Vad är otrohet?
Hej!
Vart går gränsen för otrohet?
Är ens partner otrogen när hon smsar med en gemensam vän med flirtiga sms bakom min rygg?
Hände mig för ca 2,5 år sen men hon skyller allt på han
Hej!
Vart går gränsen för otrohet?
Är ens partner otrogen när hon smsar med en gemensam vän med flirtiga sms bakom min rygg?
Hände mig för ca 2,5 år sen men hon skyller allt på han
För mig är otrohet fysisk, dvs sex. Även kyssar osv om det finns känslor inblandade.
Att flörta med någon är inte otrohet för mig.
Gränsen går där NI gemensamt satt gränsen.
Har ni olika synsätt på otrohet får man använda sunt förnuft i det läget.
Gränsen går där NI gemensamt satt gränsen.
Har ni olika synsätt på otrohet får man använda sunt förnuft i det läget.
Otrohet är det man inte kan göra öppet framför sin partner.
Visst kan han ha börjat kontakten men hon har ju ett ansvar att inte fortsätta den på samma sätt.
Men att ni fortfarande tjafsar om det är nog betydligt värre.
Tidigare hade jag nog sagt att det krävs nått fysiskt för att klassas som
otrohet. Självklart sexuella saker men även att bli så attraherad av någon annan
att man hånglar eller kysser någon annan. Inte klassisk otrohet men väldigt nära.
Även andra saker ligger väldigt nära en otrohet.
Mitt ex blev förälskad i en kollega som tillfälligt jobbade med henne.
När han efter 6 månader flyttade tillbaka till Göteborg hade hon hjärtesorg
i 2-3 veckor. Sjukskriven. Grät. Åt ingenting. helt förkrossad.
Jag tog väldigt illa vid mej av detta spektakel trots att jag tror henne när hon sa
att dom aldrig rört vid varandra.
Håller med även om jag också hade blivit vansinnig om min man skrev flörtiga SMS med andra kvinnor. Otrohet är sex, ev kyssar.
Det beror på. Att lägga tid och energi på någon annan är en annan sak än att flirta. Flirta får man, det tycker jag är naturligt. Men att t ex höra av sig hela tiden och lägga tid på någon annan än sin partner, involvera personen i sitt liv mer än man borde och bry sig om någon mer än som en vän är för mig värre än att kyssa någon på fyllan. Den tiden och energin bör läggas på den man ser som sin partner och inte någon annan person. Vänner är en sak, men har man mer intresse än så så är det väldigt sårande.
Men, vad man anser vara otrohet är individuellt.
Det är upp till parterna att landa i själva inom förhållandet. Något jag känner är okej med en person kanske inte alls skulle kännas okej i en annan relation.
Tidigare hade jag nog sagt att det krävs nått fysiskt för att klassas som
otrohet. Självklart sexuella saker men även att bli så attraherad av någon annan
att man hånglar eller kysser någon annan. Inte klassisk otrohet men väldigt nära.
Även andra saker ligger väldigt nära en otrohet.
Mitt ex blev förälskad i en kollega som tillfälligt jobbade med henne.
När han efter 6 månader flyttade tillbaka till Göteborg hade hon hjärtesorg
i 2-3 veckor. Sjukskriven. Grät. Åt ingenting. helt förkrossad.
Jag tog väldigt illa vid mej av detta spektakel trots att jag tror henne när hon sa
att dom aldrig rört vid varandra.
Det som blir rent fysiskt (kyssar, hångel, smek, sex) behöver väl kanske inte ens diskuteras. Om vi nu pratar en form av normalförhållande där man anser att de bitarna är exklusiva för sin partner och den relation man befinner sig i.
Själv så anser jag att det finns något man (somliga) kallar för känslomässig otrohet. Inte sällan så kan den ta sig i uttryck att man har en kontakt med en annan person; via telefon, via mail, via sms, via sociala plattformar. Där man kanske underhåller en kontakt som börjar anspelar på sex, som anspelar på att man skulle vilja ses, träffas, där man kanske även kastar sin nuvarande relation och partner "under bussen" och uttrycker ett missnöje kring den relation man befinner sig och "om det inte vore för XYZ"...
Och att detta sker bakom ryggen på ens partner, och den kanske även går till "överdrift" rent tidsmässigt/energimässigt. Dvs, man håller dörren ständigt på glänt. Man fiskar i gråa vatten... kanske för att man är för feg att antingen adressera problemen i sin befintliga relation, eller att man är för feg för att avsluta den...
Det skulle jag kalla för att vara känslomässigt otrogen...
Att vara social, att vara lite flirtig det må vara... men fortsätter man tänja på sin egen gräns, och en gräns som man kanske kan tro att ens partner har (dvs, "skulle jag berätta detta så skulle det nog framkalla en negativ reaktion), eller om man inte sätter sig själv i "det omvända"... då kan det börja bli knepigt...
Otrohet är när han eller hon har lämnat dig mentalt utan att ha gjort slut innan han eller hon inleder ett romantiskt eller sexuellt förhållande.