• Anonym (Undrande mor)

Januaribarn som börjat skolan ett år tidigare - erfarenheter!

Jag har ett barn född första veckan i januari. Förskolan tog upp tidigarelagd skolstart då vårt barn kunskapsmässigt och socialt är som barnen födda året innan, eller till och med före flera av dem. Vårt barn har dessutom gått på samma avdelning som de äldre barnen det senaste året, pga logistiska skäl. 

Jag har avråtts av andra föräldrar som menar på att det bara är elände och att det bara kommer att sluta illa. Hade värt barn varit född sex dagar tidigare, hade det ju inte varit någon diskussion och barnet hade fått gå med sina jämnåriga. Och jag har lite svårt att tro, att dessa sex dagar är avgörande.

Därför söker jag nu erfarenhet från er med januaribarn som fått börja ett år tidigare. Hur har det gått? Går det lika illa som jag fått höra att det ?alltid? gör? 

• Svar på tråden Januaribarn som börjat skolan ett år tidigare - erfarenheter!
  • Anonym (E)

Mitt barn är också född första veckan i januari. Hon är så liten ännu men redan nu märker jag att hon är smart och före jämnåriga i utvecklingen. Mitt andra barn är likadant. Tror att jag inte kommer vilja att hon börjar skolan tidigare ändå. Känns bättre att hon får leka och slippa krav och press så länge som möjligt. 

• Anonym (123)
    Anonym (E) skrev 2024-11-29 22:47:54 följande:

Mitt barn är också född första veckan i januari. Hon är så liten ännu men redan nu märker jag att hon är smart och före jämnåriga i utvecklingen. Mitt andra barn är likadant. Tror att jag inte kommer vilja att hon börjar skolan tidigare ändå. Känns bättre att hon får leka och slippa krav och press så länge som möjligt. 

Det behöver inte vara krav och press att börja tidigt utan bara att ge barnet en möjlighet stt passa in. Jag är född tidigt och var väldigt duktig i skolan och hade verkligen supertråkigt i skolan för att jag låg så långt före. Mina bästa vänner var dessutom ett år äldre så när de började en ny skola på högstadiet och jag gick kvar ett år till så blev det ännu värre.

På precis samma sätt som jag hade funderat på att låta mitt decemberbarn börja senare om hon hade varit lite sen i utvevklingen och passat bättre in med yngre barn.
  • Anonym (E)
    Anonym (123) skrev 2024-11-30 07:34:40 följande:
    Det behöver inte vara krav och press att börja tidigt utan bara att ge barnet en möjlighet stt passa in. Jag är född tidigt och var väldigt duktig i skolan och hade verkligen supertråkigt i skolan för att jag låg så långt före. Mina bästa vänner var dessutom ett år äldre så när de började en ny skola på högstadiet och jag gick kvar ett år till så blev det ännu värre.

På precis samma sätt som jag hade funderat på att låta mitt decemberbarn börja senare om hon hade varit lite sen i utvevklingen och passat bättre in med yngre barn.
    Ja, du har kanske rätt. Sonen är född i februari och förskolan tyckte att han skulle börja tidigare. Men jag sa nej till det. Kan såhär i efterhand fundera över om jag gjorde rätt val. 
  • Anonym (123)
    Anonym (E) skrev 2024-11-30 09:04:00 följande:
    Ja, du har kanske rätt. Sonen är född i februari och förskolan tyckte att han skulle börja tidigare. Men jag sa nej till det. Kan såhär i efterhand fundera över om jag gjorde rätt val. 
    I slutändan tror jag inte det spelar jättestor roll. Allra viktigast att man tänker till tror jag är för barn som är födda i slutet av året och om man tror att de kommer passa in i sin egen ålderskull eller om de skulle må bättre att få vara äldst i nästa årskull. 
  • Klara02

Hej!
    Hur har det gått för er? Vi har gått i samma tankar kring vår son som är född i januari. Vi beslutade att söka till förskoleklass. Hans kompisar är födda -19 och börjar nu. Vi har tyvärr fått avslag på vår ansökan så vår son måste gå kvar på fsk ett år till. Detta oroar mig djupt då alla hans kompisar försvinner. Det känns så otroligt sorgligt och vi förstå inte varför. Till saken hör att vår son dessutom är långt fram i utvecklingen, längre fram än många av kompisarna. Vi känner oss som två förtvivlade föräldrar som bara kan stå och se på när vår son inte längre kommer vilja gå till fsk. Han kommer tappa glädjen och motivationen till det. och hur ska vi förklara för honom varför inte han får börja tillsammans med sina kompisar? Det känns förfärligt. Har ni erfarenheter?

