• Kristina95

Gravid Vecka 41- följas åt?

Jag är gravid i vecka 41 (40+0) med första barnet och har officiellt gått över tiden. Skulle egentligen bli igångsatta senast vecka 40 pga stor bebis men sen stannade hon av och jag får gå över som vanligt. Nu ligger jag och rullar tummarna och väntar. Försöker hålla energin och humöret uppe för att orka förlossningen, men det är seeega dagar och har tappat mycket hopp kring att det ska dra igång av sig självt. 

Jag har typ inga förlossningstecken, möjligen förvärrad foglossning, men det är ju inget nytt. Ingenting verkar vara på gång här och jag är så sjukt rastlös. folk skriver och undrar om bebis är här än- och jag får återigen säga näääeeej- inte än? hur mår ni? Fler som vill följas åt nu i slutet nära BF. 

• Svar på tråden Gravid Vecka 41- följas åt?
  • Anonym (Väntar)

Hej! Åh tänkte precis skapa någon sån här tråd själv. Jag är "bara" i vecka 38+3 (38+0 enligt min egen beräkning, vet när äl var), men jag har fött mina två tidigare barn i 37+3 och 38+1, så jag är otålig! Der har börjat med att vattnet har gått förut, utan mycket förvarning, så jag känner efter konstant. Igår kväll kände jag lite sporadiska värkar och imorse hade en del av slemproppen gått. Men inget mer har hänt sedan dess. Jag är rätt sliten, har varit förkyld konstant i fyra månader, men rent gravvemässigt är det ok! Visst, tung, men jag klarar mig.

Hur mår du?? Hoppas det kommer igång av sig själv, annars blev jag igångsatt sist (värkarna dröjde trots att vattnet gick) och det gick jättesmidigt, så det är nog inte så tokigt det heller. När blir du isf igångsatt?

• Kristina95

Åh ja, kul att följas åt! Och skönt att du hade en bra upplevelse av igångsättning! Hur var dina andra förlossningar annars, var dom bra? 

jag mår ändå bra, tung och klumpig men kroppsligt är det inte så farligt alls, mest tålamodet som fått sig en smäll, haha. 

alla dagar går ju ihop på slutet, jag var nog lika otålig v.38 som jag är idag.  skönt att slemproppen gått iaf, då borde ju något vara på g?? 

jag blir igångsatt på lördag nästa vecka tror jag. Ska få mer information imorgon från BM- men bor i Göteborg så senast v.41+2 har jag fått höra ialla fall. 

Hur mår du?? Vad gör du för att få dagarna att gå nu i slutet? 

• Anonym (Väntar)

Nja, båda förlossningarna gick rätt skit - alltså de gick BRA som så, men det blev komplikationer. Första fastnade moderkakan och jag förlorade mkt blod och fick sövas, andra fick barnet gbs av mig vilket ledde till att hon fick sepsis. Men det gick bra i slutändan ändå. Men denna gång vill jag ha revansch - jag vill ha den där golden hour då bebisen bara får ligga på bröstet och amma direkt efter. Så det är vad jag manifesterar nu 🙏

Jag har inte varit otålig tidigare, för det har liksom bara satt igång så tidigt, men nu har jag mått skit, så jag har verkligen bara velat ha det överstökat! Och så har jag ju haft förväntningar på att det ska sätta igång också, det har inte avhjälpt saken. Slemproppen gick bara med första, då gick vattnet typ ett dygn senare... Det finns kanske hopp. Läser så mkt olika om slemproppen, för somliga verkar det kunna ta veckor innan nåt händer ändå.

Ok, då taggar vi på att nåt sker här då närmsta veckan så din kropp får sköta det själv ändå! Har du verkligen iiiinga känningar? Har du haft några förvärkar? Jag känner en del molvärk till och från, men det säger ju inte så mkt. Ikväll har jag inga smärtsamma sammandragningar alls, suck.

Jag pluggar och sköter ungar, så det är inte så att tiden går långsamt, men jag vill liksom påbörja resten av mitt liv nu! Det här blir sista barnet för mig, och jag är redo att inte vara gravid längre. Hur har du trivts med graviditeten? Hur känns det att snart få första barnet??

• Anonym (Väntar)

Hur går det?? Har nåt hänt?

Här är det döden, verkligen... Såååå segt. Igår kväll hade jag regelrätta värkar i typ tre timmar. Men så fort jag reser mig avstannar de, så jag antar att det bara är förvärkar. Kreverar...

Svar på tråden Gravid Vecka 41- följas åt?