Ja du TS, jag är i samma situation som du. Både jag och min man har "fel" som gör att det inte blir barn. Jag vet hur det känns när man kommer till insikten att det verkligen inte kommer bli barn, det känns för jäkligt helt enkelt. Tips om att fokusera på positiva saker kanske funkar för en del men det är extremt viktigt att komma ihåg att kronisk ofrivillig barnlöshet är en stor och allvarlig SORG som inte kan botas av att sopas under mattan med positivt tänkande! När insikten om att "vi kommer ALDRIG få barn" drabbar en så kommer många känslor och tankar. Jag vill tipsa om att vara snäll mot sig själv och att ha i minnet just att det är en SORG, det tar tid att bearbeta sorg och den här sorgen är lika verklig och besvärlig att hantera som all annan sorg. Det är sorg som ska tas på allvar. Det är en stor omställning att bearbeta att man aldrig kommer få barn, det är ett helt liv som förälder som man aldrig kommer få uppleva.
Man sörjer barnet man aldrig kommer få och livet som förälder som man aldrig kommer få uppleva inklusive sånt som föräldrar brukar få uppleva som till exempel skolavslutningar, luciafirande på förskolan, stolthet och kärlek för ett barn, första orden, första steget, dra barnvagn, känna sparkar, gå på föräldraledighet och även den där gemenskapen som föräldrar (speciellt mammor) har. Man blir väldigt utanför i i sociala sammanhang när man inte har barn. Väldigt många människor, särskilt kvinnor, har tyvärr ofta fördomar om kvinnor som inte har barn. Jag råder dig att endast berätta om din kroniska ofrivilliga barnlöshet för personer som du verkligen kan lita på. Många kvinnor drar sig inte för att skuldbelägga kvinnor som inte har barn, det brukar heta att "kvinnor som inte har barn är lata, egoistiska, får skylla sig själv för de började väl försöka för sent, det är ett lyxproblem och det är väl 'bara att adoptera eller göra IVF".
Normen om att "riktiga" kvinnor har barn eller borde vara beredda att ge sitt liv och offra allt och aldrig ge upp för att med hjälp av behandlingar /kosttillskott/ slappna av /skaffa hund/ adoptera / lyssna på självutnämnda experter för att kanske kanske kanske kunna bli gravid eller få adoptera. Många verkar tro att bara för att de själva fått barn så är de experter på hur personer med fertilitetsproblem behandlas rent medicinskt, vilka behandlingar de ska genomgå, hur de ska äta, sova,träna, ha sex, tänka och känna för att få barn rekordsnabbt! Ungefär lika knäppt som om jag som inte har diabetes skulle predika hur en diabetiker ska hantera sin sjukdom,helst utan att personen ens frågat efter mina råd och åsikter.
Jag drabbades av depression, dels på grund av barnlösheten och stress på jobbet och nästintill utfrysning på jobbet. Jag äter medicin och har samtalskontakt med kurator, jag är på väg tillbaka till normalt liv men det har varit och är fortfarande ibland väldigt jobbigt. Min räddning blev en fantastisk läkare på vårdcentralen, underbar kurator som ger mig nya sätt att tänka, meditation/andningsövningar som tex "andas i fyrkant, medicin och skogspromenader. Jag behöver allt det där för ha näsan över vattnet just nu. Jag vill tipsa om att kontakta vårdcentralen för samtalskontakt, skogspromenader, meditation (det finns bra appar- jag har en som heter 7 Days of calm, det finns en gratisversion).
Jag läser ibland en blogg som heter Andra sidan tröskeln, jag brukar gå tillbaka och även läsa gamla inlägg där. En annan blogg är Hönsamaja, jag läser gamla inlägg där också. Jag har även bra stöd av min bästa vän.
Jag vill att du TS ska veta att du inte är ensam om att vara kroniskt ofrivilligt barnlös. Det finns andra i samma situation!
Många kramar till dig