• Anonym (Undrande mor)
    Klara02 skrev 2025-03-25 11:16:04 följande:

Hej!
    Hur har det gått för er? Vi har gått i samma tankar kring vår son som är född i januari. Vi beslutade att söka till förskoleklass. Hans kompisar är födda -19 och börjar nu. Vi har tyvärr fått avslag på vår ansökan så vår son måste gå kvar på fsk ett år till. Detta oroar mig djupt då alla hans kompisar försvinner. Det känns så otroligt sorgligt och vi förstå inte varför. Till saken hör att vår son dessutom är långt fram i utvecklingen, längre fram än många av kompisarna. Vi känner oss som två förtvivlade föräldrar som bara kan stå och se på när vår son inte längre kommer vilja gå till fsk. Han kommer tappa glädjen och motivationen till det. och hur ska vi förklara för honom varför inte han får börja tillsammans med sina kompisar? Det känns förfärligt. Har ni erfarenheter?

Exakt samma läge här. Vi kommer gå vidare med reservansökan längre fram. Alternativet är att vi hoppar över f-klass och söker direkt till ettan, men då måste vi söka till andra skolor än i vårt närområde eftersom den rektorn vägrar låta barnen hoppa över f-klass. 
  • Klara02

Ok, vad tufft. Men går det att söka reservplats? Att hoppa över förskoleklass känns ju inte heller bra. Tänker att barnen behöver förbereda sig under det första året. Men jag kan inte förstå vad problemet är med att låta dem börja ett år tidigare. Vad har ni fått för motivering?

• Anonym (E)
    Anonym (123) skrev 2024-12-02 18:03:24 följande:
    I slutändan tror jag inte det spelar jättestor roll. Allra viktigast att man tänker till tror jag är för barn som är födda i slutet av året och om man tror att de kommer passa in i sin egen ålderskull eller om de skulle må bättre att få vara äldst i nästa årskull. 
    Faat han är 12 år gammal nu och umgås fortfarande främst med äldre barn och känna fortsatt långt mycket mer mogen än jämnåriga pojkar. Han känns snarare som en 13-14-åring. Har tyvärr haft lite svårt att fokusera då han kunde mycket i lågstadiet. Har bra betyg och behöver inte anstänga sig för att få det. 
    Jag borde ha satt honom i skolan ett år tidigare. 
  • Anonym (qwerty)
    Klara02 skrev 2025-03-25 11:16:04 följande:

Hej!

Kontakta rektorn på skolan som kamraterna ska börja på och be att hon tar en stund med ditt barn för särskild prövning. 

Kommunen har en tendens att avslå alla ansökningar som har "fel" år, men rektorn på en skola har sista ordet. Vi fick också avslag från kommunen men rektorn tog sig tid och det löste sig. Det är dock inget rektorn behöver göra, men ni kan alltid fråga snällt :)
  • Anonym (Undrande mor)
    Klara02 skrev 2025-03-25 14:21:59 följande:

Ok, vad tufft. Men går det att söka reservplats? Att hoppa över förskoleklass känns ju inte heller bra. Tänker att barnen behöver förbereda sig under det första året. Men jag kan inte förstå vad problemet är med att låta dem börja ett år tidigare. Vad har ni fått för motivering?

Jag utgår från att det inte fanns plats helt enkelt, och har begärt ut placeringslistorna. Vi får se vad de säger. 
  • Anonym (två barns mamma)

Om barnet får börja skolan ett år tidigare kommer barnet då hamna i samma klass som sina kompisar ifrån förskolan?
    Eller i alla fall med en eller två?

