• WilliamWilliam15

Planerat kejsarsnitt

Hejsan!

Jag har blivit beviljad planerat kejsarsnitt vilket känns väldigt bra. Jag har verkligen kämpat för att få det :)

Har ni erfarenhet hur det går till med planerade kejsarsnitt?

Barnmorskan nämnde tex något om att det tas prov på moderkakan. Men vad är det för prov?

/ Sandra

• Svar på tråden Planerat kejsarsnitt
  • Grustradgarden
    sandra29 skrev 2021-01-07 17:08:58 följande:

Ok. Hade ni sår i huvudet då när ni var nyfödda? Skönt att det annars har gått bra :)

Jag hade en pytteliten skorpa i huvudet. Det blev ju lite större med åren och nu är det kanske som en tiokrona. :)
  • Grustradgarden
    sandra29 skrev 2021-01-07 17:08:58 följande:

Ok. Hade ni sår i huvudet då när ni var nyfödda? Skönt att det annars har gått bra :)

Jag hade en pytteliten skorpa i huvudet. Det blev ju lite större med åren och nu är det kanske som en tiokrona. :).
  • Tomelilla15

Har en bekant vara dotter hade bruten arm efter kejsarsnittet. Läker på en vecka ca men synd om barnet som hade ont, inte kunde röra armen och krångligt med amning och närhet och syskon som inte förstår att man inte fick röra armen.

Ser att ingen skrivit att de rakar bort könshår på dig. Kanske kan vara bra att vara förberedd på det när de är där nere o grejar.

• bananmilkshake
    Tomelilla15 skrev 2021-01-07 21:29:08 följande:

Har en bekant vara dotter hade bruten arm efter kejsarsnittet. Läker på en vecka ca men synd om barnet som hade ont, inte kunde röra armen och krångligt med amning och närhet och syskon som inte förstår att man inte fick röra armen.

Ser att ingen skrivit att de rakar bort könshår på dig. Kanske kan vara bra att vara förberedd på det när de är där nere o grejar.

Var det ett planerat snitt? Låter mer som något som kan hända under akut när det är stressigt. 
  • Connie07

Mitt barn låg i säte och jag fick datum för planerat snitt.Allt gick bra och jag hade väldigt lite smärta efteråt ,så tog Alvedon i några dagar.

• sandra29

Någon som vet om det är mindre risk att bebisen får sår/rispa vid kejsarsnittet om det är planerat än om det är akut?

Blev lite orolig att bebisen kan få skador på tex ögonen.

• Tomelilla15
    bananmilkshake skrev 2021-01-07 21:43:59 följande:

Var det ett planerat snitt? Låter mer som något som kan hända under akut när det är stressigt. 

Armbrottet skedde vid planerat snitt så ingen stressig situation.
  • isabelle81
    sandra29 skrev 2021-01-08 10:07:03 följande:

Någon som vet om det är mindre risk att bebisen får sår/rispa vid kejsarsnittet om det är planerat än om det är akut?

Blev lite orolig att bebisen kan få skador på tex ögonen.

Ja, då det oftast är en lugnare situation så är risken mindre men visst händer det ändå tyvärr.
  • sandra29
    isabelle81 skrev 2021-01-08 20:49:30 följande:

Ja, då det oftast är en lugnare situation så är risken mindre men visst händer det ändå tyvärr.

Tack då vet jag :)
  • isabelle81
    Kleopatra60 skrev 2021-01-07 19:49:59 följande:

Men vadå, om barnet råka få ett litet sår under förlossningen eller få i sig mammans blod på något sett, även om mamman äter anti herpes medicin, får barnet automatiskt herpes då? Du som jobbar på förlossningen kanske vet/har erfarenhet av det

Ingenting är ju 100% säkert men medicinen ska minska risken. Är det ett stort utbrott i undergivet t ex brukar man avrådas från att föda vaginalt. Annars brukar det som sagt gå att tejpas över. Det smittar via blod och om blåsorna kommer i direktkontakt med hud.
  • isabelle81
    isabelle81 skrev 2021-01-09 21:42:25 följande:

Ingenting är ju 100% säkert men medicinen ska minska risken. Är det ett stort utbrott i undergivet t ex brukar man avrådas från att föda vaginalt. Annars brukar det som sagt gå att tejpas över. Det smittar via blod och om blåsorna kommer i direktkontakt med hud.

*underlivet
  • sandra29
    isabelle81 skrev 2021-01-09 21:42:25 följande:

Hur menar du att det smittar via blod?
  • isabelle81
    sandra29 skrev 2021-01-10 15:42:16 följande:

Hur menar du att det smittar via blod?

Alltså om det är två öppna sår eller om t ex blåsorna blöder eller vätskar och det finns ett annat sår
Svar på tråden Planerat kejsarsnitt