• Oroligmamma1

Kleinfelter, 47xxy

Jag är gravid och precis fått reda på att vår son i magen har Kleinfelter, 47xxy. det  enda jag gör är att googla på syndromet. Är det någon som har barn eller någon i sin närhet som har detta? Jag vill ha så mycket fakta som möjligt, ärliga historier osv. Barndom, personlighet, utveckling ja allt. Det verkar vara en ?grå? diagnos och brett hur de artar sig hos individen. 

• Svar på tråden Kleinfelter, 47xxy
  • Anonym (Kanske)

Jag har bland alla syskon i familjen en ingift lillebror med syndromet om jag förstått rätt.

Han har två X och en Y kromosom. Det upptäcktes då han var sen i puberteten. Det gjordes något ingrepp som jag inte känner till och han fick sprutor med en massa manligt könshormon. Ungefär samtidigt som XXY utredningen ställdes diagnoserna ADHD och ADD. 

I övrigt var han som liten som vilket barn som helst, men han hade det inte lätt med sin andra förälder och hade en del olycksamma strategier att hantera det. Med eget förstånd löste han det redan som 18-åring, få 18- åringar om ens 30-åringar har den självinsikt som han hade. 

Det tog väl längre tid 'än vanligt' att etablera sig på arbetsmarknaden men han har fått bra stöd från det offentliga och han har ett par eftertraktade dyra praktiska yrkesutbildningar med sig och arbetar och försörjer sig som vi alla gör. 

Han är mycket omtyckt även om han bor en bra bit bort och jag inte ser honom så mycket alls nuförtiden.

Svar på tråden Kleinfelter, 47xxy