• Anonym (Hanna)

Vecka 24-26 resa utomlands

I april när jag är I vecka 24-26 skulle vi vilja åka på en 2 veckors resa till Asien. Men jag kan inte komma fram till om det är olämpligt att resa då? 

Hade ni vågat åka då? Tänker om något skulle hända, om försäkringar täcker isf o.s.v. 

Vad jag läst brukar man oftast må lite bättre under andra trisemestern på så sätt hoppas jag det går bra att åka bort. Mer orolig för om något händer som sagt. Våra föräldrar tycker det är olämpligt att åka så sent i graviditeten vilket påverkar oss och gör oss osäkra.. 

• Svar på tråden Vecka 24-26 resa utomlands
  • Anonym (d)

Jag hade nog inte vågat just för om det blir en prematur är ni fast i landet. De har säkert bra vård men just att inte ha närhet till sjukvård och hemmet hade fått mig att inte åka.

• Anonym (Nej)

Jag åkte till Mallorca i v 22. Jag hade jätteont i ryggen och de få timmarna på planet var väldigt jobbiga. Därtill klåda.
    Jag skulle inte sätta mig så lång tid i ett flygplan. I v 24-26 kan man dessutom rädda bebisen om förlossningen startar/komplikationer uppstår och då hade jag inte velat befinna mig i Asien.

• Aliona

Jag reste vecka 26-30. Nu var det visserligen för att hälsa på familjen, men ändå. Reste också i tjänsten under graviditeten, men tidigare. För det mesta finns det mycket bra sjukhus om man har försäkring eller kan betala, men det kan vara värt att kolla upp. 

• Aliona
    Aliona skrev 2024-12-06 17:16:16 följande:

Jag reste vecka 26-30. Nu var det visserligen för att hälsa på familjen, men ändå. Reste också i tjänsten under graviditeten, men tidigare. För det mesta finns det mycket bra sjukhus om man har försäkring eller kan betala, men det kan vara värt att kolla upp. 

Förresten så fick jag faktiskt uppsöka gynekolog pga smärta under graviditeten utomlands. Kliniken och vården var toppklass, men jag fick ta intravenös antibiotika under förlossningen sen eftersom jag vistats på sjukhus utomlands.
  • Anonym (Hanna)

Tack för era svar! Jag vill inte fastna i ett land så långt bort om jag skulle föda för tidigt så svaret blir att jag vågar inte resa så pass sent i graviditeten. 

Men om man skulle tidigarelägga resan och komma hem senast v 20 eller tidigare, hade ni då vågat åka? 

Vi har planerat resan länge och vill gärna åka men inte om risken känns för stor. 

• Aliona
    Anonym (Hanna) skrev 2024-12-06 19:24:43 följande:

Tack för era svar! Jag vill inte fastna i ett land så långt bort om jag skulle föda för tidigt så svaret blir att jag vågar inte resa så pass sent i graviditeten. 

Men om man skulle tidigarelägga resan och komma hem senast v 20 eller tidigare, hade ni då vågat åka? 

Vi har planerat resan länge och vill gärna åka men inte om risken känns för stor. 

Jag pratade med min bm innan jag bestämde mig för att åka. Det kanske du också skulle göra? Hon känner ju din graviditet på ett helt annat sätt än vad vi gör. Och hon vet vilket land det gäller, vilket jag förstår att du inte vill säga här. En del länder har en del som skulle kunna inverka negativt på graviditeten, tex zika och malaria, och då hjälper det inte att det är tidigare i graviditeten. 
  • Anonym (Anonym1)

Hade väl varit en sak med europa men Asien... får du ens lov att ta alla nödvändiga vaccin för det som gravid? 

Du åker till en världsdel där vissa länder ligger 25 år bakåt i tiden, har en bakterieflora som heter duga och en prematur behandling där kommer ruinera er. Förstår inte ens hur tamken slagit er om jag ska va ärlig, så jäkla häftigt är inte asien och den ska ju ingenstans så åk om ett år istället. 

• Anonym (HO)

Jag hade inte vågat åka utanför EU. Ska själv resa inom EU i andra trimestern och då gäller EU-kortet, så du får all vård precis som hemma och lokalinvånarna. Har pratat med Försäkringskassan och vår hemförsäkring och all vård får vi ersättning för. Dock får vi inte hemtransport. Känns dock bättre att vara fast i ett EU-land ett tag än utanför EU.

Tänk också på att myggsmittor förekommer utanför Europa t ex zika och malaria. Det finns inget botemedel på zika.

Svar på tråden Vecka 24-26 resa utomlands