Vabruari utan Vab
Hej! Jag behöver tips på vad en ungdom ca 15 till 17 år, som är sjuk och hemma från skolan kan aktiveras med när den är tillräckligt pigg för att inte bara läsa bok, blunda och kolla på tv. Helst konkreta som man använt själv.
Hej! Jag behöver tips på vad en ungdom ca 15 till 17 år, som är sjuk och hemma från skolan kan aktiveras med när den är tillräckligt pigg för att inte bara läsa bok, blunda och kolla på tv. Helst konkreta som man använt själv.
Plugga, ta en promenad, baka eller städa.
Fast orkar man göra mer än att ligga i soffan och kolla på tv är man kanske att anses som frisk...?
Fast orkar man göra mer än att ligga i soffan och kolla på tv är man kanske att anses som frisk...?
Vad har personen för intressen?
Att sitta vid datorn och spela är ju vanligt i den åldern (och många andra åldrar) och det tycker jag att man kan unna en halvsjukling, efter att skolarbetet är undanstökat.
Om man är då pass frisk att man ska aktivera sig med annat låter det som att det är läge att gå tillbaka till skolan. Sen ser jag ju inte riktigt problemet i att ligga och läsa en hel dag. Om man är på bättringsvägen men inte frisk nog för skolan så kan man göra de skoluppgifter man missat pga sjukdom.
ok, tack för alla svar, har en ungdom här hemma som har låg feber och ligger i soffa och kollar på mobil och bakar om vart annat. Hen gejmar väldigt gärna, så det får bli så ett tag nu.
Ett par såna där halvkrassliga dagar inann det är dags för skola igen brukar min son på 16 ta tag i skolarbete som han missat pga sjukdom och så brukar han självmant ta en promenad för lite frisk luft .
Sen beroende på vad för sjuk han varit kan han få lust att baka något eller vilja laga sin egen lunch vilket är fullgod sysselsättning.
Jag har inga speciella krav såna dagar utan brukar bara se till att han inte vänder på dygnet utan faktiskt vilar och sover så han ÄR frisk när han ska tillbaka till skolan.
Att sitta och gejma är ett stort intresse och så har hen blivit intresserad av att gymma på sistone. Sen är det andra gången på 2 veckor som hen blivit sjuk så det känns lite motigt denna gången nu när hen kommit igång och gymma lite.
Att sitta och gejma är ett stort intresse och så har hen blivit intresserad av att gymma på sistone. Sen är det andra gången på 2 veckor som hen blivit sjuk så det känns lite motigt denna gången nu när hen kommit igång och gymma lite.
Vad är orsaken till att hfn behöver aktiveras?
Varför ska du komma på aktiviteter till ditt barn? Barnet är väl kapabelt att själv komma på vad det kan/vill göra hemma om dagarna när det är sjukt?
Varför ska du komma på aktiviteter till ditt barn? Barnet är väl kapabelt att själv komma på vad det kan/vill göra hemma om dagarna när det är sjukt?
Mina barn är visserligen yngre, men är de så friska att de klarar att vara aktiva ett par timmar men behöver lägga sig och vila efter det (=klarar inte att gå till skolan än) så brukar de få lite skolarbete. Vi tittar på schemat och sen gör de något på det temat. För engelska ser de kanske en film utan textning, för svenska läser de en bok, för matte brukar någon förälder kunna hitta på några lämpliga tal osv.
Ungen på mellanstadiet får hem böcker med kompisar vid sjukdom. Ungen på högstadiet har böckerna i sitt skåp så det är svårare. Antar att syskonet skulle få hämta med hem om hen inte är bekväm med att lämna ut koden till skåpet till någon kompis. Det har inte varit aktuellt än.