• Anonym (Undrande man)

Familjebildning

Hej, 
    Vet ej om detta är rätt kategori. Men jag har funderat på den sjunkande nativiteten. För egen del har jag dragit mitt strå till stacken och skaffat barn. Det bästa jag gjort faktiskt. Men nu till frågan som riktas till er kvinnor.  
    Jag har flera manliga vänner som gärna skulle vilja ha barn. Jag är säker på att de skulle bli fantastiskt bra kärleksfulla fäder men de lyckas inte träffa en kvinna att skaffa barn med. . Två av vännerna är välbärgade och vill ha en arvinge att lämna över gener och arvet till. Hur kommer det sig att kvinnor hellre inseminerar sig istället för att ge sitt barn en kärleksfull pappa som dessutom kan ställa upp och säkra barnets  framtid ekonomiskt? Hade jag varit kvinna hade jag inte tvekat... men det vore intressant att höra hur ni kvinnor resonerar.

• Svar på tråden Familjebildning
  • Anonym (han)
    Anonym (Undrande man) skrev 2025-03-04 22:41:06 följande:
    Familjebildning

Hej, 
    Vet ej om detta är rätt kategori. Men jag har funderat på den sjunkande nativiteten. För egen del har jag dragit mitt strå till stacken och skaffat barn. Det bästa jag gjort faktiskt. Men nu till frågan som riktas till er kvinnor.  
    Jag har flera manliga vänner som gärna skulle vilja ha barn. Jag är säker på att de skulle bli fantastiskt bra kärleksfulla fäder men de lyckas inte träffa en kvinna att skaffa barn med. . Två av vännerna är välbärgade och vill ha en arvinge att lämna över gener och arvet till. Hur kommer det sig att kvinnor hellre inseminerar sig istället för att ge sitt barn en kärleksfull pappa som dessutom kan ställa upp och säkra barnets  framtid ekonomiskt? Hade jag varit kvinna hade jag inte tvekat... men det vore intressant att höra hur ni kvinnor resonerar.

För att många kvinnor inser att den där pappan inte är så himla mycket att hänga i julgranen trots allt. 

Många män ser sitt föräldraskap som att de producerat barnen, allt därefter får vara kvinnans ansvar. Och då tänker många kvinnor, att varför ha den där mannen alls? 

Många män ställer inte alls upp och är en kärleksfull pappa som säkrar barnets framtid ekonomiskt, eller nuet heller för den delen. Utan de sätter sig med fru och barn och lever tonårsliv på kvinnans bekostnad, och det inser allt fler kvinnor att de klarar sig utan.
  • Anonym (Män vill bara ha sex)

Varför är frågan riktad till endast kvinnor? det är inte kvinnors fel att det föds färre barn. Det behövs en man för att kunna bli gravid så både män och kvinnor har ett gemensamt ansvar att barn ska bli till. 

kan bara prata utifrån min egen erfarenhet när jag dejtade mellan 20-30. Ingen, absolut ingen man i den åldern ville ha något seriöst utan de dejtade enbart för att få ligga och sen gå vidare till nästa. Jag tappade hoppet om mänskligheten där ett tag men vid 30 hittade jag en bra man. Nu sitter vi här i hus och med barn. 

Män har inte direkt förändrats sedan mina 20-30 års ålder. Här på familjeliv läser man konstant inlägg skrivna av män där de frågar hur de ska få ligga för de behöver sex men inte får sex. sex är det enda som är i mäns fokus inget annat och det är avtändande för kvinnor. män får kvinnor att känna sig billiga och som ett hål de bara ska tömma sig i. Nej usch och fy. Män borde göra lite mer rannsakan över sig själva. 

• Anonym (obs)
    Goneril skrev 2025-03-05 01:21:51 följande:

Många kvinnor vill ha ett liv utan det ansvar som barn innebär. Låt oss gå tillbaka sådär en 50 år i tiden; då fick man inte ens antyda något sådant för barn var normen. Man skulle också leva i kärnfamilj och helst inte förvärvsarbeta förrän barnen började skolan. Många kvinnor ville inte leva i en kvinnofälla; och 
    hade de under barnledigheten haft största ansvaret för hushållsarbetet ändrades knappast det mönstret för att de börjat förvärvsarbeta, deltid mestadels. Alltså, stark låsning vid hemmet och försämrade karriärmöjligheter.                                                                                                       Kvinnor vill också kunna ägna sig åt hobbies, skapa nätverk och kanske studera på fritiden, en fritid som blir begränsad med barn. Sen har vi rädslan för fattigdom om parterna går isär, dålig pension så småningom på grund av lägre livsinkomst.                                                                                                                                                       Sen har vi den fysiska sidan av barnafödandet.Så mycket förlossningsskador som man läser om här i detta forum, bristningar som ger inkontinens, trodde jag inte fanns. Det kan handla om livslånga handikapp men där barnmorskorna tycker att allt ser bra ut.                                                                                                                          Vad ska vi göra nu då då nativiteten sjunker och kvinnor vill leva som män? Tja, helt krasst handlar det om pengar. Kvinnor som kämpat till sig en utbildning vill få användning för den och då är deltid inget alternativ.  Hemmet ska ju inte förfalla och då är svaret att anställa en nanny. Kvinnorna ska kompenseras  pensionsmässigt om de inte arbetat 100%. Avtal ska upprättas mellan parterna innebärande att kvinnorna får en utfästelse om bibehållen ekonomisk standard vid en skilsmässa. För att undvika förlossningsskador ska barnafödandet ske på privat klinik och inte i den allmänna stressfyllda vården. Alltså, money talks, och TS rika och intelligenta kompisar kan säkert föra sina gener och sina företag vidare om de är beredda att betala. 

