• Anonym (Miss D)

Dålig mage, hemma från förskolan?

Sonen på 3,5 klagade imorse på ont i magen och sa att han var tvungen att kissa.

Väl på toa kom det vattnig avföring, gick en stund innan han sa till igen, men den gången kom fastare avföring (korvar). 
    Ytterligare en stund senare kom ytterligare vattnig avföring. 

Allt detta var innan lunch och inget med bajsande har skett. Men nu gjorde han ytterligare ett lass, denna gång ganska fast men ljust (som tidigare). 

I övrigt är han pigg och ätit under dagen. 

Jag våndas med hur jag ska göra imorgon med förskolan. Men då jag är ensam har jag ingen bolla med. 

Hur hade ni gjort? Skickat eller hållt hemma? 

• Svar på tråden Dålig mage, hemma från förskolan?
  • Anonym (1177)

Håll hemma så klart. Det är 48 timmars symptomfrihet som gäller.

• Anonym (B)

Hållit hemma. Det går mycket magsjuka just nu och det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Vattnig avföring flera gånger på en dag är inte normalt.

• Anonym (Miss D)

Det är självklart det som känns det mest logiska.. 

När något har barnen har varit eller är magsjuka så håller jag de givetvis hemma. Det jag våndas med denna gång är om det är sjuka eller sviterna av att han varit trög i magen ett gäng dagar. 

Uppskattar din input och har landat i samma tanke, han får stanna hemma imorgon så får vi en extra dag att mysa på tillsammans. :)

• Spucks

Jag hade skickat barnet till förskolan, om ingen i närheten har magsjuka. För om det bara är lite magknip och lös bajs under så kort tid, antar jag att det inte beror på någon virus utan på något barnet ätit eller att det kanske har ätit för lite.

• Anonym (B)

Jag jobbar inom förskola och kan säga att det hänt många gånger att föräldrar har skickat barn där det visat sig att de kräkts på morgonen/dagen innan men att föräldrarna trott det berott på allt annat än magsjuka. 9 av 10 gånger så slutar det med en magsjukeepidemi på förskolan. 

Jag förstår att det är svårt. Jag har själv stått där med barn som kräkts/haft lös bajs och resonerat att det måste vara av någon annan anledning än magsjuka. Men jag tar alltid det säkra före det osäkra, då jag vet hur lätt en magsjuka sprider sig på en förskola och hur lite det egentligen krävs av mig att säkerställa att det faktiskt inte var någon magsjuka. 

Svar på tråden Dålig mage, hemma från förskolan?