• Anonym (Mamman)

Träffa sonens flickvän

På lördag är det meningen att sonens flickvän ska komma på besök för första gången. Sonen är 23 år och bor inte hemma, flickvännen är lika gammal. De har varit tillsammans sedan i somras men han har inte presenterat henne för mig eller min man/hans pappa ännu. 

Jag känner mig väldigt osäker på hur jag ska göra så detta blir bra. Min egen mamma var väldigt blyg och jag minns att hon höll sig i bakgrunden. Tog aldrig kontakt med min pojkvän som jag senare gifte mig med. Jag vill inte ha det så. 
    Vill inte heller vara påträngande.
    Tror att min son är lite skansen för oss, vi är inte så världsvana. 
    Jag vet inte något om flickvännen mer än förnamn och ålder.

Snälla ge mig tips på vad man pratar om. Vad kan man fråga henne om. Vad ska jag bjuda på utan att det är för mycket eller för enkelt. 
    Vill att det ska bli bra. 

• Svar på tråden Träffa sonens flickvän
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Var dig sjalv och kolla matpreferens/allergier)
    Anonym (=)) skrev 2024-12-23 16:32:02 följande:
    Du märkte inte att du råkade få med ett ä och ett å, gissar jag. Cool
    Det var med flit. Ibland klipper/klistrar jag in for hand for att fortydliga. Inget man gor i en lang text, utan ibland med enstaka ord (eller om frasen t ex. redan finns tillganglig i TS). 
    Att t ex. skriva "skont att hora" kan ju lasas lite skumt om man inte klipper/klistrar in ett "ö" i det sista ordet Flört.
    Har dock markt de senaste manaderna att folk borjat anmarka pa detta, sa kanske ska sluta med det?
  • Anonym (c)

Jag undrar lite över vad du och sonen har för relation egentligen? 
    Du kanske behöver bygga upp din och din sons relation på ett annat sätt. Vad vill han ha ut av er relation? 
    Även om du säger att du har gjort allt för honom så kanske han egentligen vill ha en annan slags relation. 
    Du kanske tänker att ni ställer upp på allt och jag tvivlar inte på dina intentioner till att vilja göra allt för honom men han kanske vill ha en annan slags relation. Något verkar ju skava er relation som du verkar ha lite svårt att förstå och något som han verkar ha svårt att förklara på ett sätt så du kan förstå. 
    Jag vet flera föräldrar som tror att de kan fortsätta ha en relation med sina barn utifrån iden om att de som föräldrar står över sina barn. Det blir en barn - vuxen relation som inte riktigt bygger på lyhörd för varandras behov. Jag tänker att han inte heller borde ta er för givet. Men när man har inlett en relation där man inte kan prata om sina behov och känslor så kommer de ut i kommunikationen på ett otydligt sätt. 
    Jag kanske är helt ute och cyklar men tycker det verkar som han vill frigöra sig. Ni verkar inte ha en så bra relation? Förhoppningsvis vill han nu sträcka ut en hand i att ni ska försöka kommunicera. 
    Förhoppningsvis kan flickvännen bli ett led i att du och din son får en bättre relation. 

• Anonym (=))
    Anonym (Var dig sjalv och kolla matpreferens/allergier) skrev 2024-12-23 19:46:51 följande:
    Det var med flit. Ibland klipper/klistrar jag in for hand for att fortydliga. Inget man gor i en lang text, utan ibland med enstaka ord (eller om frasen t ex. redan finns tillganglig i TS). 
    Att t ex. skriva "skont att hora" kan ju lasas lite skumt om man inte klipper/klistrar in ett "ö" i det sista ordet Flört.
    Har dock markt de senaste manaderna att folk borjat anmarka pa detta, sa kanske ska sluta med det?
    Jo, du kanske borde det.
    Det ser liksom ut som att du försöker påvisa att du  är utomlands med tangentbord utan å, ä och ö. Men sedan råkar glömma dig här och där.

Fast bryr du dig inte så är det väl skit samma?

Någon störde sig uppenbarligen på att det kom en reaktion på just detta.
  • Anonym (Var du)

Var bara dig själv, det kommer att gå bra. Du kan fråga vad hon jobbar/läser, vad hon tycker om att göra på fritiden, hur hennes jul var m.m. Hon är nog lite nervös. 

