• Mykologi

Min man vill tvinga mig till abort

Hej. Tänkte att någon kanske kan hjälpa mig i mitt val.

Jag och min man har varit gifta i 17 år. Vi har 3 barn varav den yngsta är 10 år. Jag är nu gravid i v16 och sedan v.9 har vi varit i konstant konflikt. Han vill inte ha barnet och säger att han kommer ta sitt liv eller att han kommer säga upp sig från jobbet och sticka och aldrig se sina barn eller mig mer om jag behåller. Vi har inga egentliga hinder för att Inte skaffa fler barn utan mest av praktiska skäl som vi inte borde. Men nu är jag ju gravid. Hur ska jag som hans fru kunna leva med att han skadar sig själv eller förstör sina barns liv med att han försvinner om jag behåller? Och hur ska jag leva med mig själv om jag tar abort? Jag älskar mitt barn redan och känner rörelser, har sett på ultraljud där även pappan sett bilder men fortfarande är han iskall. Hjälp. Vad är rätt

• Svar på tråden Min man vill tvinga mig till abort
  • Anonym (Ö)

Då får han väl ta livet av sig då. Hejdå. Synd att han inte tänkte på det innan han gjorde dig gravid.

Varför har du inte dumpat honom än??

• JoemisoL

Fuck honom.

Berätta att du behåller och kommer lämna honom om han fortsätter tjata. Berätta också att du kan komma att lämna honom ändå, eftersom han visat prov på att vara en person du inte vill leva med.

Och du. Om du nu gör det, lämnar honom alltså, så kommer du så småningom hitta en person som är värd dig. Den personen kan vara du själv.

• Mykologi

Tack för alla svar.

Han lämnade för en månad sen. Ses ofta för barnen men ibland är han trevlig och nästa sekund hatar han mig och skriver eleka saker via telefonen.

Jag är nog mest ?på? och tjatar om att han ska komma tillbaka men han är besluten om att han inte tänker göra det. Det är förkrossande.

Jag tar en dag i taget. Tog inte abort btw. Vi var på rul tillsammans men han var argare efteråt än innan...

• SWO
    Mykologi skrev 2020-02-03 16:51:37 följande:

Tack för alla svar.

Han lämnade för en månad sen. Ses ofta för barnen men ibland är han trevlig och nästa sekund hatar han mig och skriver eleka saker via telefonen.

Jag är nog mest ?på? och tjatar om att han ska komma tillbaka men han är besluten om att han inte tänker göra det. Det är förkrossande.

Jag tar en dag i taget. Tog inte abort btw. Vi var på rul tillsammans men han var argare efteråt än innan...

Låt han vara arg. Ibland kan det ta tid för människor att faktiskt se vad som händer. Låt bara inte ilskan komma över på dig.

Var en bra förälder till dina barn och var noga med att lära dem av denna händelse, när tiden/åldern är inne.

Varningens tecken dock. Låt han inte använda barnen mot dig. Struntar han i självmord etc, så kommer han finnas kvar - och börjar han inte se sig själv i det hela så kanske det eskalerar - och då kan barnen användas som vapen om han fortfarande anser att du felat.

SWO
  • Anonym (Kvinna 39)
    Mykologi skrev 2020-01-06 22:44:41 följande:

Hej. Tänkte att någon kanske kan hjälpa mig i mitt val.

Jag och min man har varit gifta i 17 år. Vi har 3 barn varav den yngsta är 10 år. Jag är nu gravid i v16 och sedan v.9 har vi varit i konstant konflikt. Han vill inte ha barnet och säger att han kommer ta sitt liv eller att han kommer säga upp sig från jobbet och sticka och aldrig se sina barn eller mig mer om jag behåller. Vi har inga egentliga hinder för att Inte skaffa fler barn utan mest av praktiska skäl som vi inte borde. Men nu är jag ju gravid. Hur ska jag som hans fru kunna leva med att han skadar sig själv eller förstör sina barns liv med att han försvinner om jag behåller? Och hur ska jag leva med mig själv om jag tar abort? Jag älskar mitt barn redan och känner rörelser, har sett på ultraljud där även pappan sett bilder men fortfarande är han iskall. Hjälp. Vad är rätt

Om du ska göra abort så här sent så måste du snart ha Socialstyrelsens medgivande (från v 18), och då krävs särskilda skäl, vilket du inte verkar ha.

Din man kan inte tvinga dig att göra abort, det förstår du väl själv? Låt honom sticka, du klarar dig själv. Jag garanterar att han inte alls kommer att begå självmord, det där är bara hot han håller på med för att utöva makt och påtryckningar! Om du vill ha barn så ska du så klart behålla, och det vill du ju uppenbarligen eftersom du inte gjort abort tidigare. Han kan dra dit pepparn växer. Det han håller på med är utpressning!!

