• Editanna

Insemation eller ivf

Hej tjejer.

Jag hoppas på att jag kan få lite pepp då jag är i en jobbig situation. Jag och min kille har försökt skaffa barn i 2 år. Hans sperma är dock i dålig kvalite så vi har försökt göra insemation med donerad sperma i Danmark 3 gånger . 2 gånger gjorde vi på sellmers klinik och den tredje vart på vitanova. Jag kände direkt att vitanova behandlade oss mer professionellt och det kändes att de var mer kunniga på något konstig sätt. Så till min fråga jag blir så ledsen när jag ser negativt på graviditetsstickan . Så jag funderade på ifall jag skulle gå över till Ivf men priset e så enormt hög att vi inte längre har råd :( .

Jag undrar ifall någon har gjort två insemationer på en gång ? Är detta möjligt eller finns det någon som är duktigt som kan berätta hur ni lyckades :( ????????

• Svar på tråden Insemation eller ivf
  • Editanna

Jag har byttit donator varje gång jag gjorde nytt försök. Jag trodde att ultraljud ingick i priset men nej det gjorde de inte 3 gången jag gjorde insemationen. Så ägglossningen kan ha släppt ingen aning.

Lyckades du via insemation ? För jag börjar fundera på att göra ivf.

Någon som vill dela med sig hur det gått för er ? Lyckades ni på första ivf försöket ????

• askyfullofstars
    Editanna skrev 2020-10-29 10:37:02 följande:

Jag har byttit donator varje gång jag gjorde nytt försök. Jag trodde att ultraljud ingick i priset men nej det gjorde de inte 3 gången jag gjorde insemationen. Så ägglossningen kan ha släppt ingen aning.

Lyckades du via insemation ? För jag börjar fundera på att göra ivf.

Någon som vill dela med sig hur det gått för er ? Lyckades ni på första ivf försöket ????

Det är rätt viktigt med ultraljud innan. Jag går på Trianglen i Hellerup. Där gör de gratis ultraljud innan varje försök.

Jag har lyckats med insemination. Andra försöket med dottern som nu är 16 månader gammal och på första försöket andra gången, gravid nu. Dock tidigt så får se hur det går.

Jag hade bytt klinik och försökt med insemination.

Hur gammal är du? Hur ser äggreserv ut?
  • askyfullofstars
    Anonym (?) skrev 2020-10-29 10:29:02 följande:

Måste man göra insemination innan eller får man göra IVF direkt även om man är "ung och fertil"?

Klart du får göra IVF direkt men jag litade på min läkares bedömning i Danmark. De är en seriös klinik som vill att patienterna ska lyckas. Läkaren sa att insemination skulle räcka för mig när jag föreslog ivf och jag är glad att jag lyssnade, för de hade rätt. IVF är påfrestande behandling.
  • askyfullofstars
    Anonym (?) skrev 2020-10-29 10:29:02 följande:

Måste man göra insemination innan eller får man göra IVF direkt även om man är "ung och fertil"?

Klart du får göra IVF direkt men jag litade på min läkares bedömning i Danmark. De är en seriös klinik som vill att patienterna ska lyckas. Läkaren sa att insemination skulle räcka för mig när jag föreslog ivf och jag är glad att jag lyssnade, för de hade rätt. IVF är påfrestande behandling.
  • Anonym (?)
    askyfullofstars skrev 2020-10-29 10:42:48 följande:

Hur får man kontakt med dom? Jag har inte möjlighet att ringa till Danmark, och jag hittar inte en mail som går till kliniken utan massa olika mail till olika personer som jobbar på kliniken, vet inte vem man ska skriva till.

