• Anonym (Fyrkantiga ögon)

Hur roar sig era treåringar nu under vintern?

Hej,
    Vi har en treåring (3,5 år nu) som alltid lekt mycket och har kunnat underhålla sig själv ganska långa stunder. Han har alltid varit aktiv och väldigt fysisk av sig; gillar att klättra, springa, göra kullerbyttor etc. Helst av allt vill han bara vara ute och han säger alltid att han inte vill gå hem för det är tråkigt hemma. Problemet är att han blivit som besatt av att titta på tv nu under vintern. Det började med att han fick kolla lite mer än vanligt när vi var lediga över jul och nu är det mycket konflikter kring att vi begränsar hans tv-tittande. Vi har förklarat att det inte är bra att titta på tv hela tiden och då leker han pliktskyldigt en liten stund och sen säger han "nu har jag lekt, kan jag få kolla på tv nu?". Om vi köper lördagsgodis eller typ vindruvor säger han att han ska spara det till när han ska titta på tv, för det verkar ha blivit dagens höjdpunkt. 
    Hur bryter vi det här? Han är mkt med oss, hjälper till att laga mat etc men vi vill ju inte aktivera eller styra upp hela hans dag och han måste ju kunna roa sig med annat än bara tv när han är hemma.

• Svar på tråden Hur roar sig era treåringar nu under vintern?

Till saken hör ju att han blir rastlös och ställer till massa bus när han är uttråkad, dvs när han inte får kolla på tv. Idag har vi varit ute och cyklat i ösregn i en och en halv timme, men var ju rätt mycket kvar av dagen efter det... Ni som har äktiva och rastlösa barn, vad gör era barn för "hemmaaktiviteter" nu när det är kasst väder och man generellt är inomhus mer än på våren och sommaren?

• Anonym (Bee)

Känner med dig. Kör en fuling och säg att TVn är sönder. Ta tex ur batterierna ur fjärrkontrollen eller stäng av wifi. Det gör jag ibland. Funkar bra för att bryta tv eller iPad nyttjande när jag inte riktigt har motivation att ta striden.

Kämpa på med andra aktiviteter. Brädspel. Vara med i köket. Försöker sprida ut ärenden så jag kanske hämtar paket en dag och handlar mat en annan dag. Går till affären bara för att panta. För att få små avbrott hemma och komma ut en liten stund. 

• Jemp

Begränsa skärmtid har funkat som bäst för oss när vi har tydliga regler: tv mellan viss tid, äggklocka som ringer, plattor som stänger av sig efter viss tid osv. Gärna saker där det inte är vi föräldrar som säger till utan hellre ringklocka osv. 

När skärmtiden blivit för mycket en period kan det krävas mer lek med föräldrar för att dra igång saker utan skärm. 

• Anonym (Q)

Han behöver avvänjas, så ta bort skärmtiden helt ett tag. En månad eller två och sen om/när ni introducerar det igen begränsar ni det till den tid ni är bekväma med per dag och berättar också att han får se t.ex 1 avsnitt av något sen är det inget mer för dagen. Så han vet och är beredd på det.

• Anonym (Bee)

Aktivt barn här också. vara med i köket funkar kanske 5-15 min. tips att börja där och sen flytta till ny aktivitet. Här kör jag med glasera pepparkakor som varit en favorit i vinter. Har en korg med några tuber glasyr i olika färger. Klippt supersmå hål så det kommer ut väldigt smala streck och de inte tar slut utan räcker länge. Pepparkakor kommer från den stor burken med köpta pepparkakor. 

• Anonym (XZ)

När vi var inne när det var dom kallast brukade vi spela bra musik med snabb rytm och dansa runt i vardagsrummet. Eller mäta hur snabbt han kunde springa tre varv runt vardagsrummet så han fick försöka slå rekord. Det skulle väl kunna varvas med TVtittande? Vi spelade också fotboll i vardagsrummet med en mjuk fotboll från Ikea. Annars var bakning så kul att han glömde TV och allt annat. 

• Anonym (Elsa)

Vi träffade dagligen andra barnfamiljer så barnen lekte och aktiverade sig själva och vi vuxna fick också vår stimulans av andra vuxna.
    Vi umgicks nästan alltid utomhus, året runt och avslutade med fika hos varandra lite då och då.
    Ibland träffades vi även på badhuset eller gick på olika museum.

• Anonym (F)

Hemmaaktiviteter som funkat för oss som har en tvååring och en fyraåring hemma:

Pyssel: Allt möjligt. Vi sparar äggkartonger, toarullar och liknande och lägger fram med ex. limm, målarfärg, paljetter osv. Ritpennor. Målarböcker. Klistermärken. Finns mycket idéer man kan få från pinterest på pyssel. 

Pärlplattor: Stora pärlor till att börja med. Nu med vår 4åring så är det små pärlor som gäller. Även pärlhalsband är roligt. 

Play doh

Ooblek (kladdigt men så roligt)

Vattenlek i badrummet (en skål med vatten och leksaker)

Spel: Vi har spelat mycket spel. Allt från Bamses rörelsespel till lite svårare som Finns I Sjön/Yatzy. 

Dans. Vi köpte hem en discolampa och det gör dans så mycket roligare. 

Duplo/Lego. 

Kurragömma. Hitta ljudet (vi gömmer vår minihögtalare och barnen ska leta efter ljudet). Vi köpte ett doktorset från Ikea som barnen älskar. 

Det finns säkert mycket mer vi gör men det där är lite on the top of my head.

