• sandra29

Vita rocket sjukan?

Hej.

Jag har ett problem som personalen på mvc inte förstår.

Hemma är mitt blodtryck 120/80 men hos barnmorskan är det runt 150/100.

Det är alltid så högt hos mvc, sjukhus och vårdcentralen.

Min puls och allt går upp när jag är på sådana platser. Men personalen förstår inte?

Idag hos barnmorskan va blodtrycket 150/105.

Någon annan som har samma och har något tips?

Känns som dom tycker det är något fel på mig och jag får ångest bara av tanken att gå till barnmorskan.

/ Sandra

• Svar på tråden Vita rocket sjukan?
  • Grustradgarden

Jag har så! Jag har fått ta lång-tids-tryck. Alltså att jag får sitta vanligt i ett lugnt rum med en maskin som mäter flera gånger under ca 15-20 min. Därefter tar man ett snitt. Det brukar sjunka rejält mot slutet.

• Jag är bara jag

Min man är likadan. Blotta åsynen av V.c eller sjukhus så skenar blodtrycket, han blir yr och verkar sjuk fast han inte är det. Nervositet!  Be om att få göra som ovan beskrev. 

• Anonym3323

hade precis som du under min första graviditet, hade normalt blodtryck fram tills vecka 28, resten av veckorna (gick till v 40+4) var det högt. Fick gå på tätare kontroller och blev sjukskriven v 36 för förhöjd risk av preeklampsi. Jag fick aldrig någon havandeskapsförgiftning, utan bara högt bt. Alla andra värden var jättefina. Vecka 38 blev jag t o m skickad till BB för kontroll då jag hade typ 150/105. Problemet var dock att när jag kom in dit och de mätte mitt bt med ett vanligt hederligt blodtrycksinstrument hade jag helt normalt bt runt 120/70. Så något är fel med dom de maskinerna, de funkar inte på mig! Nu är jag gravid igen och jag kommer vägra att de mäter med elektronisk maskin.

• Linhan89

Min lillasyster har samma. Hon har tre ggr fått göra dygnsmätning. Får då sätta på sig en maskin som mäter trycket under hela dygnet även under natten. Då ligger hon perfekt i tryck och ibland under nätterna även väldigt lågt.

Barnmorskan har flera ggr vägrat skriva ut nya p piller pga trycket, därför hon gjort dessa mätningar. Be om att få göra en sådan uppföljning!

Svar på tråden Vita rocket sjukan?