• Mint

Liten mage genom hela graviditeten?

Hej! Jag är i v. 22 och det syns knappt. Passar fortfarande i mina vanliga kläder - det enda jag behövt skaffa är bh:ar för tuttarna har dragit iväg.

Jag känner ju dock att bebisen är där (har känt sparkar i typ fem veckor), vi har lyssnat på hjärtslag hos bm och RUL för någon vecka sedan visade en fullkomligt normal baby. Så jag är inte orolig. Snarare börjar jag undra vad andra egentligen gömmer i sina enorma 22-veckorsmagar!

Det jag funderar på just nu är om det kommer vara såhär hela graviditeten? Jag förstår givetvis att den kommer att växa och att jag snart inte kommer i jeansen längre. Men kommer jag ha ?liten? mage hela graviditeten? Eller spelar det ingen roll, kan den gå från knappt synlig till enorm?

• Svar på tråden Liten mage genom hela graviditeten?
  • Anonym (tvåbarnsmor)
    Anonym (Tjock) skrev 2020-05-12 08:05:23 följande:

Det beror väl på hur tjock man är innan graviditeten. Är man smal syns det tidigare, är man tjock behöver det knappt synas alls.

Jag är smal så på mig syns det.

Det beror på hur livmodern ligger och din längd. Jag var väldigt smal när jag blev gravid båda gångerna och blev knappt märkbart rund om magen.
  • Anonym (Beatrice)

Jag är gravid i vecka 34. Ingen tror mig när jag säger att jag ska ha barn om drygt en månad. Mitt sf-mått är 28. Jag har en kollega som är gravid i vecka 20 - hon ser mycket mer gravid ut än jag... Jag hade typ helt platt mage fram till vecka 24. Det är jobbigt eftersom folk utgår från att jag inte har några gravidkrämpor; att jag t ex omöjligen kan ha ont i ryggen för jag har ju knappt någon mage.

Det är så olika hur magen ser ut. Jag kan inte göra en koppling till kroppsform (t ex fet syns mindre, lång syns mindre osv).

• Anonym (M.)

Jag var smal innan jag blev gravid och var smal hela graviditeten. Min barnmorska frågade var jag hade gjort av barnet, när jag skulle göra mina ultraljud, hahaha.

• Mint
    Anonym (M.) skrev 2020-05-12 20:05:49 följande:

Jag var smal innan jag blev gravid och var smal hela graviditeten. Min barnmorska frågade var jag hade gjort av barnet, när jag skulle göra mina ultraljud, hahaha.

Har också fått fråga. (Var jag gjort magen), men inte av någon av barnmorskorna jag träffat.
  • Anonym (M.)
    Mint skrev 2020-05-13 05:25:55 följande:

Har också fått fråga. (Var jag gjort magen), men inte av någon av barnmorskorna jag träffat.

Hon sa det med glimten i ögat.
  • Anonym (Flower)

Det beror väl på hur tjock man är innan graviditeten. Är man smal syns det tidigare, är man tjock behöver det knappt synas alls.

Skitsnack. Jag var smal som ett snöre, syntes inget förrens vecka 29 med första barnet...
  • Anonym (Mamma och fru)

Jag vägde ett par kilo över normalvikt när jag blev gravid. Kroppen ändrades i princip ingenting förrän runt vecka 30 då jag blev lite rundare men ingen stor gravidmage. I vecka 36 och 37 var jag rund om magen men inte mycket mer. Bebisen kom i 37+5 och folk frågade var hen kom ifrån och om hen föddes mycket för tidigt. Det var många förvånade miner när jag sa att allt gått bra och att jag gått normal tid.

Det enda som växte var brösten och än idag, 12 år senare, har jag stora bröst. I övrigt är kroppen (nästan) som den var före barn.

• Anonym (Greta)

Det där är så individuellt, finns inget generellt svar alltså.

Min mage har varit helt obefintlig i den veckan alla tre graviditeterna. Väntar nu trean och är i v. 37, inte ens nu ser jag gravid ut med tunn jacka på i min vanliga storlek (XS). Mina barn brukar dessutom dyka upp lite före BF, så jag kan tänka mig att jag skulle kunna gå hela graviditeten utan att någon av grannarna sett något. Med första barnet såg man det dock i v. 35.

• Anonym (Greta)

Stämmer inte alls! Jag är supersmal, men dock lång. På mig har det synts jättesent. Jag bär mina barn långt bak, plus att jag har extremt tunn midja som icke-gravid och därför bara ser mer ?normal? ut som gravid.
  • reptilina

Bakåttippad livmoder och lång överkropp har gjort att jag barnmottagningen första barn i princip dolt till v30-sig, och nu i denna graviditet fram till v28. Är nu i v31 och visst syns det, efter att magmusklerna givit upp så gick det ganska snabbt. Men har fortfarande en liten mage och samma byxor som innan graviditeten.

• Anonym (X)

Gick endast upp 4,5  kg när jag var gravid. och ick en 3,5kg bebis. Var så snygg. Endast i mån 8 syntes en liten mage.
    Alla är olika.
    Och många använder graviditeten som ursäkt att vräka i sig skit så de blir tjocka av det.

• Anonym (K)

Jag får en enorm mage när jag är gravid. Har framåt tippad livmoder, större moderkaka, mer fostervatten och rejäla bebbar. Är bara 158 lång med kort överkropp. Är bara sån jag blir. Min syster har fått sena magar och inte alls så stora som mina. Alla är olika helt enkelt.

