• Anonym (Mamma)

3 åring som skriker ofta

Jag står verkligen inte ut längre och behöver all hjälp och råd jag kan få. Det här känns inte normalt men måste finnas någon annan som upplevt samma sak och har råd. 

Har en 3 åring som alltid varit svår, om jag jämför med syskon. Mitt problem just nu är utbrotten och skrik många gånger per dag. Skriken är det värsta ens öron kan vara med om (tycker ärligt talat synd om grannarna), hjälper inte att säga till.. Det skriks verkligen det allra högsta barnet kan. 
    90% av skälen till skriken är för att lillsyskonet på 1 år kommer för nära, jag försöker att ta 1 åringen eller berätta att 1 åringen inte vill något illa utan bara leka/är nyfiken, men det hjälper inte. Såfort 1-åringen kryper nära eller sätter sig nära så skriks det så öronen värker.

Vad tusan gör man i en sådan situation? Vardagarna har blivit en mardröm pga 3 åringen, står verkligen inte ut.

• Svar på tråden 3 åring som skriker ofta
  • MsM84

Jag skulle gissa på att skrikandet är barnets sätt att få uppmärksamhet. Försök att ge barnet mycket positiv uppmärksamhet vid andra tillfällen under dagen och ignorera skrikandet (negativ uppmärksamhet är också uppmärksamhet) så kan det bli bättre. Värt ett försök iaf tänker jag. Lycka till!

• Aliona

Är ni två föräldrar? Då kanske ni kan dela på treåringen och ettåringen, så att treåringen kan få mer uppmärksamhet och egentid åtninstone med en förälder i taget. 

Om du är ensamstående så kan kanske morföräldrar eller någon annan passa ettåringen ibland. 

Jag skulle gissa att reaktionerna på småsyskonet kommer från ett behov av mer tid med föräldrarna utan konkurrens från ett mindre barn. 

Svar på tråden 3 åring som skriker ofta