Mkay skrev 2025-03-03 10:50:38 följande:
Svårt med tandborstning
Vår dotter är mycket svår att borsta tänderna på. Hon trycker ut tandborsten konstant med tungan och många gånger slutar det med att jag får stoppa in ett finger för att hålla munnen öppen/tungan borta och borsta mot hennes vilja vilket slutar med gråt. Det känns såklart inte bra men vet inte riktigt hur man kan lösa det. Tänderna måste ju borstas ordentligt..
Distrahera med grejer hon får pilla på eller klipp på youtube funkar ibland men inte alltid.
Hur löser ni tandborstningen på era barn?
Hur gammalt barn?
Är det ett litet barn (0-2 år) så skulle jag nog bara försöka vispa runt tandborsten i munnen så gott det går under avledning. Och sen se till att barnet äter så lite socker som möjligt, vilar tänderna mellan måltider osv.
Är det ett äldre barn (från ca 2 år) så skulle jag satsa på att leka och förklara, muta och förhandla. Typ jaga tandtroll, förklara att katten gillar rena tänder, borsta på gosedjuren, få ett klistermärke efter varje gång, ja, vad som helst för att få barnet att acceptera och förstå tandborstningen. Barnet kan även få vara med och köpa en fin tandborste och tandkräm, rätt färg och figur kan göra underverk för viljan att använda grejerna.
Milt tvång är okej när det gäller så viktiga saker som tandborstning. Men det ska vara väl avvägt så att det inte skapar aversion.