Tycker man är vacker oavsett hur liten/stor gravidmage man har<3

• Anonym (Greta)
    reptilina skrev 2020-05-15 21:44:00 följande:

Bakåttippad livmoder och lång överkropp har gjort att jag barnmottagningen första barn i princip dolt till v30-sig, och nu i denna graviditet fram till v28. Är nu i v31 och visst syns det, efter att magmusklerna givit upp så gick det ganska snabbt. Men har fortfarande en liten mage och samma byxor som innan graviditeten.

Lång överkropp har jag med... tror att det är något av ett nyckelord här.
  • cosinus
    Anonym (Greta) skrev 2020-05-16 22:17:12 följande:

Lång överkropp har jag med... tror att det är något av ett nyckelord här.

Borde ju hjälpa med lång överkropp men min korta granne tillhör de som knappt haft mage. På nivån att hon kunnat vänta med att berätta på sitt jobb att hon ska vara föräldraledig tills man måste 2 mån innan och då är hon supersmal och jobbar i tighta kläder. Hon har dock haft normalstora Sf-mått och barn.

Jag har fått mage tidigt. Är också ganska liten och smal och min mage har liksom svullnat upp så fort jag kissat på stickan. Jag har haft litet Sf-mått och små barn men magen har för all del varit mindre än många andras men på min kropp har den verkligen inte gått att missa :)
  • Anonym (Greta)
    cosinus skrev 2020-05-16 22:23:51 följande:

Borde ju hjälpa med lång överkropp men min korta granne tillhör de som knappt haft mage. På nivån att hon kunnat vänta med att berätta på sitt jobb att hon ska vara föräldraledig tills man måste 2 mån innan och då är hon supersmal och jobbar i tighta kläder. Hon har dock haft normalstora Sf-mått och barn.

Jag har fått mage tidigt. Är också ganska liten och smal och min mage har liksom svullnat upp så fort jag kissat på stickan. Jag har haft litet Sf-mått och små barn men magen har för all del varit mindre än många andras men på min kropp har den verkligen inte gått att missa :)

Ok, ja det finns ju naturligtvis andra faktorer som inverkar också. Jag är riktigt smal med lång överkropp och nu med tredje barnet är det inte uppenbart att jag är gravid ännu i v 37. Jag får trycka upp det i folks ansikte och då får jag till svar ?jo, nu när du säger det så kanske det syns liiiite?. Fått normalstora barn tidigare och även denna är normal enligt TUL. Har dock lågt SF-mått.
  • trollhona

He ts, jag var också liten genom min graviditet, gick och jämförde mig med andra och oroade mig nästan att det kunde vara något fel. Min MVC gav mig tipset att bara fokusera på hälsan och bebisen, magen kommer när den kommer, om den kommer. Alla är olika, vissa syns knappt.
    Jag skulle ändå tipsa dig om att köpa ett par mammajeans, de kommer vara skönare i slutet i graviditeten. Och de är sköna när man ska hem från förlossningen.

Hoppas du får en skön graviditet. 

• trollhona
    Anonym (X) skrev 2020-05-20 16:50:57 följande:
    Ät skit du otrevliga människa. Vad fan har "kroppshets och ätstörningar" med saken att göra? Jag svarade på TS fråga om huruvida det syns i v22 att man är gravid.

Blanda inte in mina barn, det är inte synd om dem på något sätt. De har två fantastiska och stöttande mammor som lär dem att alla är olika och att alltid vara nöjd med den just du har blivit. Att värdera sig själv och respektera sin kropp.

Du däremot verkar vara någon som har problem om du går in på anonyma forum för att vara ohövlig. Uppsök terapi, argbigga.
    ¨+1
  • wyhib

Min tjej gick från normal till luftballong över en helg. Brösten blev snygga iaf

• wyhib
    Anonym (X) skrev 2020-05-20 16:50:57 följande:
    Ät skit du otrevliga människa. Vad fan har "kroppshets och ätstörningar" med saken att göra? Jag svarade på TS fråga om huruvida det syns i v22 att man är gravid.

Blanda inte in mina barn, det är inte synd om dem på något sätt. De har två fantastiska och stöttande mammor som lär dem att alla är olika och att alltid vara nöjd med den just du har blivit. Att värdera sig själv och respektera sin kropp.

Du däremot verkar vara någon som har problem om du går in på anonyma forum för att vara ohövlig. Uppsök terapi, argbigga.
    Hahaha ??????
  • Mint
    trollhona skrev 2020-05-20 16:57:42 följande:

He ts, jag var också liten genom min graviditet, gick och jämförde mig med andra och oroade mig nästan att det kunde vara något fel. Min MVC gav mig tipset att bara fokusera på hälsan och bebisen, magen kommer när den kommer, om den kommer. Alla är olika, vissa syns knappt.

Jag skulle ändå tipsa dig om att köpa ett par mammajeans, de kommer vara skönare i slutet i graviditeten. Och de är sköna när man ska hem från förlossningen.

Hoppas du får en skön graviditet. 

Tack

Jag är inte orolig eftersom jag känner bebisen många gånger varje dag och allt sett normalt ut på ultraljuden.

Nu börjar det dessutom synas, iallafall utan kläder.

Ska absolut införskaffa mammabyxor, det kommer ju att behövas.
Svar på tråden Liten mage genom hela graviditeten?