När våra barn började förskoleklass blandade dom barnen ifrån olika förskolor i klasserna så att det inte skulle bli så uppdelat och bara vara med gamla kompisar.
    Barnen fick med sig en eller två ifrån förskolegruppen i klassen så det blev ändå många nya kompisar och gamla försvann även om dom gick på samma skola.
    Så om det är så kanske skolan då inte går på att barnets kompisar börjar skolan ett år tidigare.
    Eller hur är det med antal platser?
    Hos oss har det varit kö till vissa skolor så där har dom varit väldigt restriktiva.
    Inga barn som varit ett år yngre då alla inte fått den skolan dom sökt i vissa fall inte heller andrahandsvalet.

Visserligen är min man ju vuxen och längesen han gick i skolan men han är född i januari och började skolan med årskullen innan så han gick då med dom som på papperet var ett år äldre och det gick hur bra som helst, ingen skillnad på honom och dom andra i hans klass. Hans föräldrar fick frågan om dom tyckte att han skulle börja ett år tidigare då han var före många andra.
    Så för honom gick det utmärkt att börja tidigare.

• Anonym (Undrande mor)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2025-03-25 17:06:43 följande:

Om barnet får börja skolan ett år tidigare kommer barnet då hamna i samma klass som sina kompisar ifrån förskolan?
    Eller i alla fall med en eller två?

När våra barn började förskoleklass blandade dom barnen ifrån olika förskolor i klasserna så att det inte skulle bli så uppdelat och bara vara med gamla kompisar.
    Barnen fick med sig en eller två ifrån förskolegruppen i klassen så det blev ändå många nya kompisar och gamla försvann även om dom gick på samma skola.
    Så om det är så kanske skolan då inte går på att barnets kompisar börjar skolan ett år tidigare.
    Eller hur är det med antal platser?
    Hos oss har det varit kö till vissa skolor så där har dom varit väldigt restriktiva.
    Inga barn som varit ett år yngre då alla inte fått den skolan dom sökt i vissa fall inte heller andrahandsvalet.

Visserligen är min man ju vuxen och längesen han gick i skolan men han är född i januari och började skolan med årskullen innan så han gick då med dom som på papperet var ett år äldre och det gick hur bra som helst, ingen skillnad på honom och dom andra i hans klass. Hans föräldrar fick frågan om dom tyckte att han skulle börja ett år tidigare då han var före många andra.
    Så för honom gick det utmärkt att börja tidigare.

Det är så pass många barn som går över, att barnet kommer att hamna med ett par kompisar i alla fall. På den ena skolan vi sökte, blir det bara en klass och på den andra är det flera. Ingen kö till skolorna, men högt söktryck i år.  Vi har som sagt begärt ut placeringslistorna och får se efter det. Vi har ju också möjlighet i reservintaget senare i vår.
  • Klara02

I vårt fall har skolan gott om plats, ovanligt små klasser i år. Det har blivit en prestigefråga för förskolan. Motiveringen i beslutet är att vår son behöver gå ett år till för att utvecklas socialt och språkligt. Det är så förfärligt frustrerande när vi vet att det är påhitt. Det är precis tvärt om. När han var 2,5 flyttades han upp till storbarnsavdelningen på fsk, på deras starka inrådan, eftersom han inte hade några jämnåriga barn att prata med. Han lärde dig prata innan han fyllt 2?  Alla hans kompisar hade flyttats upp, de som han nu fortfarande är bästis med och som han nu måste skiljas ifrån. Vi har fått möjlighet att ?styrka? våra argument till rektorn, vilket vi gjort med utlåtande från kompisars föräldrar, specialpedagog och familj. Alla ?styrker? att han är tidig i utvecklingen. I beslutet står det nu, helt taget ur luften, att han behöver utveckla detta ett år till. Det är så galet och absurt att vi inte förstår vad som händer. Det här är ngt som fsk aldrig tagit upp tidigare, det är påhittat som en uppenbar efterhandskonstruktion för att hindra oss i vår ansökan . Vi förstår verkligen ingenting. Vad är det som händer? Och vad ska vi göra?

