• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Tyra myra
    nattuw skrev 2025-04-07 10:31:04 följande:
    Varför är det då bara vissa av de grupper som inte är integrerade eller har låg inkomst som ligger bakom majoriteten av våldet?

Du tror inte att en troligare förklaringsmodell är att de som inte är integrerad och förblir fattiga hamnar i den situationen eftersom det är människor som inte klarar marshmallowtestet och rör sig i subkulturer där våld är acceptabelt?

Samt att de hela tiden får höra att de är offer som inte själva kan göra något åt sin situation.
    Det är är väl så det ser ut. Men vad har det med invandringen att göra?

För att vissa grupper har svårare än andra att integreras, kan vi väl inte skylla allt på invandring. Det är som att kasta ut barnet med badvattnet, eller som  att skylla allt våld i hemmet på männen. Bara för att några män slår sina kvinnor är väl inte alla män kvinnomisshandlare? Vi tar itu dem som är det.

Detsamma gäller invandringen. Vi får ta itu med de som skapar problemen.  Varför vissa grupper är svårare att integrera än andra har jag ingen kunskap om och ärligt talat intresserar det inte mig, lika lite som de grupper som integreras väldigt bra i vårt samhälle. Det överlämnar jag till integrations myndigheten att fundera över. 

Det finns gott om offerkoftor i vårt samhälle och de är långt ifrån bara invandrare, vi svenskar har blivit rätt bra på offerkofteri
  • Tyra myra
    Varför är det då bara vissa av de grupper som inte är integrerade eller har låg inkomst som ligger bakom majoriteten av våldet?

Du tror inte att en troligare förklaringsmodell är att de som inte är integrerad och förblir fattiga hamnar i den situationen eftersom det är människor som inte klarar marshmallowtestet och rör sig i subkulturer där våld är acceptabelt?

Samt att de hela tiden får höra att de är offer som inte själva kan göra något åt sin situation.

För att vissa grupper har svårare än andra att integreras, kan vi väl inte skylla allt på invandring. Det är som att kasta ut barnet med badvattnet, eller som  att skylla allt våld i hemmet på männen. Bara för att några män slår sina kvinnor är väl inte alla män kvinnomisshandlare? Vi tar itu dem som är det.

Detsamma gäller invandringen. Vi får ta itu med de som skapar problemen.  Varför vissa grupper är svårare att integrera än andra har jag ingen kunskap om och ärligt talat intresserar det inte mig, lika lite som de grupper som integreras väldigt bra i vårt samhälle. Det överlämnar jag till integrations myndigheten att fundera över. 

Det finns gott om offerkoftor i vårt samhälle och de är långt ifrån bara invandrare, vi svenskar har blivit rätt bra på offerkofteri
  • Tyra myra

• Tyra myra

• Tyra myra
    nattuw skrev 2025-04-07 10:39:34 följande:
    Därför att verkligheten ser ut som den gör. Det är här och nu som det skjuts och sprängs av personer som påfallande ofta har ett utländskt påbrå och där vissa av de grupper som har utländskt påbrå är överrepresenterade i den våldsspiral vi har sett växa fram.
    Åter igen. Det har ingenting med själva invandringen att göra. Av alla som invandrat är det en liten del som utgör problem och dessa ska vi ju självklart ta itu med. Men de allra flesta sköter sig och betalar sin skatt. Jobbar i bristyrken och hjälper oss bygga landet.

Vi behöver invandringen nu och i framtiden
  • Tyra myra
    nattuw skrev 2025-04-07 10:39:34 följande:
    Därför att verkligheten ser ut som den gör. Det är här och nu som det skjuts och sprängs av personer som påfallande ofta har ett utländskt påbrå och där vissa av de grupper som har utländskt påbrå är överrepresenterade i den våldsspiral vi har sett växa fram.
    Åter igen. Det har ingenting med själva invandringen att göra. Av alla som invandrat är det en liten del som utgör problem och dessa ska vi ju självklart ta itu med. Men de allra flesta sköter sig och betalar sin skatt. Jobbar i bristyrken och hjälper oss bygga landet.