Du klarar dig utan honom! I värsta fall får du ansöka om socialbidrag en period.
  • Anonym (Kvinna 39)

Tack för alla svar.

Ta för sjutton inte tillbaka honom! Du har en skyldighet mot dina barn om inte annat, även om du inte verkar begripa ditt egenvärde. Hur vill du att de ska växa upp? Med en pappa som hotar med självmord eller att överge hela familjen?? Om han mår dåligt får han ta tag i det, men du måste ta hand om barnen!
  • Anonym (Ö)

Tack för alla svar.

Varför vill du ha tillbaka det svinet?!
  • Anonym (Ö)
    Mykologi skrev 2020-01-06 23:42:42 följande:

Enligt honom så är det jag som kommer förstöra familjen om jag väljer att behålla eftersom jag då vet konsekvenserna.

Usch vilket svin han är!! Påminner om mitt ex som skyllde eventuell framtida otrohet på mig. Jag visste ju konsekvenserna av att jag inte ville ligga med honom, han hade ju sagt att han skulle ligga med andra om jag inte ställde upp. Så då är det tydligen okej...
  • Mykologi

Vi har (bortsett från det här) ett ganska bra liv. Barnen har det bra med oss och vi har det bra tillsammans, ibland. Sen har jag spenderat halva mitt liv med honom och har gjort allt med honom, som jag aldrig gjort med någon annan. Det är svårt för mig att bara acceptera och gå vidare. Och självfallet tar jag hand om barnen, det går det inget tvivel om. Fast när de sover så gråter jag mig till sömns och under promenaderna till och från arbetet gråter jag floder. Jag tar mina chanser när barnen inte kan se mig.

• Anonym (behåll och ta hand om er!)

Han an inte tvinga dig och han är en liten patetisk drama queen. Ingen riktig man håller på så. Se det rent krasst, även om han inte tar livet av sig så har ditt barn dött för hans skull om du gör abort. Det är han inte värd!

• Richard1986

Tack för alla svar.

Du ska nog låta det rinna lite vatten under broarna först innan du är på honom om att komma tillbaka. Om du verkligen vill ha honom tillbaka även efter barnet är fött dvs.....

Det är en sak att han inte ville ha detta barn. Han vet likväl att beslutet låg hos dig. Och det är nog det som triggat hans reaktioner. Att acceptera en situation där man inte har kontroll och inte får bestämma är svårt för de flesta karlar (även för dom som klarar av att hålla tyst om det inför sina närmaste). Det är ju rätt uppenbart att det fortfarande är svårt för honom att ta till sig och acceptera att han ska bli Pappa igen. Jag tänker att fram tills han lugnar ner sig (om han ens gör det) och du fortfarande vill ha honom tillbaka då så är det nog bäst för hela familjen att ni bor under 2 tak. Varken era existerande barn eller barnet i magen mår bra av en ständigt spänd atmosfär där ilskan och bitterheten konstant hänger i luften....

Men att hota med att begå självmord är aldrig rätt. Ring polisen nästa gång han säger eller skriver det så får han se att det är en allvarlig sak som faktiskt får konsekvenser.
  • eme141

Självmordshot är en jätte allvarlig sak, detta skall tas på allvar och nog bör du ringa polisen så han kan få hjälp om han nämner det igen.
    Tyvärr låter det som han är manipulativ och psykiskt misshandlar dig, detta är även det ett allvarligt brått. Olagligt.
    Att försöka tvinga dig till abort, genom gråt, hot, aggressivitet.... fruktansvärt.

Han behöver hjälp och den kan du inte ge honom, han får söka professionellt... du bör nog ge honom andrum just nu, för det behöver du och lilla bebisen med. Han visste efter tre barn exakt hur barn blir till, kan man inte hantera det så börman söka samtalsterapi, inte hota och psykiskt trycka ned.....

Inte okey situation, glad att du inte gjort abort!
    Lider med dig.
    Nog bra om du får stöd via MVC psykolog, det hjälpte mig :D kanske han kommer till insikt närhan fått andrum och betänketid.

Vi tycks ju alla här reagera liknande på din berättelse... så kämpa på!

• Jodyanna

Hur har han varit innan graviditeten?

Har han haft såna här tendenser förut men att hota med självmord eller sticka från er?

Jag personligen skulle ha gjort abort direkt just för jag tycker att ett barn ska vara önskad av båda föräldrarna, till en början iallafall.

Man vet ju aldrig om pappan eller mamman efter några år och dra men från första början tycker jag barn är värda att vara önskade av båda.

• Anonym (Lilla  My)

Jag vill falla in i "vilket svin han är", men samtidigt låter det som att han mår dåligt. Jag känner igen hur jag mådde och uppförde mig i en depression. Då var jag dessutom gravid, och ville både ta livet av mig och adoptera bort barnet.

Svar på tråden Min man vill tvinga mig till abort