• Anonym (Suck)

Banker som leker moralpolis

Vad är det med banker nuförtiden att leka moralpolis. 

Det är inte olagligt att köpa porr på nätet, eller att köpa sexuell posering m.m. så länge det inte är barn. Men så fort man försöker köpa något av liknande så ska transaktioner blockeras, granskas och hålla på. 

Jag fattar att de ska motverka penningtvätt och olagligheter. Ja, det är jättebra. Men när man själv vill köpa de grejerna för att man gillar det och själv ger svar på tal och säger att det är ok samt är öppen med vad man gör. Varför ska man då inte få köpa det man själv vill för sina pengar så länge det inte är olagligt?

Varför ska bankerna bestämma vad som är ok eller inte då? 

Andra exempel är barn som får gåvor av sina far eller morföräldrar som fortfarande använder kontanter. De lägger snällt ner några hundralappar i ett kuvert för att ge som gåva vid en födelsedag. Barnet går med sin förälder till banken och försöker sätta in sina små tusenlappar. Då undrar banken var pengarna kommer ifrån, ja födelsedagspresent. Har ni gåvobevis. What?? Hur många far och morföräldrar idag skriver avtal med barn om att ge några få hundralappar i present. 

Asså det finns ingen rim och reson längre. Såklart banker ska motverka brottslighet och hjälpa till men idag verkar saker och ting gå för långt.

• Svar på tråden Banker som leker moralpolis
  • Anonym (B)

De vill väl se att du inte köper tjänster från en traffickingsida eller nåt...

• Anonym (??)

Barnen får några hundralappar i present men sätter in tusenlappar?

Varför behåller inte föräldrarna pengarna och för över samma summa till barnens konto? Är ju enklare än att gå till banken. 

• hmm77
    Anonym (Suck) skrev 2025-02-09 14:10:00 följande:
    Banker som leker moralpolis

Vad är det med banker nuförtiden att leka moralpolis. 

Det är inte olagligt att köpa porr på nätet, eller att köpa sexuell posering m.m. så länge det inte är barn. Men så fort man försöker köpa något av liknande så ska transaktioner blockeras, granskas och hålla på. 

Jag fattar att de ska motverka penningtvätt och olagligheter. Ja, det är jättebra. Men när man själv vill köpa de grejerna för att man gillar det och själv ger svar på tal och säger att det är ok samt är öppen med vad man gör. Varför ska man då inte få köpa det man själv vill för sina pengar så länge det inte är olagligt?

Varför ska bankerna bestämma vad som är ok eller inte då? 

Andra exempel är barn som får gåvor av sina far eller morföräldrar som fortfarande använder kontanter. De lägger snällt ner några hundralappar i ett kuvert för att ge som gåva vid en födelsedag. Barnet går med sin förälder till banken och försöker sätta in sina små tusenlappar. Då undrar banken var pengarna kommer ifrån, ja födelsedagspresent. Har ni gåvobevis. What?? Hur många far och morföräldrar idag skriver avtal med barn om att ge några få hundralappar i present. 

Asså det finns ingen rim och reson längre. Såklart banker ska motverka brottslighet och hjälpa till men idag verkar saker och ting gå för långt.

alla storbanker har åkt dit för penningtvätt, när vi vanliga människor vill sätta in 10000 kr. då ska man minsann tala om vart pengarna kommer ifrån.   

Tycker det är märkligt att en privat bank ska ha hand om bankid.
  • Tecum

Min spontana tanke är att du ska vara glad att du har en bank att gå till, så är det inte i alla städer numera...Eller att de hanterar kontanter.

Jag förstår inte riktigt, är det när du swishar som banken reagerar? Eller hur vet de annars vad du köper? Om du betalar med kreditkort vet inte banken vad du betalar för?

Men om det är så har väl företaget du handlar av varit inblandat i något skumrask.

• hmm77
    Tecum skrev 2025-02-09 18:53:49 följande:

Min spontana tanke är att du ska vara glad att du har en bank att gå till, så är det inte i alla städer numera...Eller att de hanterar kontanter.

Jag förstår inte riktigt, är det när du swishar som banken reagerar? Eller hur vet de annars vad du köper? Om du betalar med kreditkort vet inte banken vad du betalar för?

Men om det är så har väl företaget du handlar av varit inblandat i något skumrask.

www.aftonbladet.se/minekonomi/a/rPGrlA/josefine-fick-kontot-och-bank-id-sparrat-av-swedbank&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawIVzIpleHRuA2FlbQIxMQABHdF5-6U91_NM_Felou02SrE-HOZ3XCfaG_y3daAW_hubIGxUJ47RIZlPLA_aem_dg5QgXzBq4j_GkWzwzJ7Kw#Echobox=1734700547
  • Anonym (Malin)
    Tecum skrev 2025-02-09 18:53:49 följande:

Det håller jag med om, banker har den i särklass sämsta servicen av alla institutioner man måste ha att göra med. Att banker inte hanterar kontanter inte bara låter som ett skämt, det ÄR ett skämt. Dåligt dessutom. Swedbank är värst, de är brända av sitt fuskande med penningtvätt och överreagerar. Och det är vi småsparare som drabbas. Och när en massa personal försvunnit finns ingen personkännedom som förr när personalen kända hälften av kunderna.
Svar på tråden Banker som leker moralpolis