• Anonym (Kille)

Var dig själv. Bete dig som om det var en dotter eller väninna.

• Anonym (Becka)
    Anonym (Kille) skrev 2024-12-24 19:35:13 följande:

Bete dig som om det var en dotter eller väninna.

Det blir ju jättekonstigt. Hon är en helt ny bekantskap som TS knappt vet någonting om. Då får man ta det lite lugnt och inkännande, inte ösa på som om man har känt varandra hela livet.
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Becka) skrev 2024-12-24 20:18:27 följande:
    Det blir ju jättekonstigt. Hon är en helt ny bekantskap som TS knappt vet någonting om. Då får man ta det lite lugnt och inkännande, inte ösa på som om man har känt varandra hela livet.
    Syftar på att agera vänskapligt. Bjud in henne till nått i TS liv. När jag träffade ett ex pappa första gången så tog han ut mig till deras skog o sköt lerduvor med hagelbössa. För att lära känna mig o låta mig lära känna han
  • Anonym (Linda)

Bara läst dina svar TS men att träffa ens sons eventuellt framtida livspartner är inte som att träffa vem som helst så jag förstår att du är nervös. 

Här är mina tips: 

Först bjud på det du är bekväm och bekant med. Men som någon skrev, skadar inte att fråga om hon gillar kanelbullar tex innan. 

Prata gärna om något neutralt och fråga inte om vad hon jobbar med eller för personliga frågor om det inte behövs för konversationens skull. Du vill inte få det att låta som att du analyserar om hon är bra nog för din son. 

Prata om något som hänt dig nyligen eller något du ser fram emot. Gärna något som inte din son vet allt om. Det är viktigt att du ger "uppmärksamhet" till båda gästerna så att säga. Försök läsa av rummet. Om dina framgångar med ex pyssel inte verkade ge så mycket gensvar berätta om en film du sett nyligen exempelvis. 

Nu ger jag bara exempel och du kanske är intresserad av helt andra saker och då får du ju berätta om det om du vill. Som jag förstår det av din text pratar du mer när du är nervös och det är ju helt okej. Eftersom du vet att du är sådan kan det vara en idée att försöka vara tyst ett tag oxå. Det kan ge chansen att kanske låta någon som blir tyst när de är blyga komma in i konversationen. 

Stora nej för mig är:
    - vad jobbar du med?
    -vad har du studerat?
    - vad jobbar dina föräldrar med? 
    - bor du i bostadsrätt eller hyreslägenhet? 
    ( dessa och liknande frågor kan få din son att känna att ni utvärderar hans flickvän)

Med din son tänker jag samma. Prata gärna om någon som du vet att han är intresserad av eller ni har ett gemensamt intresse av. Tex såg att ditt fotbollslag van denna match, såg du matchen, var den bra? Neutralt och positivt. (Så visar du flickvännen att du känner din son och att du vill han ska må bra. Lite enkelt men hoppas du förstår vad jag vill komma fram till.) 

• Anonym (Herregud)
    Anonym (Var dig sjalv och kolla matpreferens/allergier) skrev 2024-12-23 19:46:51 följande:
    Ställ in svenskt tangentbord istället.
  • Anonym (O)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-12-23 10:26:14 följande:
    Vi har bestämt att vi inte ska berätta något om sonen. 
    För några år sedan sa han att om han skaffar tjej kommer jag aldrig träffat henne och det har jag varit inställd på och är säkert därför jag är så nervös för att det inte ska bli bra nu. 
    Vi har alltid ställt upp för honom så vet inte varför det blivit så här.  Min man tycker att det är ett barnsligt beteende men jag tar det värre.
    Det är riktigt illa av sonen att skämmas över sin familj och även låta er veta det. Riktiga ung-tonåringsfasoner.

Hoppas att allt går bra med flickvännen och att sonens osäkerhet ger med sig med tiden.
  • Anonym (Blork)

Tycker det är lite gulligt att du är nervös ts. Sen så verkar din son vara lite barnslig med en barnslig attityd. Förhoppningsvis så växer han ut det. Han är ju fortfarande ung.

Svar på tråden Träffa sonens flickvän