparker eller vara på stranden fungerade fint på sommaren men på vintern var det svårare med en bebis och en större när det inte fanns kompisar hemma åt det större barnet. Vi gick på gympa med stora barnet men det var bara 1 timme i veckan på helgen och inget på dagtid. Där vi bor har öppna förskolan öppet 3 dagar i veckan fram till lunch och där är det mest bebisar upp till året, ibland storasyskon som följer med. Tycker det låter jättesvårt att hålla barn hemma när de börjar bli över 2 år med tanke på att man blir så ensam. Hade älskat att vara hemma med mina om ekonomin tillät och det fanns någon verksamhet liknande förskolan med blandade åldrar dör föräldrar också var med och delaktiga under dagen. 

Anonym (T) skrev 2025-03-15 23:11:17 följande:

Hur ser en vanlig dag för er ut och vad hittar ni på för aktiviteter där ni träffar andra barn under vintermånaderna? Jag var hemma och föräldraledig med bebis med storasyskon och upplevde det väldigt svårt att hitta aktiviteter som passade det större barnet också. Vi gick på babysång, öppna förskolan men där är det mest barn upp till 2 år. Att gå ut i lekparker eller vara på stranden fungerade fint på sommaren men på vintern var det svårare med en bebis och en större när det inte fanns kompisar hemma åt det större barnet. Vi gick på gympa med stora barnet men det var bara 1 timme i veckan på helgen och inget på dagtid. Där vi bor har öppna förskolan öppet 3 dagar i veckan fram till lunch och där är det mest bebisar upp till året, ibland storasyskon som följer med. Tycker det låter jättesvårt att hålla barn hemma när de börjar bli över 2 år med tanke på att man blir så ensam. Hade älskat att vara hemma med mina om ekonomin tillät och det fanns någon verksamhet liknande förskolan med blandade åldrar dör föräldrar också var med och delaktiga under dagen. 

Vi träffar andra familjer som gjort samma val som oss ca 3 gånger, vissa veckor blir det fler aktiviteter. Är i en gympahall 1 gg/vecka, har en pyssel och hantverks grupp, går på teatrar, museum och träffar djur, samt leker  :) Till de lite större barnen (över 18 månader) så får man ofta fixa sina egna aktiviteter, häromkring så är det sällan något äldre barn på öppna förskolorna och de är heller inte anpassade för lite större barn, trots att de ska vända sig till 0-6 år. 

• Anonym (Betty)

Håller helt med. Jag vet ett antal barn som inte har gått på förskola och alla de har gemensamt att de faktiskt har varit lite annorlunda socialt. Kan så klart vara en slump.

Men i min klass gick det 3 personer som intr hade gått i förskola. De var väldigt annorlunda socialt mot resten av klasskamraterna. Sen har jag haft några släktingar som inte gått på förskola och de har också haft det svårare socialt. Detta trots att deras föräldrar försökt göra mycket aktiviteter, badhus, öppen förskola etc. Men nej de har ändå blivit annorlunda en bra bit upp i åldern. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-16 12:02:48 följande:
    Håller helt med. Jag vet ett antal barn som inte har gått på förskola och alla de har gemensamt att de faktiskt har varit lite annorlunda socialt. Kan så klart vara en slump.

Men i min klass gick det 3 personer som intr hade gått i förskola. De var väldigt annorlunda socialt mot resten av klasskamraterna. Sen har jag haft några släktingar som inte gått på förskola och de har också haft det svårare socialt. Detta trots att deras föräldrar försökt göra mycket aktiviteter, badhus, öppen förskola etc. Men nej de har ändå blivit annorlunda en bra bit upp i åldern. 
    Det är egentligen helt logiskt att det blir så eftersom de inte har god vana av att vara i sammanhang med många andra barn och vuxna som inte är föräldrar eller familj. 
  • Anonym (Bra)

En applåd till alla som tar detta ansvar. Jag tror det gynnar barnen hela livet att få denna period istället för fösa in barnen på förskola när dom är 1-2år gammal. Vissa kan ju inte ens gå när dom skrivs in. 

• Xenia
    Jagjaghej skrev 2019-01-30 00:55:15 följande:
    håller med dig fullt. Tyvärr kommer ingen kunna va hemma med sina barn istället för förskolan om man inte har en man som tjänar väldigt bra, men det hade blivit ramaskri från feministerna om man valt att vara hemma med sina barn
    Alla gör ju som de vill och har råd till, oavsett ev "ramaskrin". Tål du inte protester, måste du ha applåder? Det är väl inga feminister som går direkt på dig.

Feministerna påpekar bara att med den lösningen så blir kvinnan helt beroende av mannen och råkar illa ut om det blir skilsmässa. Det finns också lösningen att bägge arbetar deltid, men det är inte populärt. Nej, det ska vara som på 50-talet, pappa jobbar och mamma är hemma med vbarnen.

Jag ifrågasätter också varför barnen inte skulle vara trygga på förskolan.
  • Bunny s

Hej! 
    Vi hade barnen hemma tills de var 4 år. 
    Jag jobbar inom vården och tog 5 föräldradagar/vecka. 
    Efter ca ett halvår så började jag jobba extra. Ungefär varannan lördag. 
    Syskonet kom när storasyskon var 1 år och 8 månader så det gick ihop perfekt med föräldradagar som var på väg att ta slut, till graviditetspenning och sen nya föräldradagar. 
    Det var inte planerat så, utan vi hade bara från start tänkt att vi skulle ha tätt och så blev jag gravid på första försöket och när vi räknande så var det perfekt planerat 😅 
    Sen när dagarna var slut så jobbade jag en helgdag varje helg och några kvällar varje vecka och min man tog då ut ca 1 timmes föräldraledighet varje dag då jag skulle jobba kväll, så vi hann byta av med barnen. 
    Sen flyttade vi närmre släkten och då ville svärmor hjälpa till att ha barnen så jag kunde jobba ett par pass i veckan. Tycker allt har fungerat bra pch kändes så värt det för att de skulle kunna vara hemma till 4 års ålder. 

Jag tycker det är jätteviktigt att man har aktiviteter med sina barn till ställen där de får umgås med andra barn och träna samspel och sånt. 
    Vi gick till öppna förskolan 3 ggr/vecka och var annars ute på vift till 4h-gården, stora lekparker, Leos och Badhus osv. 
    Gick jättebra när de skulle börja förskola Sen och jag kände att det här upplägget var helt rätt för oss 💜

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Några fler föräldrar som valt bort förskolan och är hemma med barnen?