Skulle snarare säga såhär: Många kvinnor vill ha ett liv utan det ansvar som EN MAN innebär. 
    Kvinnor klarar av att ansvara för barn. Det är när man måste vara mamma till sin partner också som orken tar slut. Kvinnor med barn som lämnar en oengagerad partner har plötsligt mer energi och kan vara bättre mammor och bättre människor än vad dom var i en snedfördelad relation.
  • Anonym (han)
    Anonym (obs) skrev 2025-03-05 11:31:03 följande:
    Skulle snarare säga såhär: Många kvinnor vill ha ett liv utan det ansvar som EN MAN innebär. 
    Kvinnor klarar av att ansvara för barn. Det är när man måste vara mamma till sin partner också som orken tar slut. Kvinnor med barn som lämnar en oengagerad partner har plötsligt mer energi och kan vara bättre mammor och bättre människor än vad dom var i en snedfördelad relation.
    WORD!

Och det är ju därför som kvinnor skaffar barn på egen hand och struntar i att släpa på en man bara för att få barnen. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Jojo) skrev 2025-03-05 08:10:25 följande:

Sjuka svar man får i en sån här tråd. 

Förutsättningarna är att det är bra män och direkt ska fokus riktas mot vad männen gör för fel för att inte attrahera kvinnor.

Sanningen är kanske att kvinnor väljer de män de attraheras av och det är inte säkert att det är bra män. 

Men de bra mönnen med god ekonomi kanske skall marknadsföra sig lite bättre. Svenska män är tex ganska snåla, generellt, säger jag som jobbat och studerat i många länder,  och det kanske en del kvinnor upplever  som oattraktivt.

• Anonym (W)

För att de inte vill ha en man de inte är attraherade av och har känslor för. 

För att relationer idag inte håller och risken för skilsmässa/separation är otroligt stor. Så stor att man får räkna med det, och kvinnor vill inte gå igenom det, leva varannan veckas liv, dras med en man som kanske skapar problem och vårdnadstvister, missa halva sina barns uppväxt, utsätta sina barn för skilsmässa och tvinga dem flytta fram och tillbaka hela uppväxten med diverse nya styvmödrar, plastsyskon och halvsyskon hit och dit.

För att andelen passande män är så liten att de gett upp tanke på att finna någon. Med passande menar jag en normalfuntad man som har ordning på sitt liv, vänlig, respektfull, emotionellt närvarande och tillgänglig, kan kommunicera, gör sin del hemma utan att behöva bes om det, är trogen och lojal samt inte är rädd för att binda sig eller skaffa barn, utan faktiskt vill det inom överskådlig framtid. Många kvinnor jag känner till dejtar inte överhuvudtaget längre för de är trötta på män som ljuger, manipulerar, är otrogna, mansbebisar, bara vill ha ?kul? etc. De har dåliga erfarenheter och orkar inte mer. Och nej, det handlar verkligen inte bara om de snyggaste/?topp?männen, de vanliga eller oattraktiva är precis likadana och till och med värre i många fall. 

Männen tillför inte tillräckligt mycket positivt för att kvinnorna ska tycka det är värt att dras med honom. I många fall suger han energi och lycka från kvinnan snarare än tillför positiva saker i hennes liv och då är hon hellre utan man, givetvis. Vad ska hon med en man till om det han bidrar med är otrohet, lögner, dataspelande, sextjat, mer tvätt och käppar i hjulet för hennes drömmar (om t.ex fler barn - väldigt ofta är det mannnen som är bromsklossen både vad gäller att skaffa första barnet och andra, tredje etc)? Förr tillförde de i alla fall ett ekonomiskt värde. De försörjde henne och familjen, inte ens det gör längre. De vill inte ens bjuda på en glass. Det är inte heller social oacceptabelt för en kvinna att vara singel eller ensamstående mamma, som det var förr, så den pressen finns inte heller. 