Anonym (Bee) skrev 2025-01-25 20:02:18 följande:

Känner med dig. Kör en fuling och säg att TVn är sönder. Ta tex ur batterierna ur fjärrkontrollen eller stäng av wifi. Det gör jag ibland. Funkar bra för att bryta tv eller iPad nyttjande när jag inte riktigt har motivation att ta striden.

Kämpa på med andra aktiviteter. Brädspel. Vara med i köket. Försöker sprida ut ärenden så jag kanske hämtar paket en dag och handlar mat en annan dag. Går till affären bara för att panta. För att få små avbrott hemma och komma ut en liten stund. 

Läste det här när jag vaknade till mitt i natten och inte kunde somna om på en stund. Söndagsmorgonen började med att vi vände på batterierna i fjärrkontrollen och det funkade! Efter att ha testat flera gånger och kontrollerat att det fanns batterier i fjärren accepterade han situationen utan att bråka med oss, woho! Vi hade både gympa och kompisgäng på schemat men däremellan lekte han faktiskt med sina "tråkiga" leksaker. På kvällen pratade vi om vilken bra dag det varit och hur mkt kul vi hunnit med istället för att kolla på tv. Så avgiftningen är i full gång! 
    Jemp skrev 2025-01-25 20:20:21 följande:

Begränsa skärmtid har funkat som bäst för oss när vi har tydliga regler: tv mellan viss tid, äggklocka som ringer, plattor som stänger av sig efter viss tid osv. Gärna saker där det inte är vi föräldrar som säger till utan hellre ringklocka osv. 

När skärmtiden blivit för mycket en period kan det krävas mer lek med föräldrar för att dra igång saker utan skärm. 

Ja men bra tips, det får vi testa!
  • Anonym (leka)
    Anonym (Fyrkantiga ögon) skrev 2025-01-25 19:57:46 följande:
    Hur roar sig era treåringar nu under vintern?

Hej,
    Vi har en treåring (3,5 år nu) som alltid lekt mycket och har kunnat underhålla sig själv ganska långa stunder. Han har alltid varit aktiv och väldigt fysisk av sig; gillar att klättra, springa, göra kullerbyttor etc. Helst av allt vill han bara vara ute och han säger alltid att han inte vill gå hem för det är tråkigt hemma. Problemet är att han blivit som besatt av att titta på tv nu under vintern. Det började med att han fick kolla lite mer än vanligt när vi var lediga över jul och nu är det mycket konflikter kring att vi begränsar hans tv-tittande. Vi har förklarat att det inte är bra att titta på tv hela tiden och då leker han pliktskyldigt en liten stund och sen säger han "nu har jag lekt, kan jag få kolla på tv nu?". Om vi köper lördagsgodis eller typ vindruvor säger han att han ska spara det till när han ska titta på tv, för det verkar ha blivit dagens höjdpunkt. 
    Hur bryter vi det här? Han är mkt med oss, hjälper till att laga mat etc men vi vill ju inte aktivera eller styra upp hela hans dag och han måste ju kunna roa sig med annat än bara tv när han är hemma.

Han kanske behöver ha andra barn att leka med. Är han inte på förskola, eller är problemet på helger och lov?

Konflikter med 3-åringar tillhör vardagen, så man får bara hålla sig lugn och upprepa sitt beslut om hur och när man gör olika saker. Tyvärr är det rätt vanligt att små barn inte kan eller vill sysselsätta sig själva några längre stunder. I synnerhet om de är lite livliga och aktiva. För då blir den egna sysselsättningen ofta lite för vill för att att göras inomhus.

En struktur på dagen skulle kunna hjälpa honom att inte tjata. Typ dela upp dagen i block/aktiviteter och kanske två pass utomhuslek. Eller i alla fall fysisk lek, skulle kunna vara simhall, lekland också.
  • Anonym (Olika)

Bada. Vattenfärg. Utklädnad och maskerad. Baka. Läsa (alltså förälder läser). Magnatiles. Sitta och klippa och tejpa papper (finns ofarliga papperssaxar). 

Men allmänt är att det kräver föräldertid för mkt, iaf att man är nära intill.

• Meddelande borttaget
    Anonym (Olika) skrev 2025-01-28 14:04:47 följande:

Bada. Vattenfärg. Utklädnad och maskerad. Baka. Läsa (alltså förälder läser). Magnatiles. Sitta och klippa och tejpa papper (finns ofarliga papperssaxar). 

Men allmänt är att det kräver föräldertid för mkt, iaf att man är nära intill.

Jo alltså vi är med honom hela tiden och det är inte det som är problemet utan förändringen från att vara nyfiken, kreativ och kunna underhålla sig själv till att bara vilja passivt bli underhållen av tv. Men just klippa tycker han är jättekul och vi har fått upp intresset igen genom att byta plastsaxen mot en riktig. Så nu är det kul igen och han är nöjd över att känna sig stor och lära sig nya saker 
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Fyrkantiga ögon) skrev 2025-01-29 22:58:25 följande:
    Jo alltså vi är med honom hela tiden och det är inte det som är problemet utan förändringen från att vara nyfiken, kreativ och kunna underhålla sig själv till att bara vilja passivt bli underhållen av tv. Men just klippa tycker han är jättekul och vi har fått upp intresset igen genom att byta plastsaxen mot en riktig. Så nu är det kul igen och han är nöjd över att känna sig stor och lära sig nya saker 
    Men på det temat då, skruva ihop något, bygg en fågelholk eller insektsholk med honom nu till våren? Odla tomater? Något där han får känna att det är på riktigt det han gör?
Svar på tråden Hur roar sig era treåringar nu under vintern?