• Anonym (Kattmamman)

Katt med diabetes

Min katt har symptom som skulle kunna vara diabetes (dricker mer, viktnedgång, verkar lite trött). Vi har varit och lämnat prover hos veterinären. Det verkar vara väldigt svårt att sköta en katt med diabetes. Är det någon som har eller har haft och kan berätta om hur det funkar? Måste man lägga om hela livet?

• Svar på tråden Katt med diabetes
  • Anonym (Sjuksyster)

Det skulle kunna vara diabetes men det är vanligare med njursvikt som orsak till de symptom du listar. 

Diabetes hos katt kan, i ett tidigt skede, ofta skötas med rätt kost. Ibland behöver man även ge insulin såklart och monitorera blodsockret väldigt noga. Men, en välskött diabetes hos katter kan faktiskt "botas", eller gå i remission. Det vill säga kroppen återhämtar sig och det kanske klarar sig med endast dietfoder resten av livet. 

OM det är diabetes så finns det bra veterinärfoder för det, men vill tipsa om att Mjaus våtfoder (helfoder) faktiskt uppfyller alla kriterier för ett diabetesfoder, men till mycket lägre pris. 

• Lynx123

Jag hade en katt med diabetes. Fick diagnosen vid 14 och levde sedan lyckligt i fem år till. Han fick en spruta 8 på morgonen och en 8 på kvällen. Noggranna kostvanor. Inget slarv och inga undantag. Han mådde jättebra.

• Maggena

Har också haft en katt med diabetes. Han fick en spruta om dag och hade fint socker. Fick Mjau våtfoder. Finns en bra grupp på facebook för katter med diabetes men glömt vad den heter.

• Anonym (Kattmamman)
    Lynx123 skrev 2025-03-05 09:55:49 följande:

Jag hade en katt med diabetes. Fick diagnosen vid 14 och levde sedan lyckligt i fem år till. Han fick en spruta 8 på morgonen och en 8 på kvällen. Noggranna kostvanor. Inget slarv och inga undantag. Han mådde jättebra.

Var det lätt att ge spruta? Vi är ganska ofta på resande fot och då tas katterna omhand av mina tonåringar eller någon granne. Jag har så svårt att de hur det ska gå ihop.

Kost är jag inte så oroad för. Hon brukar inte få godsaker eller människomat (med undantag för en enstaka räka då och då). 
  • Anonym (Kattmamman)
    Maggena skrev 2025-03-05 09:58:49 följande:

Har också haft en katt med diabetes. Han fick en spruta om dag och hade fint socker. Fick Mjau våtfoder. Finns en bra grupp på facebook för katter med diabetes men glömt vad den heter.

Är det skillnad på våt- och torrfoder i det avseendet? Hon får Mjaus torrfoder idag.
  • Maggena
    Anonym (Kattmamman) skrev 2025-03-05 10:06:13 följande:
    Är det skillnad på våt- och torrfoder i det avseendet? Hon får Mjaus torrfoder idag.
    Torrfoder innehåller mycket kolhydrater. Mjaus våtfoder innehåller nästan inga all. Det har hänt att katters diabetes har gått tillbaka tack vare foderbytet.
  • Lynx123
    Anonym (Kattmamman) skrev 2025-03-05 10:05:02 följande:
    Var det lätt att ge spruta? Vi är ganska ofta på resande fot och då tas katterna omhand av mina tonåringar eller någon granne. Jag har så svårt att de hur det ska gå ihop.

Kost är jag inte så oroad för. Hon brukar inte få godsaker eller människomat (med undantag för en enstaka räka då och då). 
    Ja det var jättelätt. Nålen är supertunn. Dock är det jätteviktigt att den alltid får den vid samma tidpunkter. Om det är diabetes så får ni räkna mer att ge lilla missen extra kärlek och omvårdnad. Den kan leva ett helt normalt och bra liv länge med rätt omhändertagande. 
  • Anonym (Kattmamman)
    Maggena skrev 2025-03-05 10:12:07 följande:
    Torrfoder innehåller mycket kolhydrater. Mjaus våtfoder innehåller nästan inga all. Det har hänt att katters diabetes har gått tillbaka tack vare foderbytet.
    Aha. Tack!
Svar på tråden Katt med diabetes