Robert 558 skrev 2025-03-03 13:27:56 följande:
Jag tror man är väldigt oförsiktig med vad man lägger i värderingen av att älska någon om man samtidigt kan ligga med en annan. En man verkligen ÄLSKAR är man naturligtvis inte otrogen mot, älskar man någon så finns bara den personen.
Du framstår som väldigt trångsynt och du kan eller vill bara hålla en tanke i huvudet samtidigt?
Självfallet kan jag älska mina närmaste medmänniskor, t ex min mor, min syster och mitt barn,
och ändå ha sex med en annan person.
Jag gör självfallet ingen som helst koppling mellan att ha sex och med de nämnda personerna som jag verkligen älskar. Och jag älskar dem sannerligen både äkta och på riktigt.
Och jag räknar med att detsamma gäller också för dig att du verkligen kan ÄLSKA fler än bara en människa, sedan du läst och reflekterat gällande t ex de exempel jag nämner.
För den som fattar sitt beslut att vara otrogen så kan det givetvis också fungera på motsvarande sätt.
Man kan älska sin partner och sin mångåriga livskamrat, men trots detta ha tillfälligt sex med en annan person.
Det finns oändligt många olika scenarier och oändligt många olika starka känslor som kan leda fram till ett tillfälligt sexuellt äventyr, trots att man inte ens har en tanke på att sluta älska sin gamla partner eller tänker avsluta den gamla trygga relationen med sin livskamrat.
Otrohet förekommer relativt ofta, mycket oftare än de flesta vill tro, detta särskilt i gamla mångåriga relationer.
Självfallet kan den gamla trygga kärleken ändå fortsätta finnas kvar, man kan självfallet fortsätta ÄLSKA sin gamla livspartner även efter en tillfällig sexuell upplevelse, vilket inte är det minsta konstigt, om man bara tänker efter lite.