Maya84 skrev 2021-08-14 02:47:34 följande:
Jag är fullt medveten om att påpeka fakta, dvs: att invandrare toppar listan på kriminalitet, överlag, inte gör varken mig eller någon annan till en "rasist".
Vad menar du med "fattig"? Vad/vem avgör om man som människa är fattig eller inte?
Jag ställer frågan till TS då jag tycker det är något märkligt att ens ställa frågan "är man rasist om man är emot kriminellt våld som begås av invandrare?"
Vad har ras överhuvudtaget att göra med kriminellt våld? Om en majoritet som begår brott är invandrare, (eller personer med utomeuropeisk bakgrund), då visar det att majoriteten som begår brott är just icke-svenskar.
Att dra upp rasism, som om att det ens skulle vara relevant överhuvudtaget är naivt, patetiskt, irrelevant och idiotiskt.
Det är lite svårt att avgöra vad du menar egentligen, vad exakt är det du vänder dig mot? Är det påståendet att ras i sig påverkar hur kriminell man är eller pratar du om statistik som visar att invandrare är överrepresenterade i brottslighet? Eller pratar du om påståendet att rasism är skälet till att invandrare begår mer brott (dvs de utsätts för rasism och begår därför mer brott)? Det är ju rätt olika frågor.
Det har ju periodvis varit (och är) tabu att prata om att invandrare är överrepresenterade, det anses bland en del som rasistiskt att påpeka det. Förmodligen därför att det är ett argument som raister ofta andvänder sig av. (att påpeka att män är överrepresenterade brukar däremot inte anses sexistiskt, konstigt nog). Det är förfomligen därifrån TS fråga kommer.
Det finns många definitioner av fattigdom, FN har nån, i sverige har vi generellt en annan (som dessutom beror på sammanhang) etc. Men vad jag syftar på är att det brukar finnas en stor korrelation mellan fattigdom och kriminalitet.