• Linhan89

Hinnsvepning

Hallå.

Ni som gjort hinnsvepning, när utfördes detta och varför ?

Jag ska eventuellt göra det till veckan , är då i v38+3, pga mitt blodtryck som legat lite högt sista tiden och en del sammandragningar.

Hur upplevde ni att det fungerade, var det värt det ? Komplikationer? För eller nackdelar?

• Svar på tråden Hinnsvepning
  • Linhan89
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2021-01-16 22:43:07 följande:

Sammandragningar som gör ont men som inte påverkar livmodertappen

Okej tack :)
  • Aryzza
    Linhan89 skrev 2021-01-16 17:58:27 följande:

Okej tack för svaret ! Ja vi får se roll veckan hur läget är om det är något moget eller inte. Minns du om du var något öppen eller så ?

Ja man måste ju va öppen för att det ska gå att göra men det var bara typ en cm och tappen var bakåtlutad så det var ju inte jättemoget om man säger så.. hoppas det funkar bättre för dig!
  • Jan 2014
    Linhan89 skrev 2021-01-16 21:42:23 följande:

Nej jag har ställt in mig på att det inte fungerar för att inte bli besviken. Tror också att man nog behöver vara väldigt mogen för förlossningen och att den är nära innestående för att det ska fungera! Tusen tack för era svar !

Jag gjorde hinnesveppning med mitt andra barn, först hos mvc men hon gjorde det för mjukt, vilket inte hjälper alls. Var sen på eftermiddagen hos spec.mvc som gjorde en rejäl (läkaren sa man måste vara lite hårdhänt för det ska ge effekt) och då började jag blöda lite. Började känna av regelbundna värkar vid midnatt och åkte in vid 8-9 tiden till förlossningen och precis innan 12 föddes mitt andra barn. Så för mig fungerade det.
  • Byfriidha

Fick hinnsvepning i v 40+4, då jag hade aningen förhöjt blodtryck. Jag var öppen 2 cm så det var lätt göra den. Det gjorde inte ont, utan var mer en konstig känsla, blödde liiiiite efteråt, men den hjälpte ingenting.

Blev igångsatt dagen efter istället.

• cino80

Hej!

Vid min förra graviditet så gjorde jag hinnsvepning i v.38 och var då öppen 1 cm. Sonen kom då ca 2 dagar efter. Ska göra hinnsvepning snart igen. Tydligen gjordes hinnsvepning mer frekvent förr och sedan slutade man, men nu säger de att det är poppis igen.

Lycka till. Värt att prova iallafall.

• Linhan89
    Jan 2014 skrev 2021-01-17 01:13:48 följande:

Jag gjorde hinnesveppning med mitt andra barn, först hos mvc men hon gjorde det för mjukt, vilket inte hjälper alls. Var sen på eftermiddagen hos spec.mvc som gjorde en rejäl (läkaren sa man måste vara lite hårdhänt för det ska ge effekt) och då började jag blöda lite. Började känna av regelbundna värkar vid midnatt och åkte in vid 8-9 tiden till förlossningen och precis innan 12 föddes mitt andra barn. Så för mig fungerade det.

Vad var du i för vecka då ?
  • Linhan89
    cino80 skrev 2021-01-17 02:47:00 följande:

Hej!

Vid min förra graviditet så gjorde jag hinnsvepning i v.38 och var då öppen 1 cm. Sonen kom då ca 2 dagar efter. Ska göra hinnsvepning snart igen. Tydligen gjordes hinnsvepning mer frekvent förr och sedan slutade man, men nu säger de att det är poppis igen.

Lycka till. Värt att prova iallafall.

Ja de flesta verkar inte få några större blödningar eller problem med förvärkar och så, så då känns det ju värt att prova iaf !
  • Jan 2014
    Linhan89 skrev 2021-01-17 09:55:13 följande:

Vad var du i för vecka då ?

V.41+
  • Linhan89

Blev ingen hinnsvepning, tappen var fortfarande bakåtriktad men mjuk. Så hon kom inte åt.

Bebben låg väldigt långt ner iaf.

• Anonym (S)

Fick med andra barnet i 36+6, drog igång 12h senare och hon kom 37+0, ca 1 dygn efter hinnsvepningen.

Med tredje barnet gjorde man hinnsvepning dagen innan planerad igångsättning. Hade väl viss verkan eftersom tappen gick från lång, hård, bakåtlutad och 1 cm öppen, till kort, mjuk och 5 cm öppen till dagen efter när jag kom in för igångsättning.

Med fjärde barnet gjordes hinnsvepning morgonen i vecka 34+1. Drog igång runt 19 på kvällen. Hon var ute 01 på natten i 34+2.

Så på mig verkar det ju ha effekt.

• Anonym (S)

Fick med andra barnet i 36+6, drog igång 12h senare och hon kom 37+0, ca 1 dygn efter hinnsvepningen.

Med tredje barnet gjorde man hinnsvepning dagen innan planerad igångsättning. Hade väl viss verkan eftersom tappen gick från lång, hård, bakåtlutad och 1 cm öppen, till kort, mjuk och 5 cm öppen till dagen efter när jag kom in för igångsättning.

Med fjärde barnet gjordes hinnsvepning morgonen i vecka 34+1. Drog igång runt 19 på kvällen. Hon var ute 01 på natten i 34+2.

• Linhan89
    Anonym (S) skrev 2021-01-18 14:03:40 följande:

Ja det verkar ju som att du är en av de som det fungerar bra på ! Får se om det händer något där nere för mig sen hon va där å reta, annars ska jag dit igen på torsdag å då ser man väl om något förändrats till det bättre :)
  • Anonym (Eh)
    Anonym (S) skrev 2021-01-18 14:03:40 följande:

Varför så tidigt?
  • Anonym (S)
    Anonym (Eh) skrev 2021-01-18 15:04:20 följande:

Varför så tidigt?

Jag fick havandeskapsförgiftning som var så illa att det var hög risk för njurpåverkan, och skulle sättas igång ändå i 34+2. Så förlossningsläkararen på läkarbesöket dagen innan tyckte att vi kunde prova med hinnsvepning där och då eftersom jag ändå skulle sättas igång OCH hinnsvepningar har varit effektiva på mig.
    Linhan89 skrev 2021-01-18 14:53:07 följande:

Ja det verkar ju som att du är en av de som det fungerar bra på ! Får se om det händer något där nere för mig sen hon va där å reta, annars ska jag dit igen på torsdag å då ser man väl om något förändrats till det bättre :)

Spännande
Svar på tråden Hinnsvepning