• Juliii86

Någon mer som ska göra FET

Hej!

För cirka 7 år sedan gjorde jag IVF för att jag och maken inte kunde få barn på egen hand. På andra försöker fick vi en dotter som är 7 år.
    När jag gjorde ägguttag (på andra försöket) blev det 4 st av goda kvalité och en färsk återföring gjordes. Av dom 3 som blev kvar överlevde bara ett och den har varit i frysen i hela 7 år. Vilket känns otroligt om man tänker efter att den lilla blastocyst har väntat på oss i så lång tid. Det känns också overkligt att vi ska göra en FET men samtidigt också nervöst över om den kommer klara upptining. 

Jag har nyligen slutat med letrozole och har börjat testa med ÄL tester. Jag är inne på dag 10. Jag hoppas på att få utslag på onsdag nästa vecka för att Sahlgrenska har stängt över helgen så får jag utslag tidigare än onsdag kommer det inte bli av då får jag vänta tills nästa ägglossning. 

Finns någon mer som snart ska göra FET? Skulle jätte gärna vilja prata med någon mer som gör något liknande för jag känner mig rätt så ensam just nu.

• Svar på tråden Någon mer som ska göra FET
  • Juliii86
    Jassan123 skrev 2025-02-27 16:03:07 följande:
    Meeen så roligt ! Stort grattis till er lilla gosse 🥰 
    Tack 🥰 Vi är så lyckliga och chockade. Jag trodde jag hade en liten tös i magen men så visade sig en liten pojke 🥺😍 Jag har så mycket flickkläder och måste då börja tänka om här 😂 
  • Jassan123
    Juliii86 skrev 2025-02-27 19:04:59 följande:
    Tack 🥰 Vi är så lyckliga och chockade. Jag trodde jag hade en liten tös i magen men så visade sig en liten pojke 🥺😍 Jag har så mycket flickkläder och måste då börja tänka om här 😂 
    Hahaha ja det kan allt överraska en ! 
    Det kanske du borde göra , men det har ju hänt att dom har haft fel 😅
  • Juliii86
    Jassan123 skrev 2025-02-27 19:46:11 följande:
    Hahaha ja det kan allt överraska en ! 
    Det kanske du borde göra , men det har ju hänt att dom har haft fel 😅
    Ja det är sant haha. Har så mycket flickkläder från min dotter när hon var liten. Känns som det var onödigt att spara det i så lång tid. Men får sälja bort kläder och få pengar för att köpa nytt. 
  • Jassan123

Dåliga besked idag vid ultraljudet .. det fanns inget hjärtslag , graviditeten har avstannat 😭 har ingen blödning kommit igång till den 24/3 så ska vi tillbaka och få tabletter för att stöta bort det. 
    Jag är TOM och vill bara gömma mig under täcket just nu.

• Juliii86
    Jassan123 skrev 2025-03-17 16:24:44 följande:

Dåliga besked idag vid ultraljudet .. det fanns inget hjärtslag , graviditeten har avstannat 😭 har ingen blödning kommit igång till den 24/3 så ska vi tillbaka och få tabletter för att stöta bort det. 
    Jag är TOM och vill bara gömma mig under täcket just nu.

Jag är så hemsk ledsen 😓 Beklagar verkligen sorgen 🌸❤️... Tillåt sig själv att sörja och ta den tid du behöver. Alla bearbetar olika och olika lång tid. 
  • VSGJ2025

Är det någon som gjort FET efter hormonstimumerad cykel? Hur lång tid tog det innan FET kunde göras efter stimuleringen påbörjades?

• Juliii86
    VSGJ2025 skrev 2025-03-25 19:48:01 följande:

Är det någon som gjort FET efter hormonstimumerad cykel? Hur lång tid tog det innan FET kunde göras efter stimuleringen påbörjades?

