• Mkay

Svårt med tandborstning

Vår dotter är mycket svår att borsta tänderna på. Hon trycker ut tandborsten konstant med tungan och många gånger slutar det med att jag får stoppa in ett finger för att hålla munnen öppen/tungan borta och borsta mot hennes vilja vilket slutar med gråt. Det känns såklart inte bra men vet inte riktigt hur man kan lösa det. Tänderna måste ju borstas ordentligt.. 

Distrahera med grejer hon får pilla på eller klipp på youtube funkar ibland men inte alltid. 

Hur löser ni tandborstningen på era barn? 

• Svar på tråden Svårt med tandborstning
  • Anonym (Olvi)

Känner igen!

När jag borstar högersidan brukar jag sätta ett finger på utsidan av vänsterkinden och be dottern putta på fingret med sin tunga från kindens insida, och vice versa. Det är ofta lättare att följa en instruktion om vad man ska göra än en om vad man inte ska göra. 

• Kammen320

Mitt bästa tips är att inte ge dig, bara att fortsätta. Min son bråkade länge (säkert 8-9 månader i sträck), men nu öppnar han glatt munnen när vi ska borsta. Man ska ju välja sina strider, och just att borsta tänderna är verkligen en strid man får ta. Till slut går det bättre. Finns lite böcker om att borsta tänder som man kan läsa, t.ex med Bamse och såklart Karius och Baktus.  

• Mkay
    Anonym (Olvi) skrev 2025-03-03 10:57:37 följande:

Känner igen!

När jag borstar högersidan brukar jag sätta ett finger på utsidan av vänsterkinden och be dottern putta på fingret med sin tunga från kindens insida, och vice versa. Det är ofta lättare att följa en instruktion om vad man ska göra än en om vad man inte ska göra. 

Det låter som en bra lösning! Vår dotter är bara 14 månader så kan inte riktigt instruera henne att göra något än.. men ska ha detta i åtanke när det väl är möjligt. 

Samma gäller böckerna, det kanske inte riktigt är aktuellt än. Men skönt att veta att det blir bättre även om man bråkar en del med det nu. Gjorde ni något särskilt så han började tycka att det var kul att göra det med tiden?
  • Kammen320
    Mkay skrev 2025-03-03 11:16:41 följande:
    Det låter som en bra lösning! Vår dotter är bara 14 månader så kan inte riktigt instruera henne att göra något än.. men ska ha detta i åtanke när det väl är möjligt. 

Samma gäller böckerna, det kanske inte riktigt är aktuellt än. Men skönt att veta att det blir bättre även om man bråkar en del med det nu. Gjorde ni något särskilt så han började tycka att det var kul att göra det med tiden?
    Angående sonen; nej vi har inte gjort nåt särskilt. Men vi hoppade aldrig över det, om vi inte varit iväg och han somnade för kvällen i vagnen på väg hem. Då lyfte vi bara över honom i sängen så han fick sova vidare. Hade vi väckt honom för att borsta tänderna då hade han vaknat till o vi hade haft några timmars omnattning att se fram emot. Men det har varit väldigt få tillfällen. Han lärde sig att vi inte gav oss förrän vi fått borsta och att det var lättare att samarbeta än att bråka helt enkelt. Så kämpa på bara!
  • Anonym (Mia)

Saker som (ibland!) har funkat:

- Du borstar mina tänder och jag borstar dina! Låt dottern borsta dina tänder och turas om.
    - Eltandborste. Av någon anledning är det mycket roligare. Finns billiga batteridrivna med rolig design.
    - Jaga kossor och andra småknytt bland tänderna.
    - Sjung en tandborstvisa medan man borstar. Kanske inte just tandrelaterad, men vi körde ofta Tinge-linge-tåget-går, och tuffade fram längs tandraderna.
    - Grönt ljus - rött ljus. Barnet får säga när ni borstar och när ni pausar. 
    - Testa en ny barntandkräm. Fin färg, design och barnvänlig smak kan få små munnar att gapa lättare.

Och ge inte upp!

• Anonym (Olvi)

Appen Rocka munnen är bra också! För ett så litet barn som ditt tror jag att den hjälper mest genom att visa roliga bilder och glad musik, så att det blir en positiv ritual, men också genom att barnet efter ett tag får en känsla av hur lång tid det ska hålla på. 

• Anonym (hur)
    Mkay skrev 2025-03-03 10:50:38 följande:
    Svårt med tandborstning

Vår dotter är mycket svår att borsta tänderna på. Hon trycker ut tandborsten konstant med tungan och många gånger slutar det med att jag får stoppa in ett finger för att hålla munnen öppen/tungan borta och borsta mot hennes vilja vilket slutar med gråt. Det känns såklart inte bra men vet inte riktigt hur man kan lösa det. Tänderna måste ju borstas ordentligt.. 

Distrahera med grejer hon får pilla på eller klipp på youtube funkar ibland men inte alltid. 

Hur löser ni tandborstningen på era barn? 

Hur gammalt barn?

Är det ett litet barn (0-2 år) så skulle jag nog bara försöka vispa runt tandborsten i munnen så gott det går under avledning. Och sen se till att barnet äter så lite socker som möjligt, vilar tänderna mellan måltider osv.

Är det ett äldre barn (från ca 2 år) så skulle jag satsa på att leka och förklara, muta och förhandla. Typ jaga tandtroll, förklara att katten gillar rena tänder, borsta på gosedjuren, få ett klistermärke efter varje gång, ja, vad som helst för att få barnet att acceptera och förstå tandborstningen. Barnet kan även få vara med och köpa en fin tandborste och tandkräm, rätt färg och figur kan göra underverk för viljan att använda grejerna. 

Milt tvång är okej när det gäller så viktiga saker som tandborstning. Men det ska vara väl avvägt så att det inte skapar aversion. 
Svar på tråden Svårt med tandborstning