Jag känner till två som fått barn via insemination/ivf med donatorsperma och den ena hade haft två förhållanden varav den ena var tillsammans med en man som efter att hon blev gravid började misshandla henne psykiskt, var otrogen, och hotade henne till abort. Då hade han innan påstått att han ville ha barn med henne och var den som tog upp frågan om att försöka. Efter en tids dejtande som inte gav något positivt träffade hon senare en ny man som sen visade sig ha otroligt svårt att släppa sitt ex och ljög om det tills det inte gick att ljuga mer för alla konkreta bevis. Efter dessa erfarenheter tappade hon intresset för män och valde hon att skaffa barn själv och har vad jag vet aldrig dejtat något mer sen.
    Den andra kvinnan som skaffat barn själv hade en lång relation där mannen hela tiden ville gifta sig och skaffa barn ?sen?. En dag, när det var några månader kvar tills de skulle gifta sig, försvann han. Han hade flyttat ut när hon inte var hemma och ghostade. Det visade sig hade lämnat henne för någon annan. Hon kände inte att hon hade tid att hitta någon ny innan det kanske var för sent för henne att få barn så hon skaffade själv.

• Anonym (R)

Jag hade aldrig skaffat barn med en främling. 

• Anonym (Y)

Jag valde insemination eftersom mannen jag var ihop med i många år vägrade få barn. Han velade och tvekade länge och jag väntade. Vi gjorde slut och jag dejtade lite men hittade inte rätt. Fick då barn på egen hand när jag var 40.

• Anonym (Mannens barn)

Jag har både barn med en man och ensam. Lever nu ensam med dessa barn och har en man som jsg träffar då och då. För mig är det mycket mindre stress att vara ensamstående mamma på heltid än att leva med den mannen som är far till barnet. Om jag skulle levt om mitt liv skulle jag inte utsätta mig för att bli beroende av en man igen.

Ledsen men så känner jag.

• Anonym (Jag)
    Anonym (obs) skrev 2025-03-05 11:31:03 följande:
    Precis just så.
  • Tukt

Nu är ju jag inte kvinna. Men det rimliga svaret på frågan är väl att att om man delar barnet med en konkret person så följer ofta samarbete och konflikter. 
    Det är enklare då att ratta det hela själv. Däremot glömmer nog många glädjen och stödet att dela barnet med en fysiskt närvarande person.

• Anonym (Y)

Jag tror att det ultimata är att dela barnet med en vettig man. (Om man är heterosexuell) Det sämsta är att dela barnet med en man man ständigt bråkar med och barnet får stå emellan. Så att få barn på egen hand, om man är vettig, har ordnad tillvaro osv, anser åtminstone jag som tillräckligt bra för en lyckad uppväxt. Mitt barn utvecklas åtminstone hittills normalt, känns glad och är älskat. 

• Anonym (Många orsaker)

Därför att Sverige inte längre är ett kristet och konservativt land i sin helhet.

Vi lever i helt andra tider. Kvinnor har nu valet att välja bort barn och famil, om dom inte vill.  Alla vill inte ha barn och en man.Dålig kvinnosyn, ökat hat emot kvinnor och mer behov att ta ifrån kvinnors rättigheter. Vi vet mera nu, tack vare undersökningar och forskning. Att majoriteten av kvinnor dubbel jobbar och få ta allt ansvar själva . Många blir utbrända. En del kvinnor vill satsa på karriär. Även om det är ett märkligt argument ifrån en del män. För kvinnor måste ju arbeta idag för att klara sig lol. Det är så samhället ser ut numera.

En del hittar inte någon dom får tillräckligt starka känslor för. Jag blir alltid förundrad att folk tycker det är konstigt. Livet blir inte detsamma för alla. 

Att ha familj och en partner är inte lika givet. Det ska ju lite till för att det ska bli så. Precis som alla inte blir rika. Hittar inte alla någon heller. Män är mer praktiska och det handlar mer om att föra sina gener vidare. Kvinnan vill älska den mannen hon får barn med. I alla fall starka känslor .Man går ju inte skaffar barn med någon man inte är kär i.

Men det är klart, det finns ju män som inte vill ha barn heller. Samhället i stort har förändrats. Vi har andra behov och levnadsmönster. Ett samhälle som är mer individualistiskt. Vi bryr oss inte om våra medmänniskor. Alla kör sitt eget race.

• Anonym (Frivilligt barnfri)
    Anonym (Blä) skrev 2025-03-04 22:54:38 följande:

Vill inte ha barn alls. Jag vill ha ett barnfritt liv med allt vad det innebär. 

Jag vet inte varför kvinnor inseminerar sig, men antagligen för att det är så oerhört mycket enklare än att gå "via" en relation med en man. Särskilt när tiden börjar rinna ut.

Är precis likadan. Jag stormtrivs och har varit nöjd med mitt beslut i 15 år nu. Inte känt mig det minsta sugen.

En del vill helt enkelt inte ha barn. Är inte svårare än så.
Svar på tråden Familjebildning