Kan man skriva och prata svenska med dom? (Själv så förstår jag inte danska) måste man försökt i Sverige innan man kontaktar dom?
  • Editanna

Vilken klinik hade du tänkt dig ? Jag har mejl adress både till sellmer klinik och vitanova

• SvenOlsson

Jag kan tänka mig det är en svår sits, både känslomässigt och ekonomiskt. Nu verkar dessutom pandemin öka i styrka igen, vilket kan ha en påverkan. Förutom att länder stänger gränser stängde en del kliniker här i Sverige ner helt när det var som värst i våras. Men vem vet hur det blir framöver, kanske kan klinikerna hålla öppet? Det vore nog en mardröm att börja behandling i utlandet bara för att landet sen stänger ner gränserna. Det är så jag tänker iallafall

• Anonym (?)
    Editanna skrev 2020-10-29 12:40:43 följande:

Vilken klinik hade du tänkt dig ? Jag har mejl adress både till sellmer klinik och vitanova

Jag tänkte triangeln.
  • askyfullofstars
    Anonym (?) skrev 2020-10-29 11:46:36 följande:

Hur får man kontakt med dom? Jag har inte möjlighet att ringa till Danmark, och jag hittar inte en mail som går till kliniken utan massa olika mail till olika personer som jobbar på kliniken, vet inte vem man ska skriva till.

Kan man skriva och prata svenska med dom? (Själv så förstår jag inte danska) måste man försökt i Sverige innan man kontaktar dom?

Skriv till sekreterarnas mailadress! De brukar vara snabba på att svara. :)

Jag brukar skriva på engelska!
  • Biet

Ibland kan det vara svårt att få det att funka med fryst "tvättad" sperma. Av någon anledning kan kroppen känna av det. De frusna små simmarna har också kortare livslängd än de som inte har varit nedfrusna.

Ibland kan av den anledningen det vara lättare att lyckas om man kan få "färska" simmare direkt via någon donator.

Har ni funderat på någon privat donator och eventuella sådanna försök?

• Anonym (Lena)
    Biet skrev 2020-11-01 15:00:05 följande:

Ibland kan det vara svårt att få det att funka med fryst "tvättad" sperma. Av någon anledning kan kroppen känna av det. De frusna små simmarna har också kortare livslängd än de som inte har varit nedfrusna.

Ibland kan av den anledningen det vara lättare att lyckas om man kan få "färska" simmare direkt via någon donator.

Sluta tramsa. Läs på lite istället för att hitta på egen fakta. Jag vet att du gärna vill sprida din säd, men när du far med osanningar blir det bara löjligt.
  • Anonym (?)
    askyfullofstars skrev 2020-10-29 15:51:28 följande:

Skriv till sekreterarnas mailadress! De brukar vara snabba på att svara. :)

Jag brukar skriva på engelska!

Aha ok tack. Svenska och danska är i princip samma språk i skrift men svårt att förstå i tal så blir kanske lite larvigt att skriva på engelska då tänkte jag haha.
  • Anonym (?)
    Biet skrev 2020-11-01 15:00:05 följande:

Varför skulle man vilja gå till en privat donator? Då har man inte koll på eventuella halvsyskon, sjukdomar osv. Inom vården är det mer seriöst och mer kontrollerat.

Varför donerar du inte inom sjukvården om du vill vara donator? Jag vet inte ens om det är lagligt med privat donation i Sverige ( och nej det bedöms inte på samma sätt som ett samlag)
  • Biet
    Anonym (Lena) skrev 2020-11-01 20:12:43 följande:

Sluta tramsa. Läs på lite istället för att hitta på egen fakta. Jag vet att du gärna vill sprida din säd, men när du far med osanningar blir det bara löjligt.

Tack för ditt svar, även om det inte var det snällaste du skrivit till någon. Jag skall läsa på igen, kanske du också skall göra så vet vi båda två sedan.

Jobbar man med det så har man tillgång till en del fakta.

Alla har tyvärr inte alltid råd att söka sig utomlands för assisterad hjälp och tyvärr är köerna ibland långa.

Då är det kanske inte konstigt om någon hade funderat på privat hjälp.

Ibland kan det vara hjälp via något manligt

syskon till mannen alt en nära vän som paret litar på.

Allt behöver kanske inte vara som du verkar ha trott först.