• Anonym (qwerty)
    Klara02 skrev 2025-03-25 21:44:00 följande:

I vårt fall har skolan gott om plats, ovanligt små klasser i år. Det har blivit en prestigefråga för förskolan. Motiveringen i beslutet är att vår son behöver gå ett år till för att utvecklas socialt och språkligt. Det är så förfärligt frustrerande när vi vet att det är påhitt. Det är precis tvärt om. När han var 2,5 flyttades han upp till storbarnsavdelningen på fsk, på deras starka inrådan, eftersom han inte hade några jämnåriga barn att prata med. Han lärde dig prata innan han fyllt 2?  Alla hans kompisar hade flyttats upp, de som han nu fortfarande är bästis med och som han nu måste skiljas ifrån. Vi har fått möjlighet att ?styrka? våra argument till rektorn, vilket vi gjort med utlåtande från kompisars föräldrar, specialpedagog och familj. Alla ?styrker? att han är tidig i utvecklingen. I beslutet står det nu, helt taget ur luften, att han behöver utveckla detta ett år till. Det är så galet och absurt att vi inte förstår vad som händer. Det här är ngt som fsk aldrig tagit upp tidigare, det är påhittat som en uppenbar efterhandskonstruktion för att hindra oss i vår ansökan . Vi förstår verkligen ingenting. Vad är det som händer? Och vad ska vi göra?

Se inlägg 41
  • Klara02

Vi har haft möte med skolan och det är rektorn på skolan som fattat beslutet. Beslutet grundar sig enbart på förskolans uppgifter, som är både nya för oss och felaktiga vilket vi har visat genom utlåtanden från utomstående. Förskolan verkar ha vänt på våra argument och påstår för skolan att vår som behöver utvecklas inom dessa områden istället för att han i själva verket är välutvecklad och långt fram i utvecklingen. Det är uppenbart att förskolan motarbetar oss i detta vilket är både vansinnigt och olustigt. De har alltså hittat på nya saker som aldrig varit på tal tidigare. Våra skäl och argument, ink den ?bevisning? vi har lämnat in, har inte ens nämnts eller bemötts i beslutet. Vi är mållösa och förstår inte vad som händer. Det känns som om de vill köra över oss och trycka till oss av någon anledning. Att rektorn inte ens bemöter grunderna för vår ansökan känns ju fel. Har vårdnadshavarnas ord ingen betydelse alls? Det borde ju vara vh som känner barnet bäst och vet bäst vad barnets bästa är. Men jag kanske helt har missförstått föräldrarnas betydelse för barnet isf. 

Är det ngn som har överklagat ett sådant här beslut? Känns som om vi måste gå vidare i den obegripliga soppan.

• Anonym (syskonbarn)
    Klara02 skrev 2025-03-26 06:52:15 följande:

. Att rektorn inte ens bemöter grunderna för vår ansökan känns ju fel. Har vårdnadshavarnas ord ingen betydelse alls? Det borde ju vara vh som känner barnet bäst och vet bäst vad barnets bästa är. Men jag kanske helt har missförstått föräldrarnas betydelse för barnet isf. .

Ska inte säga bu eller bä här egentligen. Nu verkar ni ha rejäla och bra argument från andra, kanske BVC kan vara behjälpliga också?

Nåväl, det jag ville säga är ang föräldrarnas betydelser och vem som känner barnet bäst. Har mött många barn som föräldrarna höjt till skyarna. Föräldrar som förväntar sig att deras barn ska sitta på en guldpinne och bli handnatad ned lyxiga delikatesser och få all uppmärksamhet. Föräldrar som tror att deras barn är det enda i gruppen typ. 

Ur DET perspektivet kan jag mycket väl förstå både skolor, förskolor och aktiviteter för barn där ansvariga till slut sätter stopp. Säger inte att det är rätt i detta fall, men det är bra att ha i bakhuvudet när du är så frustrerad som du är just nu. Med all rätta. 

Det kan ju ha varit många före dig som försökt göra detta där det kanske inte fallit väl ut som gjort att de sagt stopp.

Ta ett omtag. Prata med BVC. Finns det någon aktivitet som barnet är på? Prata med dem. Ring rektorns chef eller ordförande för utbildningsverksamheten i kommunen och fråga. 

Hoppas det löser sig för er på bästa sätt!
Svar på tråden Januaribarn som börjat skolan ett år tidigare - erfarenheter!