Vi behöver invandringen nu och i framtiden
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    Tyra myra skrev 2025-04-07 00:57:08 följande:
    All din text handlar om fantastiska jämförelser med andra länder som inte baserar sig på fakta. Det snurrar runt jämförelser med andra "jämförbara länder" där det i själva verket handlar om ej jämförbara siffror. För oss här i Sverige är det fullständigt ointressant om vården i Storbritanien kostar mindre per kapita än den gör för oss. Är Britterna nöjda med sin vård?

Om jag skuldbelägger någon så är oss själva och vår naiva tro på att marknaden ska fixa allt.  

När vi sen börjar skylla alla våra problem på invandringen gör vi det väldigt lätt för oss. Vi kommer alltid att vara beroende av invandring för att hålla uppe kompetensen i industri och forskning. Vi behöver också fler i arbetsför ålder som kan ta hand om alla våra äldre nu och i framtiden. Så länge vi har den befolkningspyramid vi har kommer vi att vara beroende av utifrån kommande arbetskraft.  

Så sluta skylla allt på invandringen och börja i stället fundera på hur vi kan integrera de som de facto finns här men som lever utanför samhället.  Det är långt ifrån alla. De allra flesta jobbar och betalar sin skatt. De föder barn som går i skolan och utbildar sig till yrken vi behöver i vårt samhälle. 

Du ond gör dig över att jag arbetar inom den gemensamma sektorn. Ja, både Jag och min man arbetar inom vården, vi tar hand om dig och din familj när ni behöver vård. Vi arbetar tillsammans med flera ytterst kompetenta kollegor som flytt från krig och elände. Vi borde vara tacksamma för att de kom hit och inte till något "jämförbart land".

Kan också upplysa om att min familj sedan generationer deltagit i näringslivet och de som är aktiva där delar helt min åsikt om detta.
    Jag är också för relativt höga skatter och för ganska mycket i det Svenska välfärdssystemet, åtminstone så som det var när det fungerade väl.
    Om jag inte var för detta så hade jag självfallet, som så många andra, valt att flytta till ett annat land.
    Men jag tycker inte att vi invånare får ut det vi betalar för.
    Vi har bland världens absolut högsta skatter men vi får verkligen inte ut världens bästa välfärd.
    Ta t ex sjukvårdsköerna som beror på oskicklighet och misskötsel i organisationerna som medför att köerna är direkt pinsamma för ett välfärdsland som Sverige.

Därför anser jag att du har fullkomligt fel när du tycks tro att ännu högre skatter skulle vara lösningen på problemen.

Du upprepar återigen ditt falska påstående och du vägrar svara på:
    VEM i tråden menar du skulle ha skyllt allt på invandring? 

Jag har läst alla inläggen,
    jag finner INGEN som skyller allt på invandring.

Tyra myra skrev 2025-04-07 00:57:08 följande:
    Du ond gör dig över att jag arbetar inom den gemensamma sektorn. Ja, både Jag och min man arbetar inom vården, vi tar hand om dig och din familj när ni behöver vård. 
    Du generaliserar grovt och återigen visar du att dina känslor får dig inbilla dig själv saker som inte stämmer.

Sakfel av dig.
    Du och din man, det offentliga, tar inte hand om mig och min familj när vi behöver vård.
    Jag och vi har gjort valet att betala dubbelt för vården, vi betalar för dig och din man, men vi väljer att inte utnyttja den offentliga vården.

Vi har privata sjukvårdsförsäkringar, vi betalar själva för vår vård och därigenom avlastar vi den offentliga vården, vi minskar vårdköerna och vi ökar tillgängligheten för alla andra som behöver den offentliga vården.
    Men vi betalar alltså dubbelt, vi betalar både den offentliga vården och vår privata vård.

Jag förmodar att en sådan som du, som låter dina känslor spela dig olika spratt, du söker och lyckas säkert finna något negativt i att vi har valt att avlasta den offentliga vården, minska vårdköerna och du strävar säkert efter och lyckas finna något negativt i att vi betalar dubbelt för vården.

