• Anonym (Lille L)

Sonen på 2,5 år har haft feber 6 dagar nu

Vet att det gör mycket skit just nu men undrar om det är fler som har små barn som också har haft feber i flera dagar ?
    började natten mellan tis och onsdag förra veckan men 38,5 grad och hostar

på Tordagen hade han 39 grader och sen 38 -38,5 grad fram till i söndags.
    igår måndag och idag tisdag har han varit piggare men känslig, gråter för minsta lilla och hostar,och nu ikväll ligger han på strax över 37 grader. 
    Vi räknar 37 som lätt feber då vi känner av det redan då.

• Svar på tråden Sonen på 2,5 år har haft feber 6 dagar nu
  • Anonym (Sara)

Men då ska ni ju kontakta sjukvården. Ring vårdcentralen. 

• Anonym (oro)
    Anonym (Lille L) skrev 2025-02-18 18:34:42 följande:

Vet att det gör mycket skit just nu men undrar om det är fler som har små barn som också har haft feber i flera dagar ?

igår måndag och idag tisdag har han varit piggare men känslig, gråter för minsta lilla och hostar,och nu ikväll ligger han på strax över 37 grader. 

Det låter ju som att febern ändå sjunker, så han är nog på bättringsvägen. Och att få lite över 37 grader på kvällen är vanligt hos barn och kallas väl egentligen inte feber, utan förhöjd kroppstemperatur. Att vara gnällig och känslig efter en infektion låter också helt normalt. 

Om han inte blir sämre i sitt allmäntillstånd, dricker och kissar som han ska så är det nog ingen anledning till oro. 
  • Anonym (Lille L)

Jo det har jag självklart gjort, dem ville vi skulle avvakta, hans feber börjar glesa ut men den är ju trots allt där men mest på kvällen. 

sen är det hostan, mest orolig att det ska gå på lungorna.

• Anonym (Lille L)

(Anonym Oro)
    tack det var ungefär det dem sa på vårdcentralen också. 
    men skulle ha koll på andning och om han blir påtagligt orkeslös.
    Han menade på att man kan så klart ha en lunginflammation utan feber också. 

• Anonym (oro)
    Anonym (Lille L) skrev 2025-02-19 09:45:12 följande:

Jo det har jag självklart gjort, dem ville vi skulle avvakta, hans feber börjar glesa ut men den är ju trots allt där men mest på kvällen. 

sen är det hostan, mest orolig att det ska gå på lungorna.

Tyvärr kan man ju hosta i evigheter efter en infektion. Men det är nästan värre om man inte hostar, då sitter det fast i lungorna. 

Och som sagt, lite över 37 grader på kvällen är rätt normalt för ett barn. 
  • Maymom
    Anonym (Lille L) skrev 2025-02-18 18:34:42 följande:

Min son ligger ofta på 37,1 när han är frisk. Själv ligger jag mellan 35,9-36,4 så jag känner av över 37 grader även om det inte räknas som feber och på sonen räknar jag inte det som höjd temp ens. Alla är vi olika där.

Vi har haft Influensan och ena barnet hade feber flera dagar. Andra hade hög feber ett dygn. Jag hade frossa en natt, sen knappt nån höjning.
    Ja feber i några dagar är normalt.
Svar på tråden Sonen på 2,5 år har haft feber 6 dagar nu