• Jax93

Extremt klåfingrig

Hej! Fler som har EXTREMT klåfingriga barn? Barnet i fråga är strax över 19 månader. Vi kan inte ha någonting framme inom räckhåll, alltså ingenting som inte är okej att det går sönder. Böcker rivs itu, blommor plockas isär, ägg stjäls från diskbänken, vaxduk dras av bordet, fått vända dörrvredet till toaletten annars plaskas det i toan, försöker krypa in i diskmaskinen... vi har spärrar på alla skåp, fått sätta spännband runt vitrinskåp... Förklara, säga nej osv funkar typ noll. Barnet aktiveras på alla möjliga vis men ingenting hjälper. Fler som har/haft det likadant? Snälla säg att det går över snart 😂 Tips på metoder som funkat?

• Svar på tråden Extremt klåfingrig
  • ecm13

Har en son som snart fyller två. Vi har fått sätta barnlås på varenda låda och skåp. Satt spännband runt lådhurtsar. Monterat loss dörrhandtaget till badrummet och vänt det uppåt så han inte ska gå in och leka med vattnet i handfatet eller i toaletten. Surrat fast stolarna i matbordet för att han inte ska klättra upp på bordet. Knutit fast köksstolarna vid bordet så de inte ska användas till stege för att klättra upp på diskbänken och börja leka med köksknivarna eller vattenkranen. Så det är stor igenkänningsfaktor på det du skriver...

• Fruvolante

Inga direkta tips på vad man gör mer än att jag vet hur frustrerande det kan vara. Vår son som idag är snart 7 år (har fått adhd diagnos) var extrem när han var liten, vi kunde inte ha något alls framme, blommor rök, allt i hans höjd, vi hade lås på alla lådor, allt skruvades fast i väggar, under en period orkade vi inte ens åka hem till andra då han pillade på allt där, orkade inte jaga efter när han drog i blommor, pillade på vaser, öppnade lådor, pillade på högtalare, tog allt som var i hans höjd.. kastade ner saker i toaletten, tog toaborsten, Phu var så slut. Dock så skönt att ha plockat bort allt hemma så att man slapp springa och passa. Så det är väl mitt enda tips, bort med allt, säkra allt, lås toadörren så att ni slipper jaga runt. Hans pillande slutade när han blev lite äldre, var som värst runt 15 månader och kanske tills han var 2 år kanske 2,5 år men när han var 3 år hade vi återigen ha allt framme igen. 

Hans lillasyster (vår mellantjej) har däremot aldrig pillat på något alls, aldrig rört något utom leksaker, har kunnat ha vaser med snittblommor på soffbord, lådor utan lås, blommor i krukor på golv osv. hon är snart 4 år och är fortfarande en lugn tjej, ingen diagnos dock. Får se hur minsta tjejen på 7 månader blir. Än pillar hon inte.. 

• Anonym (Fint)

Önskar er lycka till, min son fyller snart sex år och är fortfarande "klåfingrig" Skäms Troligen diagnosbarn dock.

Sannolikt växer ju beteendet bort med ökad ålder och förstånd. Dessvärre är varken tvååringar eller treåringar kända för sitt förstånd är jag rädd, så... avslappningsövningar? Haha. Min andra son har alltid varit jätteenkel - som en charmant dröm hela ettårsåldern och t.o.m. tvåårsåldern - och även han kraschar saker med flit nu när han närmar sig tre. Barn i de åldrarna kan man gärna bo utomhus med fram till läggdags, det är blodtryckssänkande för hela familjen!

• Goneril

Hur funkar det när ni besöker far-och morföräldrar? Det verkar ju nästan som om undantagstillstånd råder. Jag hade inte accepterat att få min inredning förstörd, aldrig. Förr världen fick man sätta  barn i en stor hage, där satt de med alla sina leksaker. Är det förbjudet i dag?

Svar på tråden Extremt klåfingrig