• mallan 70

Ragdoll som utekatt?

Hej! Har någon erfarenhet av att hur rasen  Raggdoll fungerar som utekatt? Vi har en katt och kattlucka, bor i hus. Är nyfiken på att eventuellt köpa en Raggdoll kattunge men har läst lite att de inte är så intresserade av uteliv, mest vill vara inomhus...Eventuellt lite rädda också för utemiljö. Tänker också på risken för en Raggdoll vara med om olycka/ bli påkörd. Kom gärna med er kunskap och erfarenhet ni som har/ har haft en Raggdoll.  

• Svar på tråden Ragdoll som utekatt?
  • Anonym (Beror på)

Jag skulle säga att det beror på omständigheterna. Jag har själv inte ragdoll ute (mina är inne) men känner en som har. Anledningen till att hen kan ha det är för att bostaden ligger långt ute på landet. Det man får ha i åtanke är dels att de inte är så gatusmarta eller agila, så jag hade räknat med en mycket högre skaderisk, framförallt om det är trafik i närheten. Sen är de stöldbegärliga! En vacker vit fluffig katt är ganska åtråvärd så det händer att de blir stulna. Så om du bor långt ute på landet kan det säkert fungera, annars hade jag avrått från det!

• Anonym

Den kommer att bli kattnappad. Tyvärr.

• Anonym (Tjirp)

Vår granne har en ragdoll som utekatt. Den har inte blivit stulen... Vi bor i kranskommun i Stockholm, det är inte någon direkt trafik nära husen och katten håller sig mest på sin tomt men kommer över till oss och våra katter ett par gånger om dagen. Verkar funka fint. Pälsvården blir säkert mer viktig med en långhårig utekatt. 

• Anonym (a)

är så förvirrad då du stavar rätt i rubriken men inte senFörvånad

• Mayjel

Vi har en vit ragdollhane på min gård, 3 år gammal. Han brukade vara ute själv men har sett att hans ägare går ut med honom i sele numera.

Vet inte om detta beror på nån stöldrisk (vi bor i ett lugnt område) eller om det är för att det alltid blev bråk mellan honom och en annan katt på samma gård.

Själv hade jag aldrig släppt ut en så dyrbar katt ensam. Hellre hade jag gått ut med honom ett par gånger varje dag. Fast utan koppel då för att katten ska känna sig lite friare. 

• mallan 70
    Anonym (a) skrev 2025-02-25 20:08:25 följande:

är så förvirrad då du stavar rätt i rubriken men inte senFörvånad

Inte så komplicerat.  Sånt som händer:) Om man var lite osäker på stavningen från början....:)
  • mallan 70
    Anonym skrev 2025-02-25 19:26:55 följande:

Den kommer att bli kattnappad. Tyvärr.

Njae. Inte så säkert. Vi har en jättevacker fluffig stor katt, maine cool och norsk skogskatt. Haft som utekatt hela livet. Bott både Stockholm och numera Umeå. Ingen har stulit honom. 
  • mallan 70
    Mayjel skrev 2025-02-25 22:27:00 följande:

Vi har en vit ragdollhane på min gård, 3 år gammal. Han brukade vara ute själv men har sett att hans ägare går ut med honom i sele numera.

Vet inte om detta beror på nån stöldrisk (vi bor i ett lugnt område) eller om det är för att det alltid blev bråk mellan honom och en annan katt på samma gård.

Själv hade jag aldrig släppt ut en så dyrbar katt ensam. Hellre hade jag gått ut med honom ett par gånger varje dag. Fast utan koppel då för att katten ska känna sig lite friare. 

Jag vill att alla våra katter ( har två nu) ska få leva ute också. Bättre kort men lyckligt liv tänker jag. Och blir den stulen blir den. Tänker ändå på risken för olycka och överväger den risken för så klart vill jag inte katten ska behöva omkomma i olycka och är risken hög  kanske man då överhuvudtaget inte ska ha en Raggdoll om man bor i mer tättbebyggt område med vägar. Att få vara ute som katt tycker jag dock är jätteviktigt.  
  • mallan 70
    mallan 70 skrev 2025-02-26 23:29:41 följande:
    Jag vill att alla våra katter ( har två nu) ska få leva ute också. Bättre kort men lyckligt liv tänker jag. Och blir den stulen blir den. Tänker ändå på risken för olycka och överväger den risken för så klart vill jag inte katten ska behöva omkomma i olycka och är risken hög  kanske man då överhuvudtaget inte ska ha en Raggdoll om man bor i mer tättbebyggt område med vägar. Att få vara ute som katt tycker jag dock är jätteviktigt.  
    Som du skrev. Att gå ut några gg per dag utan koppel kan ju också funka för en katt som ändå inte är superintresserad röra sig långt. 
  • Tow2Mater

Den kommer att bli misshandlad i slagsmål med bondkatter. Utekatter är en förbannelse, borde vara olagligt. De bara förstör - pissar och skiter överallt de inte borde, jagar och dödar fåglar och smådjur.

• Dexter dot com

Min ena väns ragdoll som varit innekatt i 5-6 år fick börja gå ut när hon flyttade ut på landet och idag är hon en riktig jaktkatt och jagar bort både räv och andra katter från gården. Min andra vän har 2 ragdolls som är rätt korkade och skulle förmodligen inte ens förstå hur dom klättrar i träd. Så det är väldigt individuellt och så länge katten är nöjd med att vara inne/ gå ut i inhägnad är det ju absolut bäst och säkrast.

• Anonym (M)

Vår raggdoll får vara ute när vi är på landet.  Inga vägar i närheten och långt mellan husen.  Hon är lycklig då, får jaga, gå på upptäcktsfärd, vara katt! 

I stan på en stor balkong och sen har vi ett tryggt ställe dit vi tar henne ibland där hon kan vara ute.

• Corrie

Utekatt i bostadsområde oavsett rad är helt förkastligt så är det så du bor så hade jag verkligen tänkt om. Ta ut katterna i sele om det ska vara. Bryr folk sig så lite om sina katter? Där jag bor vimlar både Facebookgruppen och stolparna av försvunna katter till höger och vänster, någon berättar att de hittade en överkörd katt vid vägkanten osv. När sånt händer så är ägarna ledsna, men man undrar då hur de tänkte när de lät katten gå ut ensam helt oskyddat? Katter är inte anpassade för att begripa sig på alla faror som finns i människans värld.

• Anonym (Vattenslang)
    Tow2Mater skrev 2025-02-27 01:41:34 följande:

Den kommer att bli misshandlad i slagsmål med bondkatter. Utekatter är en förbannelse, borde vara olagligt. De bara förstör - pissar och skiter överallt de inte borde, jagar och dödar fåglar och smådjur.

Håller med. Höll på att tappa det totalt när grannes katter pissade ner mina dynor i utemöbeln, Plus att det var hår precis överallt och rabatterna fulla med skit.

Fick dem iaf att hålla sig borta efter att ha anfallit dem x antal gånger med vattenslangen.
Svar på tråden Ragdoll som utekatt?