• Anonym (Ts)

Brist på respekt

En man jag dejtat som inte kan förstå/ acceptera/ respektera att jag inte vill vara vänner trots att jag sagt att jag ville det tidigare. Har inte sett personen sedan 2 år men han fortsätter skriva min vän osv. 

Han är ingen osmart person men det stör mig enormt att han inte accepterar när jag skrivit att han måste låta mig vara. Han undrar vad jag menar med det osv, skriver att han saknar mig, om jag inte älskade honom osv?. Han verkar sitta och grubbla/ tänka mycket och verkat ej kunna släppa mig/ gå vidare. Så trött på honom. Vart går gränsen för ofredande? trakasserier? Börjar på dåligt över det här och får ångest

• Svar på tråden Brist på respekt
  • Fjäril kär
    Anonym (Ts) skrev 2025-03-17 15:12:16 följande:

Okej, tack för info. Sjukt tröttsamt att han inte kan släppa mig. Inte sett honom sedan slutet av 2022, men vi hade kontakt till sommaren 2023 då jag sade att jag hellre ville vara vän, men det ångrar jag djupt. Han bor 20 mil från mig. En normal människa vill ju inte vara vän med ngn som inte vill menar jag?. Hade man gjort likadant mot en man hade man ansetts som ett psycho garanterat. Han har någon fixering vid mig samt så ledsen över hela situationen. Usch för den gränslösa personen! 

Han släpper inte dig för att du fortfarande svarar. Det är inte svårare än så. 

Låt mig fråga varför du tycker hans känslor är viktigare än dina?  
  • Anonym (Ts)

Har inte vågat att blockera honom pga. rädsla över att han kanske ska stå utanför min dörr eller liknande. 

Hans känslor är verkligen inte viktigare än mina. Retar  upp mig på att han efter att jag meddelade vänskap har frågat så många gånger om han kan få bild på mig, och svaret har såklart varit nej. Skrev igår att det lan vara tal om ofredande om han fortsätter skriva till mig, så jag hoppas verkligen han passar sig. Efterhängsen jävel som inte kan förstå att man kan ändra sig över saker

• Anonym (Blocka!!)
    Anonym (Ts) skrev 2025-03-17 21:10:58 följande:

Har inte vågat att blockera honom pga. rädsla över att han kanske ska stå utanför min dörr eller liknande. 

Hans känslor är verkligen inte viktigare än mina. Retar  upp mig på att han efter att jag meddelade vänskap har frågat så många gånger om han kan få bild på mig, och svaret har såklart varit nej. Skrev igår att det lan vara tal om ofredande om han fortsätter skriva till mig, så jag hoppas verkligen han passar sig. Efterhängsen jävel som inte kan förstå att man kan ändra sig över saker

Du vågar hota om ofredande men inte blocka?
  • Fjäril kär
    Anonym (Ts) skrev 2025-03-17 21:10:58 följande:

En blockering vet han inte om. Han kan skicka sms som vanligt men han kommer bara tro att du inte svarar. 

SLUTA svara honom! 

Du är ju en del av problemet här. Förstår du inte det? 
  • Anonym (Likasamma)

Jag råkade ut för samma. Dejtade en kille 6 månader ungefär, mot slutet var jag väldigt tydlig med att jag inte tyckte att det funkade mellan oss. så småningom accepterade han det men han kunde verkligen inte förstå att jag inte ville ha kontakt! Ringde från skyddat nr, kom till mitt jobb med mera. Det lustiga är att han verkligen inte förstod att jag inte ville skriva eller umgås, han verkade tycka att jag var skyldig honom det av någon anledning. 
    Jag började ganska snart dejta en ny och förklarade för exet att det blev konstigt för mig om han höll på och ringde/skrev när jag var på dejt. Det vände han till att min nya borde acceptera att jag hade manliga vänner? 
    Han kunde verkligen inte fatta att det handlade om MIG, att JAG inte VILLE ha kontakt. 

det lugnade ner sig så småningom men det tog över ett år. Ett fel jag gjorde när jag gjorde slut var nog att jag sade att han var en bra kille och att jag tyckte om honom (vilket jag gjorde) men det var dumt gjort. Det hade nog blivit ett mycket bättre avslut om jag hade varit taskig och sårat honom 

• Anonym (Ts)

Ok, visste inte detta ang blockering. Det är på instagram (meddelanden) han skickar mestadels. Ska blockera. 

Kan tänka mig att denna man skulle agera likadant om jag träffade ngn annan. Så jobbigt vi ska behöva stå ut med stollar som inte fattar/ accepterar/ respekterar. 

