• Tindra85

Vi som väntar på förlossningen sept -20

Har bf 1 sept och börjar känna mig rätt nöjd nu. Har haft sammandragningar i flera månader men inget som gör ont - mer otympligt och irriterande och hämmande i vardagen. Inga tecken på att något är på gång heller.

Första barnet blev jag igångsatt på bf +5 efter vattenavgång utan värkar dagen innan så jag vet att jag antagligen har minst en vecka kvar men är lite mer ivrig denna gången ???? ffa med en 3,5-åring hemma som har en oerhörd tråkig mamma just nu.

Någon mer som sitter och väntar?

• Svar på tråden Vi som väntar på förlossningen sept -20
  • Ellifant
    Holm19 skrev 2020-09-03 15:59:42 följande:

Blev det någon svepning igår? Jag fick en idag efter kontroll, men har ännu inte känt av någonting.. 3cm öppen och mjuk tapp så nu blir man nog på helspänn och letar symptom hela tiden =p

Det blev tre försök... haha. Min barnmorska testa och nådde inte tappen, så hennes student testa men tyckte tappen var så omogen så hon fick inte in fingret... men blev skickad till förlossningen då mitt blodtryck var jättehögt och även bebisens hjärtljud var stressade.. så på förlossningen testa läkaren med och då var jag lite mer än två cm öppen.. men då blodtrycket var högt och bebisen skulle vara stor ca 19% så valde dom att sätt igång mig. Fick tabletter men när det var dax för skiftbyte för natten var det för lite barnmorskor så det fick avbryta, sjukt besviken då jag hade börjat få värkar. Fick en sovdos och smärtstillande och sov fram till fyra då kroppen tyckte att det var att sätta fattbar sig själv så 12:08 i dag komme lillebror... inte så liten var han... 4585g och 54cm... så var nog meningen att han skulle ut nu, tänk vad han hade vägt om två veckor ????
  • Ellifant
    Holm19 skrev 2020-09-03 15:59:42 följande:

Blev det någon svepning igår? Jag fick en idag efter kontroll, men har ännu inte känt av någonting.. 3cm öppen och mjuk tapp så nu blir man nog på helspänn och letar symptom hela tiden =p

Glömde svar på ditt.. wow 3 cm är ju jättebra, hoppas du verkligen kommer igång av sig själv snart. Man blir ju knäpp av att leta syntom :(

Måste även passa på att tipsa alla här om ?kam tricket? läste om det på insta... man tar med sig en kam i hårdplast till förlossningen. Sätt kammens tänder ner i kudden nedanför fingrarna och omslut kammen med dina fingrar och tryck.

Det funkar som akupunktur.. men framför allt att man fokusera smärtan på något annat.. var verkligen överraskad vilken hjälp det gjorde för mig

• Tindra85

Åkte in för kontroll pga huvudvärk inatt och har sen blivit här med diverse prover som visar lätt begynnande hf. Ska stanna kvar och bli undersökt mer och se om det blir igångsättning. Här har man gått och väntat och väntat men nu blev hormonpåsvallet överväldigande och verkligheten kom ikapp. Det var jag ju inte beredd på när jag åkte in. Vi får la se.

• Holm19
    Ellifant skrev 2020-09-03 21:29:12 följande:

Det blev tre försök... haha. Min barnmorska testa och nådde inte tappen, så hennes student testa men tyckte tappen var så omogen så hon fick inte in fingret... men blev skickad till förlossningen då mitt blodtryck var jättehögt och även bebisens hjärtljud var stressade.. så på förlossningen testa läkaren med och då var jag lite mer än två cm öppen.. men då blodtrycket var högt och bebisen skulle vara stor ca 19% så valde dom att sätt igång mig. Fick tabletter men när det var dax för skiftbyte för natten var det för lite barnmorskor så det fick avbryta, sjukt besviken då jag hade börjat få värkar. Fick en sovdos och smärtstillande och sov fram till fyra då kroppen tyckte att det var att sätta fattbar sig själv så 12:08 i dag komme lillebror... inte så liten var han... 4585g och 54cm... så var nog meningen att han skulle ut nu, tänk vad han hade vägt om två veckor ????

Åh grattis! Hoppas allting gick bra fastän han var modell större :) Det är ju det man är lite rädd för, att gå över tiden och vikten skenar iväg på slutet.. Här har ingenting hänt, inte ett enda symptom sedan svepningen så ställer in mig på att inger händer förens nästa svepning om en vecka..
  • Ellifant
    Tindra85 skrev 2020-09-04 06:40:05 följande:

Åkte in för kontroll pga huvudvärk inatt och har sen blivit här med diverse prover som visar lätt begynnande hf. Ska stanna kvar och bli undersökt mer och se om det blir igångsättning. Här har man gått och väntat och väntat men nu blev hormonpåsvallet överväldigande och verkligheten kom ikapp. Det var jag ju inte beredd på när jag åkte in. Vi får la se.

Vet precis hur du känner.. när de väl tog beslutet om att sätta igång mig så kom alla känslor på en och samma gång. Var väldigt ledsen samtidigt en lättnad för att nu vet jag vad som komma skall...

Lycka till och hopps allt går bra <3
  • Ellifant
    Holm19 skrev 2020-09-04 17:44:14 följande:

Åh grattis! Hoppas allting gick bra fastän han var modell större :) Det är ju det man är lite rädd för, att gå över tiden och vikten skenar iväg på slutet.. Här har ingenting hänt, inte ett enda symptom sedan svepningen så ställer in mig på att inger händer förens nästa svepning om en vecka..

