• Svar på tråden Familjeveckan - är det någon som vill ha den?
  • Limajo
    Mortiscia80 skrev 2021-09-21 11:58:58 följande:

Det finns inga taggar alls, jag är bara inte intresserad av att berätta för dig hur jag personligen skulle göra. Sluta läs in en massa som inte finns istället du. Om man byter ut orden som du föreslår så kan jag omöjligt svara på frågan eftersom svaret är helt individuellt utifrån varje familjs förutsättningar. Som jag förstod är det också skillnad på semester och de föreslagna familjedagarna, eftersom dessa inte räknas av från en anställds semesterdagar, så frågan blir snabbt irrelevant.

Limajo skrev 2021-09-20 12:56:26 följande:
    Jag förstår inte. Om du inte kan spara tre semesterdagar till kortloven, hur ska du då kunna vara ledig bara för att det kallas familjevecka?
    Lustigt att ge sig in i en diskussion på ett diskussionsforum och inte vilja diskutera.
  • Mortiscia80
    Limajo skrev 2021-09-21 12:54:48 följande:
    Lustigt att ge sig in i en diskussion på ett diskussionsforum och inte vilja diskutera.
    Jag svarade på trådens innehåll, jag känner inget behov av att diskutera sånt som inte leder någonvart.
  • Krokodilmajonnäs
    Flash Gordon skrev 2021-09-21 06:05:58 följande:
    3,5 miljarder delat på ca 300000 fattigpensionärer i Sverige - det blir mer än en kaffe det. 
    Pensionärer har redan mer fritid än de behöver. Du tycker vi ska dela ut kontanter istället? 

För tex ensamstående mammor är familjeveckan ovärdelig. 
  • Flash Gordon
    Krokodilmajonnäs skrev 2021-09-22 03:35:47 följande:
    Pensionärer har redan mer fritid än de behöver.  
    Men visst vore det kul om de hade råd med en kaffe också på den fritiden?
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Themis

Jag är också förvånad och undrar vem som egentligen har efterfrågat detta, för jag känner ingen sån heller.

Och om det nu är ensamstående föräldrar man vill hjälpa så ge de som har hela vårdnaden om barn dessa dagar i så fall, övriga får väl klara sig.

Svenska föräldrar är väl redan mest bortskämda i hela världen, nästan.

Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Mentat
    Themis skrev 2021-09-23 20:20:57 följande:

Jag är också förvånad och undrar vem som egentligen har efterfrågat detta, för jag känner ingen sån heller.

Jag gissar på (s) valstrateger. "Hur skall vi få folk att rösta på oss?"
  • Flash Gordon

Och om det nu är ensamstående föräldrar man vill hjälpa så ge de som har hela vårdnaden om barn dessa dagar i så fall, övriga får väl klara sig.

Absolut ingen har efterfrågat detta innan politikerna kom med förslaget och sedan började försöka skapa en efterfrågan på sin "produkt".

Du kan se nu hur socialdemokrater, både öppna och dolda, börjar sprida budskapet att det handlar om en "rättvisefråga" - för tjänstemannen Mikael kan styra över sin arbetstid så han kan gå på barnens kvart-samtal i skolan mitt på dagen medan Emma som är undersköterska är låst av sina arbetstider och kan inte gå på kvart-samtal när som helst.

En oerhört krystad motivering.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Egon den stora

Meningen är att man ska bli mer beroende av staten. Det är ju ett grundläggande S koncept
  • Themis
    Egon den stora skrev 2021-09-24 06:32:08 följande:
    Meningen är att man ska bli mer beroende av staten. Det är ju ett grundläggande S koncept
    Det tycker du säkert, men det gör det inte till dagens sanning.

Frågan är väl om Sveriges ledning vill att det föds fler barn eller inte, egentligen.

För det är lite blandade budskap, tycks det mig. Men det blir jobbigt när inga kan ta hand om de gamla, som lever allt längre. Våra vårdkostnader ökar med 5% om året men BNP bara med 2% och om vi inte kan rationalisera skulle 24% av Sveriges arbetande befolkning behöva jobba i vården om några år, hörde jag av en insatt i ämnet för ett par år sen. 

Och det var innan hela notan för corona skulle batalas också. 

Man får nog satsa på en snabb hjärtattack, för vårdens skull.
    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Loet

Ja, det är en vettig prioritering. Barn är mindre med sina familjer och mindre lediga idag. Båda föräldrarna förväntas arbeta 100%. För att fler barn ska få ledigt på riktigt behövs det åtgärder som denna.

Idag drabbas till och med barn av utmattningssyndrom, hur galet är inte det?

• GGN
    Loet skrev 2021-09-24 09:23:03 följande:

Båda föräldrarna förväntas arbeta 100%.

Vem förväntar sig det?
  • cloudberry79
    GGN skrev 2021-09-21 11:51:13 följande:
    Varför kan han inte vara med?
    För att jobbet inte medger ledighet en timme med kort varsel. Precis som många andra jobb.
    Just NO.
  • Bobo
    LFF skrev 2021-09-21 10:48:20 följande:

Fast den är ju till för att man ska kunna vara ledig på studiedagar, lovdagar etc. Inte att man ska kunna ta ut en extra ledig vecka när helst man känner för det och skolan då måste acceptera det. Vår skola har "nej" som regel för ledighet utanför lov om du inte har en riktigt god orsak till att behöva vara ledig just då. 

Jo, fast om föräldrarna tar av föräldraveckan för att var ledig på lov eller studiedagar så har de kanske fler semesterdagar kvar som de kanske väljer att nyttja på terminerna.
  • LFF
    Bobo skrev 2021-09-25 20:14:08 följande:
    Jo, fast om föräldrarna tar av föräldraveckan för att var ledig på lov eller studiedagar så har de kanske fler semesterdagar kvar som de kanske väljer att nyttja på terminerna.
    Varför skulle man välja att ta dem på terminerna med tanke på hur mycket lov barnen har som inte täcks av semesterdagar? 

Fast iofs, det finns ju idioter till allt. Även om det är surt ibland att vår skola är strikt med att bevilja ledighet utanför loven så är jag glad över det. Då slipper man sånt där skit. 
  • GGN
    cloudberry79 skrev 2021-09-25 19:56:34 följande:

För att jobbet inte medger ledighet en timme med kort varsel. Precis som många andra jobb.

Ja, jag har haft ett sånt jobb. Bara att hacka i sig.
  • cloudberry79
    GGN skrev 2021-09-27 11:19:43 följande:
    Ja, jag har haft ett sånt jobb. Bara att hacka i sig.
    Absolut, så är det idag, men det är inte bra att bara en förälder kan vara med på möten med specialpedagoger och annan resurspersonal. Om familjeveckan kommer så är det dessa dagar vi kommer använda våra familjedagar till. Framförallt kommer det underlätta för mig, som inte alltid måste vara den som tar dessa möten.
    Just NO.
Svar på tråden Familjeveckan - är det någon som vill ha den?