• Anonym (Filosofi)

Hur hanterar man tillbakablick?

Mitt värsta tillbakablick är när jag gick i grundskolan och högstadiet. Jag gjorde nåt dåligt och fel val. 

När jag gick i skolan så var jag loser och sämst på plugget, hade ingen betyg när jag gick ut 9:an.

Jag gjorde nåt dåligt som t.ex. jag fuskade på provet i skolan, jag sa nånting elakt till min familj och kompisar. Och jag gjorde massa pinsamma saker i skolan.

Jag gjorde fel val när jag gick i gymnasiet och senare folkhögskolan. Jag gick flera folkhögskola och insåg att det var fel val jag gjorde. Jag skulle aldrig ha gått en annan folkhögskola efter den första folkhögskola.

Om ni har varit med exakt samma som jag så får ni komma med ett bra förslag hur man hantera tillbakablick?

Alltså jag är inte så jävla stolt över det jag har gjort. Förutom mindfulness finns det nåt annat sätt att hantera tillbakablick?

• Svar på tråden Hur hanterar man tillbakablick?
  • Tecum

Man inser och accepterar att man gjorde fel val och var otrevlig mot folk man kände. Man inser också att det inte går att göra något åt och att det inte finns någon annan att skylla på. Sen lägger man det bakom sig, ser det som erfarenheter och fokuserar på att göra resten av livet så bra som möjligt.

Du verkar ha svårt för accceptansen och ältar det fortfarande. Antar att det är du som skrev något liknande för några månader sen? Men du kan inte veta om livet hade blivit bättre utan dina felval, du hade kanske gjort andra?

• Fjäril kär

Genom acceptans..

Du var ett barn . Du kunde inte veta bättre. Acceptera att du tog beslut utifrån att du var ett barn som inte på något sätt kan ta ansvar för ett liv på det sättet som en vuxen 

Var inte så hård mot dig själv 

• Anonym (MizzB)

Livet är inte lätt. Som någon har skrivit, acceptera det du har gjort och gå vidare. Fokusera på att göra bättre nu och ha inställningen att det kan vara bli bättre och jobba på dig själv.
    vissa saker får man leva med, lära sig att lev med.

• Anonym (raka rör)

Barn gör ofta en massa dum skit.

Jag var både smart och "snäll" men jag har ändå gjort en del dumma grejer.

Fokusera på det du kan göra framåt, om det inte är så att du fortfarande har personer runt dig som du skulle kunna be om ursäkt, som föräldrar, syskon eller vänner. Då kan det vara en bra sak att göra.

Eller så kanske du fortfarande är arg på dem för saker de har gjort också. Då kan det vara en bra sak att prata klart om det med en psykolog.

• Anonym (Filosofi)
    Tecum skrev 2025-01-06 14:47:39 följande:

Man inser och accepterar att man gjorde fel val och var otrevlig mot folk man kände. Man inser också att det inte går att göra något åt och att det inte finns någon annan att skylla på. Sen lägger man det bakom sig, ser det som erfarenheter och fokuserar på att göra resten av livet så bra som möjligt.

Du verkar ha svårt för accceptansen och ältar det fortfarande. Antar att det är du som skrev något liknande för några månader sen? Men du kan inte veta om livet hade blivit bättre utan dina felval, du hade kanske gjort andra?

Har du några tips på hur man acceptera och ältande då?
  • Anonym (Filosofi)
    Fjäril kär skrev 2025-01-06 14:50:30 följande:

Genom acceptans..

Du var ett barn . Du kunde inte veta bättre. Acceptera att du tog beslut utifrån att du var ett barn som inte på något sätt kan ta ansvar för ett liv på det sättet som en vuxen 

Var inte så hård mot dig själv 

Har du några tips på att hur man lätt acceptera då?
  • Anonym (Filosofi)
    Anonym (MizzB) skrev 2025-01-06 14:57:43 följande:

Livet är inte lätt. Som någon har skrivit, acceptera det du har gjort och gå vidare. Fokusera på att göra bättre nu och ha inställningen att det kan vara bli bättre och jobba på dig själv.
    vissa saker får man leva med, lära sig att lev med.

Hur accepterar man på det lätta sättet då?
  • Anonym (F)

Enligt en psykolog jag hade en gång så ska man förtränga det genom att jobba mkt

• Anonym (Filosofi)
    Anonym (F) skrev 2025-01-06 20:44:50 följande:

Enligt en psykolog jag hade en gång så ska man förtränga det genom att jobba mkt

Ja men hur?
  • Mia448
    Anonym (Filosofi) skrev 2025-01-07 06:41:25 följande:
    Ja men hur?
    Men Du
    Man utvecklas hela livet. Du är ej samma person nu som du var då. Ett bevis på det är just att du inser att du inte agerade på det sätt du nu hade gjort! 
    Ta vara på detta genom att vara den bästa du kan nu. 
  • Anonym (Filosofi)
    DessiDessan skrev 2025-01-09 10:55:22 följande:

Gjorde själv dumheter runt 16-17 år. som att skolka och ta droger. Fick bra betyg dock.

Jaså?? För mig är det tvärtom, jag har aldrig skolkat och drogat. Fick dålig betyg dock.
Svar på tråden Hur hanterar man tillbakablick?