Ångrar också jag sagt han är en fon kille osv. Fanskapet sitter och läser igenom alla våra konversationer, sjukt. Har tom flers gånger skrivit att jag hoppas han träffar ngn tjej men han ignorerar det. Verkar också tycka jag har ngn slags skyldighet att umgås med honom för att vi hade kul när det begav sig.  

• Maac

Kan man radera era gamla konversationer på nåt sätt?

Jag förstår det där med att inte blocka, att det är obehagligt att inte längre veta vad han har för sig. 

Men börja med att skriva en gång för alla att från och med nu vill du inte ha någon kontakt alls, och att du vill inte få fler meddelanden. Sen svarar du inte, absolut ingenting ska du svara. 

Sedan sparar du alla kontaktförsök med print screens 

• Anonym (Ts)

Jag kan nog gå in och ta bort en del vad jag skrivit men det lär han märka om han sitter och lusläser Och då väcker jag säkert björnen. Har tagit screenshots på det senaste. Idag har han iaf inte skrivit. Kanske har poletten trillat ned nu? eller så har den det inte. 

Har gillat honom tidigare, men när man flera ggr frågar om bilder och att ses trots mitt svar nej flera ggr så har idioten grävt sin egen grav typ. Har svårt för personer som inte respekterar ett nej. En förbannat tjatig man och som har svag självkänsla. 

Tacksam för bra info här iaf 😊

• Anonym (Blocka!!)
    Anonym (Ts) skrev 2025-03-17 23:18:34 följande:

. Idag har han iaf inte skrivit.

Skulle du inte blockera?
  • Anonym (Ts)

ska tillägga att han inte kontaktat mig varje vecka sedan jag meddelade att jag ville vara vän, dock fått samma fråga om att ses osv. föertalet ggr. Jag tror dock nu att poletten har trillat ned och att han har förstått att jag menat allvar. Det går inte att vara vän med en person som inte känner samma, dvs att han har känslor. Har sett att han lagt ut en text på sin FB där han skrev att det gör ont när relationer bryts och om tiden läker alla sår. Jag tror på riktigt han är väldigt ledsen och inte mår bra, får detta känns som ett slags rop på hjälp. Jag står förvisso fast vid mitt beslut då jag ej vill ha kontakt då det inte kommer bli bra. 

Vill honom absolut inget illa och det bästa vore om han träffade en tjej. Han är en väldigt känslig och analyserande person. Hoppas han nu låter mig vara och kan gå vidare med sitt liv. 

• Anonym (Blocka!!)

Märkligt att googla kontaktförbud men ha personen på Facebook. Känns ju som att något inte står riktigt rätt till här.

• Anonym (Ts)

Att man googlar på saker är väl inget konstigt i sig. Personen i fråga verkar det vara viktigt för att man inte tar bort. Hade som sagt kunnat vars vän med personen om han inte frågade om vi skulle ses/ tjatat om bild på mig samt inte hade haft känslor, men det har han. 
    Han har iallafall inte hört sv sig nu sedan jag ? satte ned foten? och så hoppas jag det förblir. 

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Ts) skrev 2025-03-21 06:20:17 följande:

Att man googlar på saker är väl inget konstigt i sig. Personen i fråga verkar det vara viktigt för att man inte tar bort. Hade som sagt kunnat vars vän med personen om han inte frågade om vi skulle ses/ tjatat om bild på mig samt inte hade haft känslor, men det har han. 
    Han har iallafall inte hört sv sig nu sedan jag ? satte ned foten? och så hoppas jag det förblir. 

Jag har varit med om likande som du TS. Du ska inte blocka honom. Du ska inte göra någonting. Inte öppna hans meddelanden ens. Han ser att du läst och det kan räcka för honom. Min "stalker" skrev på ett obehagligt sätt ich det spelade ingen roll vad jag skrev. Spelade heller ingen roll om jag var tyst. Det som hjälpte efter 3 år var att acceptera han förfrågning på snap. Sedan lät jag han skriva. Jag skrev att jag inte var intresserad av kontakt nu heller. Han skrev och skrev och då tog jag skärmdumpar på det han skrev. Sedan dess har jag inte hört ett ljud från honom. Är över ett halvår sedan. Han kan absolut ta kontakt igen men nu känns det faktiskt som att han fattade. Funkar väl inte på alla men kan ju vara värt ett försök. 

Frustrationen är hemsk när dom inte tar in det man skriver, dom tar inte in tystnad heller utan är fast övertygade om att man inte inser sitt eget bästa. 
  • Anonym (Ts)

Tack för tips. Så jobbigt det måste ha varit för dig. Att man vara inte kan lägga som tid och energi på någon annan istället för att jaga ngn spm inte vill. 

Svar på tråden Brist på respekt