Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-04-07 19:16:37 följande:
Du generaliserar grovt och återigen visar du att dina känslor får dig inbilla dig själv saker som inte stämmer.
Sakfel av dig.
Du och din man, det offentliga, tar inte hand om mig och min familj när vi behöver vård.
Jag och vi har gjort valet att betala dubbelt för vården, vi betalar för dig och din man, men vi väljer att inte utnyttja den offentliga vården.
Vi har privata sjukvårdsförsäkringar, vi betalar själva för vår vård och därigenom avlastar vi den offentliga vården, vi minskar vårdköerna och vi ökar tillgängligheten för alla andra som behöver den offentliga vården.
Men vi betalar alltså dubbelt, vi betalar både den offentliga vården och vår privata vård.
Jag förmodar att en sådan som du, som låter dina känslor spela dig olika spratt, du söker och lyckas säkert finna något negativt i att vi har valt att avlasta den offentliga vården, minska vårdköerna och du strävar säkert efter och lyckas finna något negativt i att vi betalar dubbelt för vården.
Tack för att du delar dina tankar om vårdsystemet. Jag vill börja med att säga att jag förstår att detta är ett komplext ämne som väcker starka känslor hos många, och att dina erfarenheter är viktiga.
Mitt eget ställningstagande vilar på en kombination av evidensbaserad forskning och personliga värderingar. Jag har noggrant undersökt både för- och nackdelar med de olika alternativen när det gäller att kombinera offentliga och privata vårdalternativ.
Forskningen visar att en välbalanserad modell kan bidra till att minska vårdköerna och samtidigt säkerställa att alla får den vård de behöver. Detta val innebär att man inte enbart litar på känslor, utan också väger in fakta och resultat från vetenskapliga studier.
Jag är medveten om att våra åsikter kan skilja sig åt, och att ämnet ofta blir känsloladdat. Därför anser jag att en konstruktiv dialog, där vi både respekterar varandras upplevelser och utgår från objektiva fakta, är det bästa sättet att komma fram till lösningar som gynnar samhället i stort.
Jag ser fram emot att fortsätta diskussionen med öppenhet och respekt, och att gemensamt utforska hur vi kan bidra till en mer effektiv och rättvis vård för alla.