• Anonym (Filosofi)

Jobbiga och negativa minnen!

Jag har jobbiga och negativa minnen då jag vaknar tidigt varje morgon. Och det är b.la

Fel val av folkhögskola typ  3 gånger.

Tråkiga kompisgäng.

Misslyckad och pinsamhet på grundskolan.

Hur jag betedde mig som tonåring.

När jag var svikit nån.

Jag kan gå vidare och göra mitt mål men hur hantera man detta jobbiga minnen?

Hur slutar man att älta?
    Hur acceptera man?
    Hur slutar man att tycka synd om sig själv?
  • Svar på tråden Jobbiga och negativa minnen!
  • Tecum

Skulle också vilja veta! Varför kommer jobbiga och negativa tankar mest på morgonen så man inte kan somna om?

• Anonym (Ella)

Nu är jag ingen expert inom detta område, men jag har läst hypoteser om detta. När man är ensam och tömd på energi är det lättare att man hakar upp sig på jobbiga saker och fastnar i negativa tankar. Typiskt är det att dessa tankar kommer just när kompisarna går hem och man blir ensam, när man ska somna eller när man vaknar mitt i natten.

Vad gäller misstag man gjort tidigare i livet... Det är väl inte så kul att höra jämt, men faktum är att alla människor har gjort fel val någon gång och det går inte att göra ogjort. Jag valde fel inriktning på gymnasiet, trivdes inte alls, började umgås med personer jag inte hade något gemensamt med bara för att slippa vara ensam och ställde till med dumheter bara för att jag var frustrerad på mig själv och mitt liv. Det är jag inte stolt över, men nu har jag lärt mig hur jag inte vill vara och vilka personer jag inte passar ihop med, även om jag inte har något emot dem som personer.
    När jag började plugga på folkhögskola var jag väldigt reserverad och litade inte på mina klasskompisar för jag trodde att folkhögskolan skulle bli precis som gymnasiet. Nu i efterhand kan jag se att det var många som ville ha kontakt med mig men de gav nog upp för att jag betedde mig som en stängd mussla och var svår att prata med. Det ångrar jag, men jag har lärt mig att våga lita på andra igen och att vara mer öppen.

Jag minns mig själv som världens blygaste, mesigaste tönt från grundskoletiden och säkert tycker flera av mina jämnåriga att jag faktiskt var det. Men vad spelar det för roll idag? Det är över tjugo år sedan. Flera av de jag tyckte var coola och ville vara kompis med på den tiden skäms idag över hur osäkra, omogna och uppmärksamhetssökande de var som barn och tonåringar.

Jag kan skämmas jättemycket när jag minns vilka elaka saker jag sa till andra som barn/tonåring och jag ångrar verkligen mycket av det jag sa till mina föräldrar, syskon, mor- och farföräldrar osv. Men de har förlåtit mig och det är jag tacksam för. Man kan göra sitt bästa för att be om förlåtelse och bli en bättre människa, sen är det upp till de man sårat om de vill förlåta eller ej.

Vad jag vill säga är att det faktiskt inte är hela världen att man gjort misstag, om man har sårat någon kan man bli förlåten eller låta det vara. Att du ångrar dig är tecken på att du har utvecklats som person. Se detta som inspiration att fortsätta utvecklas istället för att fastna i det förflutna.

• Anonym (Filosofi)
    Tecum skrev 2024-12-05 16:37:33 följande:

Skulle också vilja veta! Varför kommer jobbiga och negativa tankar mest på morgonen så man inte kan somna om?

Jag kan somna, det är bara på morgonen när jag vaknar.
  • Anonym (Filosofi)

Har någon mer förslag?❤️

• Anonym (C)

Kan känna igen mig i mycket men förstår inte hur en pinsamt i grundskolan kan påverka en så som vuxen. Och då har jag ändå varit med om extremt pinsamma saker i högstadiet.

Svar på tråden Jobbiga och negativa minnen!