Tack så mycket .. nu efteråt är jag glad att jag blev igångsatt så han inte blev ännu större..

Attans att svepningen inte hjälpe.. på mig har de tyvärr aldrig hjälpt. Men värt att testa iallafall.. hoppas bebis vill komma snart
  • Ellifant
    Tindra85 skrev 2020-09-04 22:08:31 följande:

Blev ingen igångsättning utan kontroller, en hinnsvepning, observation och sen hemgång. Jahopp liksom.

Kanske skönast om det kommer igång av sig själv ändå. Fast att det ända man vill är att få ut bebisen.. men förstår verkligen frustrationen
  • Tindra85

Ja jo. Det är ju mest denna stress att alla verkar få ut sina bebisar i förtid utom jag haha. Vilket är en ganska sjuk tanke egentligen, undrar varför det blivit så ofta att alla inkl en själv vill att bebisen ska ut helst vecka 38 :) men man är väl otålig.

Får se va som värdena visar på måndag då har jag gått en vecka över...

• Holm19
    Tindra85 skrev 2020-09-05 14:58:46 följande:

Ja jo. Det är ju mest denna stress att alla verkar få ut sina bebisar i förtid utom jag haha. Vilket är en ganska sjuk tanke egentligen, undrar varför det blivit så ofta att alla inkl en själv vill att bebisen ska ut helst vecka 38 :) men man är väl otålig.

Får se va som värdena visar på måndag då har jag gått en vecka över...

Jag håller med! Eftersom min första kom i början på v.39 känns det som alla tjatat sedan v38 att det säkert drar igång när som helst, och jag har inte ens gått över tiden ännu. Men du är inte ensam om att vara otålig :)
  • Snurranfian

Hur har det gått för er som fortf väntar? Nån som fått?

Kl 8.30 ska jag ringa in och höra om jag får komma på min bokade igångsättning idag. Är så nervös! Haft svårt att sova inatt! Tänk om jag går träffa lill*n idag eller imorrn.....

• anaconda
    Snurranfian skrev 2020-09-11 07:31:52 följande:

Kl 8.30 ska jag ringa in och höra om jag får komma på min bokade igångsättning idag. Är så nervös! Haft svårt att sova inatt! Tänk om jag går träffa lill*n idag eller imorrn.....

Hur gick de? Här har vi 4 dagar kvar till bf o tiden kunde inte gå långsammare...
    Izabella, 24 Mars 2014 & Alice 7 Januari 2016, BF September 2020
  • Holm19
    Snurranfian skrev 2020-09-11 07:31:52 följande:

Här har det fortfarande inte kommit igång trots ny svepning, öppen nästan 5cm så borde starta snart tycker man... Hoppas det gått bra med igångsättningen!
  • Snurranfian
    anaconda skrev 2020-09-11 14:06:48 följande:

Hur gick de? Här har vi 4 dagar kvar till bf o tiden kunde inte gå långsammare...

Ååh väntan är så jobbig... i know!! För oss gick det bra. Fick tid för igångsättning igår och han kom ut 7,5 h efter första medicinen (cytotec). Detta är min tredje förlossning (11 år sen den senaste) och absolut den bästa. De andra två började naturligt. Så en igångsättning kan gå toppen. :) Han vägde 3958 gram och 53 cm. Världens finaste så klart! <3 Född i v.38+5.

Lycka till ni som snart ska gå era små <3
  • Lisa says

Gud vad den här väntan börjar bli psykande. 40+3 idag och mår egentligen bra i kroppen, kan äta och sova, har inte ont nånstans, och borde väl vila och njuta, men i huvudet bara mal det: När ska det börja? Hur ska det börja? Hur kommer det gå? Känner jag rörelser? Är moderkakan fortfarande ok, får bebisen näring?

Minst 12 pers om dagen hör av sig och tjatar också; "har bebisen kommit än?", det är ju av nåt slags omtanke men man blir ju vansinnig på det. Bebisen har ingen kalender! BF är en uppskattning, en gissning! Har svårt att svara vänligt.

Sambon jobbar jämt och jag bara ligger här hemma och känner mig knäpp. Läste att genomsnittet för förstföderskor är åtta dagar efter BF. Den här ovissheten är det värsta, att försöka vara lite redo hela tiden...

Är egentligen mer rädd än taggad, så känner mig också lite glad för varje dag jag slipper åka till sjukhus, men det är också så sjukt svårt att ha den här stora grejen framför sig, som man inte vet hur det ska gå med.

Fler som väntar?

• blixtsken

Här är också en i väntans tider. Hade BF den 25 september och gick idag in i vecka 42, dvs 41+0. Med mitt första barn gick jag fem dagar över tiden, nu är det åtta dagar över och jag håller på att bli knäpp. Ibland känns det som att kroppen bara lurar mig, där finns ingen bebis.. jag är trött på min stora mage, är trött på foglossning och andra krämpor, är trött på att vara trött.. jag vill bara att bebis ska komma, men ju längre tiden går desto mer nervös blir jag för förlossningen.. är rädd att något ska hända, är orolig för att bebisen ska vara stor etc etc. Kan knappt sova om nätterna för jag bara väntar på minsta tecken. Min sambo försöker lugna mig och få mig på andra tankar men det är ju inte han som har den stora magen och ska behöva känns smärtan.. känner mig lite deppig just nu och vill bara bli mig själv igen! Hur har det gått för er andra, fortfarande i väntans tider eller ni har fått era bebisar nu?

Svar på tråden Vi som väntar på förlossningen sept -20