Vad är det för typ av stimulering du ska göra? 🙂 Det jag fick var stimulera ägglossning eftersom jag inte får utslag på ägglossningstest. Då fick jag tabletter som heter Letrozole. 
  • VSGJ2025

Letrozole fungerar inte på mig tyvärr Rynkar på näsan jag ska först ta provera i 10 dagar för att få en blödning och sen ta progynon första blödningdragen (eller när slemhinnan är tillräckligt tunn om det inte blir någon blödning, vilket också brukar vara fallet för mig)

• Juliii86
    VSGJ2025 skrev 2025-03-26 07:41:09 följande:

Letrozole fungerar inte på mig tyvärr Rynkar på näsan jag ska först ta provera i 10 dagar för att få en blödning och sen ta progynon första blödningdragen (eller när slemhinnan är tillräckligt tunn om det inte blir någon blödning, vilket också brukar vara fallet för mig)

Ok jag fick också ta Provera innan jag fick ta nästa medicin alltså letrozol. Jag hoppas att det kommer gå bättre med progynon. Är progynon typ samma som letrozol? Håller tummarna att det kommer gå bra! Hur länge har du försökt med tabletterna? Du behöver inte svara om du tycker det känns jobbigt ❤️
  • VSGJ2025
    Juliii86 skrev 2025-03-28 09:22:06 följande:
    Ok jag fick också ta Provera innan jag fick ta nästa medicin alltså letrozol. Jag hoppas att det kommer gå bättre med progynon. Är progynon typ samma som letrozol? Håller tummarna att det kommer gå bra! Hur länge har du försökt med tabletterna? Du behöver inte svara om du tycker det känns jobbigt ❤️
    Tack snälla du ❤️ nej som jag förstår det ska prgoynon endast fokusera på att stimulera slemhinnan så att den blir tjock och vill ta emot ett embryo, och inte på äggmognad/ägglossning (inkl. slemhinna) som letrozol. Jag har PCO så en för låg stimulering (typ letrozol) har inte bitit på mig, och för hög stimulering (sprutor) ger mig alldeles för många äggblåsor. Testade 4-5 rundor med letrozol förra våren, innan vi gjorde fertilitetsutredning efter sommaren. Så därför ska vi testa detta i stället. Verkar vara vanligt att göra det för kvinnor med PCO/PCOS inför FET. Så har inte försökt med detta än :) börjar med provera på onsdag och sedan får vi se när jag ska börja med progynon. hade velat veta ungefär hur lång tid en sådan stimulering brukar ta, så man kan planera sitt liv lite (kan ju inte boka resor etc om man ska vara redo för UL och återföring) men får väl bara ta det som det kommer :)
  • Juliii86
    VSGJ2025 skrev 2025-03-31 22:06:57 följande:
    Tack snälla du ❤️ nej som jag förstår det ska prgoynon endast fokusera på att stimulera slemhinnan så att den blir tjock och vill ta emot ett embryo, och inte på äggmognad/ägglossning (inkl. slemhinna) som letrozol. Jag har PCO så en för låg stimulering (typ letrozol) har inte bitit på mig, och för hög stimulering (sprutor) ger mig alldeles för många äggblåsor. Testade 4-5 rundor med letrozol förra våren, innan vi gjorde fertilitetsutredning efter sommaren. Så därför ska vi testa detta i stället. Verkar vara vanligt att göra det för kvinnor med PCO/PCOS inför FET. Så har inte försökt med detta än :) börjar med provera på onsdag och sedan får vi se när jag ska börja med progynon. hade velat veta ungefär hur lång tid en sådan stimulering brukar ta, så man kan planera sitt liv lite (kan ju inte boka resor etc om man ska vara redo för UL och återföring) men får väl bara ta det som det kommer :)
    Ingen fara alls! ❤️ Aha ok då hänger jag med. Har aldrig tagit progynon förut så visste inte vad det var. Jag har själv PCOS men har inte behövt ta progynon utan fick ta letrozol för jag har sällan/aldrig ägglossning. Men då låter det som att de har koll på läget och vet vad de gör och det är ju skönt att höra att det går åt rätt håll. Jag förstår vad du menar, det är jobbigt med ovissheten att inte veta ju ur lång process det blir av detta. Allt beror ju på när mensen kommer och när du får ägglossning samt att det ska bli en tjock slemhinna. För mig tog det tid för att få mens och ägglossning så allt beror hur din kropp reagerar på medicin. Jag började med provera någon gång första vecka i oktober sen kom mensen 16 oktober sen letrozol på andra dagen den 18 oktober, glad gubbe den 1 november och sen insättning 7 november. Det tog mig cirka lite över en månad. 

Jag tycker du ska leva ett normalt liv och underhålla dig med saker så att inte tiden känns långsamt. För det kan bli frustrerande att vänta som om inget händer men jag förstår att du vill veta hur lång process det blir. Det kommer gå jätte bra ska du se 😊 Du ska se att du kommer få ihop din vardag. Du kommer ju få uppdatera på telefon för hur det går och så får du veta ungefär vart i processen du ligger i.
Svar på tråden Någon mer som ska göra FET