Sköt om dig och lycka till i framtiden.
  • Anonym (Lena)
    Biet skrev 2020-11-01 23:03:58 följande:

Tack för ditt svar, även om det inte var det snällaste du skrivit till någon. Jag skall läsa på igen, kanske du också skall göra så vet vi båda två sedan.

Jobbar man med det så har man tillgång till en del fakta.

Alla har tyvärr inte alltid råd att söka sig utomlands för assisterad hjälp och tyvärr är köerna ibland långa.

Då är det kanske inte konstigt om någon hade funderat på privat hjälp.

Ibland kan det vara hjälp via något manligt

syskon till mannen alt en nära vän som paret litar på.

Allt behöver kanske inte vara som du verkar ha trott först.

Sköt om dig och lycka till i framtiden.

Nej, jag har kanske förutfattade meningar eftersom jag vid flera tillfällen sett dig erbjuda kvinnor på familjeliv att donera säd privat till dem.

Jag har även sett dig diskuteras i facebookgrupper.

Att anlita en privat donator är inte att rekommendera då du då blir juridisk förälder till barnet. Alternativt behöver kvinnan ljuga för myndigheterna vilket inte är lagligt.
  • Biet
    Anonym (Lena) skrev 2020-11-02 11:42:33 följande:

Jag har även sett dig diskuteras i facebookgrupper.

Om du sett mig diskutera i andra Facebookgrupper är det inte mig du har sett. Jag har inte FB och har aldrig diskuterat någonting i någon facebookgrupp så det kan omöjligen vara jag. Isåfall är det någon annan som använder detta Nick.

Det är tråkigt att känna sig "påhoppad" för en fråga som man skriver. Så reflektera över vad du skriver innan du skriver rakt ut vad du först tänker nästa gång.

Att anlita en privat donator har sina risker ja för både givare o motagare. Tänk om donatorn ångrar sig o vill vara del av barnet? Tänk om kvinnan ångrar sig o kräver donatorn på underhåll för barnet?

Om man väljer att gå den vägen måste man vara säker på var man har varandra o våga lita på varandra.

Men är man kvinnan och ens make inte har några simmare och man ber makens bror så kanske man vågar lita på denne. Eller någon god vän till kvinnan/mannen.

Tack för en bra diskussion för övrigt.
  • Anonym (Lena)
    Biet skrev 2020-11-02 14:05:18 följande:

Om du sett mig diskutera i andra Facebookgrupper är det inte mig du har sett. Jag har inte FB och har aldrig diskuterat någonting i någon facebookgrupp så det kan omöjligen vara jag. Isåfall är det någon annan som använder detta Nick.

Det är tråkigt att känna sig "påhoppad" för en fråga som man skriver. Så reflektera över vad du skriver innan du skriver rakt ut vad du först tänker nästa gång.

Att anlita en privat donator har sina risker ja för både givare o motagare. Tänk om donatorn ångrar sig o vill vara del av barnet? Tänk om kvinnan ångrar sig o kräver donatorn på underhåll för barnet?

Om man väljer att gå den vägen måste man vara säker på var man har varandra o våga lita på varandra.

Men är man kvinnan och ens make inte har några simmare och man ber makens bror så kanske man vågar lita på denne. Eller någon god vän till kvinnan/mannen.

Tack för en bra diskussion för övrigt.

Tråkigt förstås om du känner dig påhoppad. Detta är inte en spontan reaktion från mig, utan en irritation som vuxit fram efter att jag under en längre tid läst flera av dina inlägg här på Familjeliv. Att folk reagerar negativt på sådant som skrivs i sådana här forum är vanligt. Folk har olika åsikter och hade det inte varit så, så hade det överhuvudtaget inte kunnat bli några diskussioner.

Jag tycker att det är helt fel att förespråka privat donator av flera skäl.

Att kvinnor på Facebook diskuterar en person från familjeliv som kallar sig Biet och som erbjuder sig att göra dem gravida innebär inte att du befinner dig på Facebook. Det är en stor skillnad mellan att diskutera och diskuteras.
Svar på tråden Insemation eller ivf