TyraMyra och andra som uppvisar motsvarande generaliseringar och inställning;

Jag håller dig ansvarig för den misslyckade invandringspolitiken, liksom alla andra som liksom du har röstat för denna politik.
    Du och ni är direkt ansvariga för Sveriges misslyckade invandringspolitik.

Svara på om du anser att jag ljuger när jag påpekar att vi hade haft gott om pengar att lägga på statliga järnvägen, liksom på vård/skola/omsorg, om vi inte hade valt att dra på oss dessa samhällsproblem och de betydande kostnader som följer av detta?

Menar du att jag ljuger gällande den ökade kriminaliteten? Gällande kostnaderna för massor av fängelseplatser och massor av nya poliser, de kriminellas brott riktade mot välfärden, överutnyttjande av bidragssystemet, jag påstår att utan alla dessa fruktansvärda miljarder av ökade kostnader så hade vi haft gott om pengar till både järnvägar och till vård/skola/omsorg. 
    Är mitt påstående sant eller menar du att jag ljuger?

Är det sant eller ljuger jag när jag påpekar att vi redan har världens högsta skatter, eller bland världens absolut högsta skatter, och därmed högre än majoriteten av alla andra länder i världen?
    Men trots detta har vi stora resursbrister.
    Vad är då klokast för Sverige, att ännu mera höja de redan extremt höga skatterna?
    Eller göra som de flesta andra länder, föra en klokare politik för att inte dra på oss dessa fruktansvärda kostnadsökningar?

Menar du att du står för att Sveriges ökade kostnader pga samhällsproblemen skulle lösa sig genom höjda skatter?

• Tyra myra
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-04-07 19:16:37 följande:
    Du generaliserar grovt och återigen visar du att dina känslor får dig inbilla dig själv saker som inte stämmer.

Sakfel av dig.
    Du och din man, det offentliga, tar inte hand om mig och min familj när vi behöver vård.
    Jag och vi har gjort valet att betala dubbelt för vården, vi betalar för dig och din man, men vi väljer att inte utnyttja den offentliga vården.

Vi har privata sjukvårdsförsäkringar, vi betalar själva för vår vård och därigenom avlastar vi den offentliga vården, vi minskar vårdköerna och vi ökar tillgängligheten för alla andra som behöver den offentliga vården.
    Men vi betalar alltså dubbelt, vi betalar både den offentliga vården och vår privata vård.

Jag förmodar att en sådan som du, som låter dina känslor spela dig olika spratt, du söker och lyckas säkert finna något negativt i att vi har valt att avlasta den offentliga vården, minska vårdköerna och du strävar säkert efter och lyckas finna något negativt i att vi betalar dubbelt för vården.
    Tack för att du delar dina tankar om vårdsystemet. Jag vill börja med att säga att jag förstår att detta är ett komplext ämne som väcker starka känslor hos många, och att dina erfarenheter är viktiga.

Mitt eget ställningstagande vilar på en kombination av evidensbaserad forskning och personliga värderingar. Jag har noggrant undersökt både för- och nackdelar med de olika alternativen när det gäller att kombinera offentliga och privata vårdalternativ.

Forskningen visar att en välbalanserad modell kan bidra till att minska vårdköerna och samtidigt säkerställa att alla får den vård de behöver. Detta val innebär att man inte enbart litar på känslor, utan också väger in fakta och resultat från vetenskapliga studier.

Jag är medveten om att våra åsikter kan skilja sig åt, och att ämnet ofta blir känsloladdat. Därför anser jag att en konstruktiv dialog, där vi både respekterar varandras upplevelser och utgår från objektiva fakta, är det bästa sättet att komma fram till lösningar som gynnar samhället i stort.

Jag ser fram emot att fortsätta diskussionen med öppenhet och respekt, och att gemensamt utforska hur vi kan bidra till en mer effektiv och rättvis vård för alla.
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-04-07 19:16:37 följande:

Sakfel av dig.

Du betalar för att gå före i kön, inget annat. Nej du avlastar inte den offentliga vården, du åderlåter den. Tror du verkligen att de pengar som kommer in från sjukvårdsförsäkringarna skulle räcka till att bygga egna sjukhus med ambulanser, utrustning och personal?
Svar på tråden Är invandringen en belastning?