annabellelee skrev 2021-08-29 08:21:21 följande:
Det är nog olika på olika jobb. Har vänner inom datorbranschen som visserligen är på jobbet 8h, men som verkar sitta och skicka memes och dela tiktokklipp med varandra hela dagarna.
Andra branscher har flextid, men loggar tydligt, så om de verkar lite slappa ibland får de ta igen det sen.
Själv jobbar jag på ett jobb med viss frihet, men det märks ganska snabbt om man inte gör vad man ska, så man får jobba ikapp nästa dag. Om någon tränar på lunchen får man sitta lite senare på kvällen nästa dag.
Har ni inga krav på ert arbete eftersom ni kan komma och gå hursomhelst?
Jag är inom samma bransch och skulle gissa att om de ägnar dagarna till sådant att de antingen jobbar med någon typ av support/jour där de bara behöver vara reaktivt aktiva men vara på plats. Eller att de i princip aldrig släpper jobbet och jobbar hemifrån på kvällarna, pratar jobb och inte fritid på luncherna, får telefonsamtal under semestern där de inte bara svarar utan plockar upp datorn och loggar in för att kolla något.
Jag älskar mitt jobb inom IT, det är väldigt flexibelt och erbjuder en bra balans mellan arbetsliv och privatliv vad gäller möjligheter att arbeta hemifrån och att förlägga en del av arbetstiden till morgon och kväll när barnen sover. Men det är också ett jobb där gränserna mellan arbetstid och fritid suddas ut och där jag sällan är riktigt ledig. Varje gång jag går på semester så finns mitt privata telefonnummer tillgängligt för ett fåtal utvalda att ringa om det är något akut där min hjälp behövs (att de verkligen behöver ringa händer sällan). Det är inte ovanligt att jag får perioder där jag behöver jobba 50-60 timmar i veckan (inte beordrat och ingen övertid även om jag kan flexa/kompa ut den tiden senare timme mot timme vilket ibland kan dröja ett år innan det funkar med arbetet att göra det).
Och jobbet är alltid med mig i mitt huvud. Jag har alltid papper och penna bredvid sängen när jag ska sova för att jag har upptäckt hur svårt det är att somna när alla jobbtankar snurrar i huvudet. Med papper och penna bredvid sängen så har jag börjat skriva ned alla "kom ihåg" som ploppar upp i mitt huvud när jag ska somna så att jag ska kunna släppa de och inte stressa upp mig över att kanske glömma.
Jag har tidigare jobbat både som städare och på mc donalds och även om de jobben har en helt annan typ av stress och press så är det inte ovanligt att jag ibland kan längta tillbaka bara för möljigheten att släppa allt och gå hem när arbetsdagen är slut.