• VeOfasa

Behöver råd

Hej!
    Jag vill börja studera igen, men är lite äldre (45).  Jag är osäker på om jag ska satsa på något jag är intresserad av, men där det kan vara lite svårare att få jobb eller något som är mer "taktiskt" d.v.s där det går lättare att få jobb, men där genuint intresse inte finns. Jag har hört att det kan vara svårt att få jobb efter 50 och tvekar därför att välja en utbildning som kräver några år för att sedan inte vara säker på att få jobb. Hur skulle ni ha gjort? Vilka råd skulle ni ge?

• Svar på tråden Behöver råd
  • Anonym (++)

Genuint intresse är väl ändå viktigt? Du står nog inte ut på ett jobb så många år om du tycker det är rejält tråkigt och intetsägande. 
    Kan du inte hitta något som du ändå har lite intresse av och som har något större arbetsmöjligheter än det första du beskrev? 

• Nutid

Vad har du gjort innan? Och vad är du intresserad av att läsa, kombinationen av dessa ger ju om du blir eftertraktad eller inte. Du skulle ju kunna få en rätt unik kompetens. Om den utbildning du vill gå inte har något med din erfarenhet att göra kan det säkert bli svårare för att skaffa jobb.

• VeOfasa

Ämnet jag är intresserad av är ganska brett när det gäller arbetsmarknaden, men enligt t.ex Framtid.se så är det "balans" på marknaden. Det gör att jag tvekar.

Jag är egentligen inte intresserad av något annat. Viserligen finns det utbildningar som skulle vara okej, men inget som känns rätt.

Hade jag varit yngre skulle det inte ha varit något problem för då hade jag haft mer tid att testa mig fram, men den tiden har jag inte nu känns det som.

• VeOfasa
    Nutid skrev 2023-03-25 12:22:14 följande:

Vad har du gjort innan? Och vad är du intresserad av att läsa, kombinationen av dessa ger ju om du blir eftertraktad eller inte. Du skulle ju kunna få en rätt unik kompetens. Om den utbildning du vill gå inte har något med din erfarenhet att göra kan det säkert bli svårare för att skaffa jobb.

Mitt nuvarande yrke har ingenting med det jag egentligen är intresserad av, tyvärr.
  • Anonym (Satsa på!)

Du är 45 år och låter realistisk. Vid 45 är många trötta på vad de gör, vem de är tillsammans med och vilket umgänge de har. En del av dem kommer över det, andra säljer allt och gör en långdistanssegling innan de landar på jorden igen. Du funderar över att studera ett par år. Det är överkomligt att få tjänstledigt. Men viktigt i din ålder är huruvida det är värt att lägga flera år på att utbilda dig till något som du vill halvmycket.

Skälen för att omskola sig kan vara många. Om du inte orkar fysiskt i ditt nuvarande arbete är det ett tungt vägande skäl, men även då kan du troligen finna en annan roll inom det du redan gör. 

Hur mycket av din längtan efter förändring går att tillfredsställa på ett annat sätt, och hur snabbt blir detta också vardag? De frågorna skulle jag ställa mig. 

• Nutid
    VeOfasa skrev 2023-03-25 12:29:03 följande:
    Mitt nuvarande yrke har ingenting med det jag egentligen är intresserad av, tyvärr.
    Du kan inte tänka dig att vara lite mer precis,
  • VeOfasa
    Anonym (Satsa på!) skrev 2023-03-25 14:27:08 följande:

Du är 45 år och låter realistisk. Vid 45 är många trötta på vad de gör, vem de är tillsammans med och vilket umgänge de har. En del av dem kommer över det, andra säljer allt och gör en långdistanssegling innan de landar på jorden igen. Du funderar över att studera ett par år. Det är överkomligt att få tjänstledigt. Men viktigt i din ålder är huruvida det är värt att lägga flera år på att utbilda dig till något som du vill halvmycket.

Skälen för att omskola sig kan vara många. Om du inte orkar fysiskt i ditt nuvarande arbete är det ett tungt vägande skäl, men även då kan du troligen finna en annan roll inom det du redan gör. 

Hur mycket av din längtan efter förändring går att tillfredsställa på ett annat sätt, och hur snabbt blir detta också vardag? De frågorna skulle jag ställa mig. 

Hm, det är värt att tänka på. Tack!
  • VeOfasa
    Nutid skrev 2023-03-25 17:24:16 följande:
    Du kan inte tänka dig att vara lite mer precis,
    Mekaniker. Råkade hamna i det yrket och blev kvar för länge då jag behövde försörja familjen. 
  • Nutid
    VeOfasa skrev 2023-03-25 19:45:20 följande:
    Mekaniker. Råkade hamna i det yrket och blev kvar för länge då jag behövde försörja familjen. 
    Jag var dräng innan jag började studera och tänkte att jag inte skulle ha någon  nytta efter att jag studerat, ändå var det en väldigt bra merit när jag sökte mitt nuvarande arbete.
Svar på tråden Behöver råd